pacuare Svart 18.November.2015 Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 Noen danske seilere ble kidnappet for noen år siden. De aller fleste jordomseilere går nå syd for Afrika. Noen transporterer båten på lastebåter. Så godt som ingen erfarne seiler på afrika. Så lenge jeg er uerfaren kopierer jeg de beste. Først når jeg vet hva jeg holder på med avviker jeg fra de beste. Men en går glipp av mange eventyr. Sitér dette innlegget Link to post
Tilbake Svart 18.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 Tror nok jeg må legge fra meg den ideen ja. Men da blir det kryssing av atlanteren istedenfor. Vet ikke hva som er mest farlig for en nybegynner. Havet eller piratene? haha. Men som sakt, jeg innser at jeg må ta med mannskap, hvertfall på noen av seilasene. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 18.November.2015 Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 Seiling er ikke farlig, pirater er. 2300 nm fra Oslo til las palmas. 3 uker kontinuerlig med en liten båt. Arc er dyrt, men les deg gjerne opp på det da det er mye nyttig informasjon der. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.November.2015 Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 ARC krever bl.a at båten er minimum 27 fot og at det er minst to personer ombord https://www.worldcruising.com/arc/arcfaqs.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Tilbake Svart 18.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 Hvor er det egentlig best og krysse? og når? Hvordan er det å seile på det åpnet hav? Hvordan er det å sove mens man seiler? må man ikke fikse noe på seil og retning osv i mellomtiden? Beklager for min uvitenhet, er helt grønn.. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 18.November.2015 Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 Forslag til båt: http://finn.no/67313045 Husker ikke helt hva skaden er, men det er en kapabel båt. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Tilbake Svart 18.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 har sett på den. men spørsmålet er hvor enkelt det er å frakte denne. må først frakte den fra stedet den kjøpes til hønefoss der jeg bor, også tilbake til oslo når båten er klar til å settes på vann. Har en venn som kjører lastebil, med kran, men skulle jo helst klart å fått den på egen henger. Vet ikke om dette blir hakket for stort. helst ville jeg hatt en 30 foter hvis jeg kunne velge uten å tenke på frakt. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 18.November.2015 Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 Ja, dette så ikke veldig fristende ut nei. Men skal jeg prøve å holde emg selv optimistisk så ser det jo ut som de angriper skip, og ikke småbåter. og leser man helt til slutt står det: By December 2013, the US Office of Naval Intelligence reported that only 9 vessels had been attacked during the year by the pirates, with zero successful hijackings.[31]Control Risks attributed this 90% decline in pirate activity from the corresponding period in 2012 to the adoption of best management practices by vessel owners and crews, armed private security onboard ships, a significant naval presence, and the development of onshore security forces. Men, dette er noe jeg selvfølgelig vil ta i betraktning. Problemet er bare at hvis jeg ikke seiler nedover, men heller seiler mot vest, må jeg krysse atlanteren. Men det kan jo hende at dette ikke er så skummelt som jeg tror det er, hvis jeg får med meg noen som vil være med på kryssningen. Det man må ta med i betraktningen er at handelsskipene i hvertfall i perioder har gått i konvoi, eskortert av marinefartøy gjennom Adenbukta. Etterhvert er det også blitt vanlig at handelsskipene hyrer inn profesjonelle, bevæpnede vakter - ihvertfall dersom man går gjennom området alene. Dette er i høyeste grad en medvirkende årsak til nedgangen i pirat angrep. En seilbåt vil ikke ha fart nok til å følge konvoien, du er alene og prisgitt de som måtte komme... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
