Jump to content

Nybegynner - Seile til Afrika. Mange spørsmål!


Tilbake

Recommended Posts

har sett på den. men spørsmålet er hvor enkelt det er å frakte denne. må først frakte den fra stedet den kjøpes til hønefoss der jeg bor, også tilbake til oslo når båten er klar til å settes på vann. Har en venn som kjører lastebil, med kran, men skulle jo helst klart å fått den på egen henger. Vet ikke om dette blir hakket for stort. helst ville  jeg hatt en 30 foter hvis jeg kunne velge uten å tenke på frakt.

Link to post

Ja, dette så ikke veldig fristende ut nei. Men skal jeg prøve å holde emg selv optimistisk så ser det jo ut som de angriper skip, og ikke småbåter. og leser man helt til slutt står det: By December 2013, the US Office of Naval Intelligence reported that only 9 vessels had been attacked during the year by the pirates, with zero successful hijackings.[31]Control Risks attributed this 90% decline in pirate activity from the corresponding period in 2012 to the adoption of best management practices by vessel owners and crews, armed private security onboard ships, a significant naval presence, and the development of onshore security forces.

 

Men, dette er noe jeg selvfølgelig vil ta i betraktning. Problemet er bare at hvis jeg ikke seiler nedover, men heller seiler mot vest, må jeg krysse atlanteren. Men det kan jo hende at dette ikke er så skummelt som jeg tror det er, hvis jeg får med meg noen som vil være med på kryssningen.

Det man må ta med i betraktningen er at handelsskipene i hvertfall i perioder har gått i konvoi, eskortert av marinefartøy gjennom Adenbukta. Etterhvert er det også blitt vanlig at handelsskipene hyrer inn profesjonelle, bevæpnede vakter - ihvertfall dersom man går gjennom området alene. Dette er i høyeste grad en medvirkende årsak til nedgangen i pirat angrep.

En seilbåt vil ikke ha fart nok til å følge konvoien, du er alene og prisgitt de som måtte komme...

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Har skummet tråden og tenker at du med flaks på alle områder kan klare kjøp og oppgradering på budsjettet. Men du har en svært liten margin å gå på, og med 50 tusen totalt frem til du legger fra kai, så er det synd om prosjektet ditt strander.

Til eksempel: nytt storseil til en 30 foter koster 15tusen. Og uten seil kommer du ingen sted, særlig om du har en motor som går varm...

 

Nå skal jeg ikke si at Comfort30 er verdens beste båt i sin klasse, men den er jaggu ikke så ille heller... I skrivende stund ligger det to til salgs på finn. Den ene er over budsjett, men har definitivt mye du ser etter. Ligger på 75tusen, med vindror, ny kartplotter, nyere yanmar motor, mye seil, varmekilde og kjøleboks, full kalesje!!!, og jolle med motor. Den båten der kan du faktisk bo i resten av dette studieåret! ( har selv bodd i min comfort30 i 6 måneder)

Båten ser faktisk ut til å ha landstrømsentral også.

 

Så er det en comfort til 29 lapper, uten motor og uviss salgstidspunkt pga dødsbo.

 

Comfort er romslig båt, god på kryss og sjøsterk.

 

Men igjen, jeg er inhabil så det holder :) men mange comforter har vært på langtur.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Ja, comfort ser ut som en veldig fin båt, og har lest en del om den, men, den er  nok litt for stor for billig transport. Min plan er egentlig å lage meg en kryppe, putte den i en boggiehenger, å henge den på bilen. Sitter i skrivende stund å ser på den birdie 24fot som ligger på finn. den har en grei størelse, og har det meste jeg trenger. Får jeg prutet denne i stykker har jeg jo plutselig mye penger til å fikse opp med, selv om mye av det jeg trenger allerede er på plass. 

ellers er det jo mulighet for å ta seg turen til svergie.. veldig langt men.. http://www.blocket.se/vastmanland/Albin_Viggen___BILLIG_60833701.htm?ca=11&w=3

 

 

Men kan noen savre emg på hvordan det er å seile om natten, mens man sover? altså solo-style. Er det som oftest kontinuelig samme vindretning når man krysser hav (atlanteren)? Eller må opp å trimme seil osv mange ganger i løpet av natten?  Noen som har erfaring?