bliss X Svart 18.November.2015 Link til dette innlegget Svart 18.November.2015 Forslag til båt: http://finn.no/67313045 Husker ikke helt hva skaden er, men det er en kapabel båt. båten hadde veltet. Skade på skrog (en sprekk) synes på et av bildene i annonsen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.November.2015 Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 (redigert) Har skummet tråden og tenker at du med flaks på alle områder kan klare kjøp og oppgradering på budsjettet. Men du har en svært liten margin å gå på, og med 50 tusen totalt frem til du legger fra kai, så er det synd om prosjektet ditt strander. Til eksempel: nytt storseil til en 30 foter koster 15tusen. Og uten seil kommer du ingen sted, særlig om du har en motor som går varm... Nå skal jeg ikke si at Comfort30 er verdens beste båt i sin klasse, men den er jaggu ikke så ille heller... I skrivende stund ligger det to til salgs på finn. Den ene er over budsjett, men har definitivt mye du ser etter. Ligger på 75tusen, med vindror, ny kartplotter, nyere yanmar motor, mye seil, varmekilde og kjøleboks, full kalesje!!!, og jolle med motor. Den båten der kan du faktisk bo i resten av dette studieåret! ( har selv bodd i min comfort30 i 6 måneder) Båten ser faktisk ut til å ha landstrømsentral også. Så er det en comfort til 29 lapper, uten motor og uviss salgstidspunkt pga dødsbo. Comfort er romslig båt, god på kryss og sjøsterk. Men igjen, jeg er inhabil så det holder :) men mange comforter har vært på langtur. Redigert 19.November.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tilbake Svart 19.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 (redigert) Ja, comfort ser ut som en veldig fin båt, og har lest en del om den, men, den er nok litt for stor for billig transport. Min plan er egentlig å lage meg en kryppe, putte den i en boggiehenger, å henge den på bilen. Sitter i skrivende stund å ser på den birdie 24fot som ligger på finn. den har en grei størelse, og har det meste jeg trenger. Får jeg prutet denne i stykker har jeg jo plutselig mye penger til å fikse opp med, selv om mye av det jeg trenger allerede er på plass. ellers er det jo mulighet for å ta seg turen til svergie.. veldig langt men.. http://www.blocket.se/vastmanland/Albin_Viggen___BILLIG_60833701.htm?ca=11&w=3 Men kan noen savre emg på hvordan det er å seile om natten, mens man sover? altså solo-style. Er det som oftest kontinuelig samme vindretning når man krysser hav (atlanteren)? Eller må opp å trimme seil osv mange ganger i løpet av natten? Noen som har erfaring? Redigert 19.November.2015 av Tilbake (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.November.2015 Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 (redigert) det er ikke alltid kontinuerlig samme vindretning, og mange steder er det også en betydelig båttrafikk. Så du må regne med å både holde utkikk, navigere og trimme seil osv. Det normale for soloseilere er vel å kjøre en slags syklus der man slumrer døgnet rundt men er oppe og sjekker litt med jevne mellomrom, f.eks hvert 20. minutt eller så. I områder med lite kommersiell skipsfart kan man sikkert sove litt lengre, havet er stort, men man kan fortsatt ha uflaks. Det er så klart kjekt med AIS ombord, med kollisjonsalarm påslått. Jeg er dog litt skeptisk til budsjettambisjonene dine. Min erfaring er at det er dyrt med båt, og det være fornuftig å gå over alt før avreise for å være helt sikker på at ingenting går i stykker når det passer dårligst. Og når det allikevel gjør det, må du ha en mulighet til å fikse ting slik at du kommer videre. Min anbefaling er å starte litt gradvis. Kjøp deg en båt og lær deg hvordan den fungerer (husk du bør kunne både betjene og reparere alt ombord). Så bør du få så mange nautiske mil som mulig under kjølen, slik at du bedre forstår hva du gir deg ut på. Delta gjerne i Skagen race eller Shetland race, da får du testet grenser i områder med god beredskap om det oppstår trøbbel. Redigert 19.November.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Euklid Svart 19.November.2015 Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 Enig i budsjettskeptikerne, skal en båt utstyres noenlunde forsvarlig for havseilas kommer det til å koste langt mer enn dette. Er en villig til å leve med et risikonivå langt høyere enn det en kunne fått til med noen titusener ekstra investert er det selvsagt mye som lar seg gjøre, men jeg synes det er vanskelig å snakke varmt om en slik løsning. Kan anbefale boka Coco-Loco for inspirasjon om det å være på lavbudsjettur. Ville aldri i verden gått langs kysten av det meste av Afrika, men jeg kunne vurdert noe i nærheten av å gå Kapp Verde - Namibia eller noe slikt, om en ønsket å kutte i nautiske mil. Er generelt skeptisk til planer som innebærer å skulle fly hjem for å fullføre studier eller lignende, seiling har en tendens til å ta tid, og turen blir langt bedre om du har tid til å vente på vær som gjør det trivelig å seile. Jeg har for øvrig lest om en langturseiler som ikke seilte om natten – ned med seil og opp med ankerlanterne klokken 8 hver kveld. Hvorfor i alle dager noen vil seg selv så vondt klarer ikke jeg å forstå. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.November.2015 Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 (redigert) Bliss X, det som er tingen er at jeg skal jo studere mens jeg reiser. Så hvis jeg utsetter dette et år får jeg ikke studert og reist samtidig, for da er jeg allerede ferdig med bachloren. Dette betyr igjen at jeg må jobbe meg opp veldig mye mer penger før jeg reiser. reiser jeg sommeren 2016 får jeg 7500 kr hver månded i et helt år. Driver for tiden å snakker med skoler angående hvordan dette skal gjøres. Men hvis det ikke går må jeg utsette turen til 2017. En tanke : Hvis du ikke vil krysse hav, og heller ikke vil ta hensyn til sesong/seilingskalender (kun skoleterminene), hva da med å ta utgangspunkt i ett sted som har sesong når du vil starte, reise dit, og så skaffe seg skuta der? Starter du feks i Caribien og tar det litt rolig i farvannene der kan du jo dra både nordover og sørover etter hvert som eventyrlysten byr seg, etter at du er blitt vandt med seilingens viderverdigheter i relativt overkommelige og trivelige farvann. Bare styr unna orkansesongen.... Det sagt, så er jo reisen mot målet halve gleden, men hvis en drømmetur kan omgjøres til en realisert tur så er det noe med det også... Redigert 19.November.2015 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bidevind Svart 19.November.2015 Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 ...... og planen er at hvis det blir for tøft vær for min kompetanse seiler jeg inn mot land og legger til anker. Er det noen steder jeg burde holde meg unna, .... Er det sted du bør holde deg unna så er det å være nære land eller i en bukt i sterk pålandsvind. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.November.2015 Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 Du bør absolutt også se serien "untie the lines", det er en ung dame som beskriver alle sine forberedelser til å kaste loss... ellers så er jo denne serien hysterisk :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 19.November.2015 Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 .... Comfort30 ....Ligger på 75tusen, med vindror, ny kartplotter, nyere yanmar motor, mye seil, varmekilde og kjøleboks, full kalesje!!!, og jolle med motor. Den båten der kan du faktisk bo i resten av dette studieåret! ( har selv bodd i min comfort30 i 6 måneder)Båten ser faktisk ut til å ha landstrømsentral også. Dette er ett godt kjøp hvis en skal på langtur (har ikke sett annonsen). Her slipper en mange kroner i investeringer, kjøp mest mulig ferdig båt. Jeg anbefaler heller ikke å gå ned i båtstørrelse. Personlig ville jeg ikke seilt på havet i noe under 40 fot. Blir mye mindre bevegelser ombord. Og mindre sjøsprøyt. En er dermed mer utvilt i en større båt. Som eksempel, vi kom inn til Strømstad, hadde blåst 15-18 m/s og noe sjø. Vi hadde gått vakter, krysset nedover. Diskusjon var hvordan vi skulle få båten til å gå best mulig. Lagd mat hadde vi også. Noen timer etter oss kom en annen båt, 10 fot kortere, hadde hatt tidenes jævligste tur. Søkk våt etter all sjøen over dekk. Helt jævlig under dekk. Han hadde startet før oss. Poenget er at en båt på 24 fot vil oppleve forholdene mye verre enn en på 30. Motposten er at en liten båt er billigere å drifte. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 19.November.2015 Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 Bra med drømmer, men denne med dine forutsetninger hører hjemme i "drømmeverden". Ikke for å ta ifra deg motet, det beundrer jeg, men prøv deg først med en tur langs kysten av Norge- Sverige før du legger ut på en slik tur. Tror du trenger erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Makiki 4 Svart 19.November.2015 Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 Om langturseiling i liten båt, les om Sven Yrvind (www.yrvind.com). Makiki Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 19.November.2015 Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 Når man mangler erfaring og penger, samt legger opp til en håpløs rute..Noen drømmer bør forbli drømmer. Sitér dette innlegget Link to post