Redigert av Tilbake (see edit history)
Link to post

det er ikke alltid kontinuerlig samme vindretning, og mange steder er det også en betydelig båttrafikk. Så du må regne med å både holde utkikk, navigere og trimme seil osv. Det normale for soloseilere er vel å kjøre en slags syklus der man slumrer døgnet rundt men er oppe og sjekker litt med jevne mellomrom, f.eks hvert 20. minutt eller så. I områder med lite kommersiell skipsfart kan man sikkert sove litt lengre, havet er stort, men man kan fortsatt ha uflaks. Det er så klart kjekt med AIS ombord, med kollisjonsalarm påslått. 

 

Jeg er dog litt skeptisk til budsjettambisjonene dine. Min erfaring er at det er dyrt med båt, og det være fornuftig å gå over alt før avreise for å være helt sikker på at ingenting går i stykker når det passer dårligst. Og når det allikevel gjør det, må du ha en mulighet til å fikse ting slik at du kommer videre.

 

Min anbefaling er å starte litt gradvis. Kjøp deg en båt og lær deg hvordan den fungerer (husk du bør kunne både betjene og reparere alt ombord). Så bør du få så mange nautiske mil som mulig under kjølen, slik at du bedre forstår hva du gir deg ut på. Delta gjerne i Skagen race eller Shetland race, da får du testet grenser i områder med god beredskap om det oppstår trøbbel.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Enig i budsjettskeptikerne, skal en båt utstyres noenlunde forsvarlig for havseilas kommer det til å koste langt mer enn dette. Er en villig til å leve med et risikonivå langt høyere enn det en kunne fått til med noen titusener ekstra investert er det selvsagt mye som lar seg gjøre, men jeg synes det er vanskelig å snakke varmt om en slik løsning. Kan anbefale boka Coco-Loco for inspirasjon om det å være på lavbudsjettur.

 

Ville aldri i verden gått langs kysten av det meste av Afrika, men jeg kunne vurdert noe i nærheten av å gå Kapp Verde - Namibia eller noe slikt, om en ønsket å kutte i nautiske mil.

 

Er generelt skeptisk til planer som innebærer å skulle fly hjem for å fullføre studier eller lignende, seiling har en tendens til å ta tid, og turen blir langt bedre om du har tid til å vente på vær som gjør det trivelig å seile.

 

Jeg har for øvrig lest om en langturseiler som ikke seilte om natten – ned med seil og opp med ankerlanterne klokken 8 hver kveld. Hvorfor i alle dager noen vil seg selv så vondt klarer ikke jeg å forstå.

Link to post

Bliss X, det som er tingen er at jeg skal jo studere mens jeg reiser. Så hvis jeg utsetter dette et år får jeg ikke studert og reist samtidig, for da er jeg allerede ferdig med bachloren. Dette betyr igjen at jeg må jobbe meg opp veldig mye mer penger før jeg reiser. reiser jeg sommeren 2016 får jeg 7500 kr hver månded i et helt år. Driver for tiden å snakker med skoler angående hvordan dette skal gjøres. Men  hvis det ikke går må jeg utsette turen til 2017.

 

En tanke : Hvis du ikke vil krysse hav, og heller ikke vil ta hensyn til sesong/seilingskalender (kun skoleterminene), hva da med å ta utgangspunkt i ett sted som har sesong når du vil starte, reise dit, og så skaffe seg skuta der?

 

Starter du feks i Caribien og tar det litt rolig i farvannene der kan du jo dra både nordover og sørover etter hvert som eventyrlysten byr seg, etter at du er blitt vandt med seilingens viderverdigheter i relativt overkommelige og trivelige farvann.

 

Bare styr unna orkansesongen....

 

Det sagt, så er jo reisen mot målet halve gleden, men hvis en drømmetur kan omgjøres til en realisert tur så er det noe med det også...

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

.... Comfort30 ....Ligger på 75tusen, med vindror, ny kartplotter, nyere yanmar motor, mye seil, varmekilde og kjøleboks, full kalesje!!!, og jolle med motor. Den båten der kan du faktisk bo i resten av dette studieåret! ( har selv bodd i min comfort30 i 6 måneder)Båten ser faktisk ut til å ha landstrømsentral også.

Dette er ett godt kjøp hvis en skal på langtur (har ikke sett annonsen). Her slipper en mange kroner i investeringer, kjøp mest mulig ferdig båt.