Espen K Svart 19.November.2015 Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 Gønn på. Dørstokkmila er gjerne det største hinderet. Finn brukeren Toskehove her på forumet, han seilte en 23fots båt fra Sverige til Frankrike for noen år siden, hadde en blogg også. Les trådene hvor han spurte om tips og se hvilke tilbakemeldinger han fikk før avreise. Mye av det samme som du har fått her, og han klarte seg jo. Innstilling betyr mye. Hadde det vært meg, hadde jeg startet i Norge med en båt jeg kjente ihvertfall litt. Er det aktuelt å kjøpe båt og bo i den mens du klargjør? Sparer utgifter til leie og du blir vant til båten; ser hva som funker etc. Så setter du kursen sørover, bruker et par mnd langs europeiske kyster. Innen du har nådd Middelhavet vil du være erfaren nok, og ikke minst kjenne båten godt nok, til å trygt kunne krysse Atlanteren eller fortsette langs Afrika om du vil - evt legge kursen mot øst innover i Middelhavet. Om du ikke da har fått nok og heller vil hjem - og det er jo helt greit det. Lønner seg å ikke planlegge så altfor mye. Bor i Oslo, om du har lyst tar jeg deg gjerne med ut en dag det passer. Sitér dette innlegget http://www.blueboatblog.com"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy Link to post
MajorAndy Svart 19.November.2015 Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 Jeg undrer mig ofte over svarene i denne gruppe når det kommer til projekter som dette. De aller fleste har en holdning om at det er ok at drage afsted på "eventyr" uden moderne udstyr, uden erfaring og til farlige områder. Jeg har svært ved at forstå sådanne råd. Hvis min egen søn kom til mig med sådanne planer ville jeg være tydelig i mit svar: eventyr uden tilstrækkelig viden og udstyr er både farligt og dumt. Og jeg ville ikke råde denne trådstarter anderledes end jeg ville råde min søn. Hvad ville I sige til en helt uerfaren person fra fx Danmark der planlægger en to måneders tur i bjergene uden at have erfaring, uden ordentligt udstyr og alene? Jeg er helt enig i dem, der råder til at sejle langs Norgeskysten først. Eller alternativt saml penge og erfaringer og planlæg en større tur. Men først når du ved hvad du kaster dig ud i. Når alt kommer til alt, så vil du have en god oplevelse. Ikke en nærdødsoplevelse eller en fiasko på grund af utilstrækkelig forberedelse. Sitér dette innlegget Link to post
Espen K Svart 19.November.2015 Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 Til siste poster; Ja, men erfaringen bygger man seg opp mens man jobber seg langs den europeiske kysten. Dette er hverken mer eller mindre farlig eller utfordrende enn Norgeskysten. Om en danske skulle rett opp i Jotunheimen uten noen som helst erfaring ville jeg vært skeptisk. Men om vedkommende foreslå å starte på Lindesnes og gå nordover til de traff fjell, ville jeg sagt det samme. Innen de nådde fjellene ville de ha vært på tur lenge nok til å kunne klare seg helt fint; Ikke minst ville de innen den tid vært i stand til å ta beslutninger basert på erfaringene man har gjort seg opp til da. Sitér dette innlegget http://www.blueboatblog.com"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy Link to post
jm Svart 19.November.2015 Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 Litt mer lesestoff om liten seilbåt på tur http://www.krovik.com/Valkyrien/ Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.November.2015 Link til dette innlegget Svart 19.November.2015 Mange av oss som svarer 'Gønn på' i slike tråder er nok voksne folk som lot det bli med drømmen den gang vi selv var unge Vi angrer da altså mer på det vi ikke gjorde, enn på det vi gjorde. Kanskje hadde pipen hatt en annen lyd dersom vi hadde realisert noen av disse drømmene. Men jeg mener fortsatt at man kan justere denne konkrete drømmen inn i en ramme som er forsvarlig. Hadde min sønn foreslått å padle rundt i en røten seilbåt i caribien eller middelhavet noen måneder mens han leste og studerte, så tror jeg at jeg ville bidratt til gjennomføringen. Nå sitter han isteden i kjelleren min og studerer, og blir bleikere og bleikere for hver sesong som går. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.