 

Jeg anbefaler heller ikke å gå ned i båtstørrelse. Personlig ville jeg ikke seilt på havet i noe under 40 fot. Blir mye mindre bevegelser ombord. Og mindre sjøsprøyt. En er dermed mer utvilt i en større båt. Som eksempel, vi kom inn til Strømstad, hadde blåst 15-18 m/s og noe sjø. Vi hadde gått vakter, krysset nedover. Diskusjon var hvordan vi skulle få båten til å gå best mulig. Lagd mat hadde vi også. Noen timer etter oss kom en annen båt, 10 fot kortere, hadde hatt tidenes jævligste tur. Søkk våt etter all sjøen over dekk. Helt jævlig under dekk. Han hadde startet før oss. Poenget er at en båt på 24 fot vil oppleve forholdene mye verre enn en på 30. Motposten er at en liten båt er billigere å drifte.

Link to post

Gønn på. Dørstokkmila er gjerne det største hinderet. Finn brukeren Toskehove her på forumet, han seilte en 23fots båt fra Sverige til Frankrike for noen år siden, hadde en blogg også. Les trådene hvor han spurte om tips og se hvilke tilbakemeldinger han fikk før avreise. Mye av det samme som du har fått her, og han klarte seg jo. Innstilling betyr mye.

 

Hadde det vært meg, hadde jeg startet i Norge med en båt jeg kjente ihvertfall litt. Er det aktuelt å kjøpe båt og bo i den mens du klargjør? Sparer utgifter til leie og du blir vant til båten; ser hva som funker etc. Så setter du kursen sørover, bruker et par mnd langs europeiske kyster. Innen du har nådd Middelhavet vil du være erfaren nok, og ikke minst kjenne båten godt nok, til å trygt kunne krysse Atlanteren eller fortsette langs Afrika om du vil - evt legge kursen mot øst innover i Middelhavet. Om du ikke da har fått nok og heller vil hjem - og det er jo helt greit det. Lønner seg å ikke planlegge så altfor mye.

 

 

Bor i Oslo, om du har lyst tar jeg deg gjerne med ut en dag det passer.

http://www.blueboatblog.com

"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy

Link to post

Jeg undrer mig ofte over svarene i denne gruppe når det kommer til projekter som dette.

 

De aller fleste har en holdning om at det er ok at drage afsted på "eventyr" uden moderne udstyr, uden erfaring og til farlige områder. Jeg har svært ved at forstå sådanne råd. Hvis min egen søn kom til mig med sådanne planer ville jeg være tydelig i mit svar: eventyr uden tilstrækkelig viden og udstyr er både farligt og dumt. Og jeg ville ikke råde denne trådstarter anderledes end jeg ville råde min søn.

 

Hvad ville I sige til en helt uerfaren person fra fx Danmark der planlægger en to måneders tur i bjergene uden at have erfaring, uden ordentligt udstyr og alene?

 

Jeg er helt enig i dem, der råder til at sejle langs Norgeskysten først. Eller alternativt saml penge og erfaringer og planlæg en større tur. Men først når du ved hvad du kaster dig ud i. Når alt kommer til alt, så vil du have en god oplevelse. Ikke en nærdødsoplevelse eller en fiasko på grund af utilstrækkelig forberedelse.

Link to post

Til siste poster; Ja, men erfaringen bygger man seg opp mens man jobber seg langs den europeiske kysten. Dette er hverken mer eller mindre farlig eller utfordrende enn Norgeskysten.

 

Om en danske skulle rett opp i Jotunheimen uten noen som helst erfaring ville jeg vært skeptisk. Men om vedkommende foreslå å starte på Lindesnes og gå nordover til de traff fjell, ville jeg sagt det samme. Innen de nådde fjellene ville de ha vært på tur lenge nok til å kunne klare seg helt fint; Ikke minst ville de innen den tid vært i stand til å ta beslutninger basert på erfaringene man har gjort seg opp til da.

http://www.blueboatblog.com

"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy

Link to post

Mange av oss som svarer 'Gønn på' i slike tråder er nok voksne folk som lot det bli med drømmen den gang vi selv var unge  :blush:

Vi angrer da altså mer på det vi ikke gjorde, enn på det vi gjorde.

 

Kanskje hadde pipen hatt en annen lyd dersom vi hadde realisert noen av disse drømmene.

 

Men jeg mener fortsatt at man kan justere denne konkrete drømmen inn i en ramme som er forsvarlig.

 

Hadde min sønn foreslått å padle rundt i en røten seilbåt i caribien eller middelhavet noen måneder mens han leste og studerte, så tror jeg at jeg ville bidratt til gjennomføringen.

Nå sitter han isteden i kjelleren min og studerer, og blir bleikere og bleikere for hver sesong som går. :lipseal:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...