Jump to content

Nybegynner - Seile til Afrika. Mange spørsmål!

Tilbake

Recommended Posts

Mange av oss som svarer 'Gønn på' i slike tråder er nok voksne folk som lot det bli med drømmen den gang vi selv var unge  :blush:

Vi angrer da altså mer på det vi ikke gjorde, enn på det vi gjorde.

Jeg har gjort noe lignende (dog på større budsjett) når jeg var på den alderen. Vi viste også hva vi gjorde. Har møtt mange som har realisert tilsvarende planer. De som har driven til å starte klarer seg stort sett helt fint (selv om flere jordomseilingsporsjekt har startet og blitt avsluttet før Biskaya). Du kan miste båten, drite deg ut og komme i noen kjipe situasjoner. Men det blir stort sett alltid gode historier av det. Det er ikke mange som omkommer, tror ikke dødsraten er høyere på jordomseilere enn vanlige folk. Ikke risikofritt, men absolutt ikke farlig.

Jeg kan ingenting om seiling, og jeg skal ikke engang forsøke meg på å komme med noen råd om det...

...men det er en ting som slår meg: dette er jo kanskje et "once in a lifetime"-prosjekt. Er det ikke da litt kjipt å dra med seg en haug med bøker og ha eksamener og tidsfrister hengende over seg?

Hvis man først gjør noe sånt, så hadde det vel vært bedre å nyte det 100% istedetfor å studere i tillegg.

Her var det veldig mange meninger, og jeg setter pris på dem alle! jeg har lest innleggene til toskehove, og han kom seg langt med nærmere 1/3 del av mitt budsjett. Han var også nybegynner. Jeg prater med mange forskjellige om dette prosjektet for tiden. Halvparten sier nei, og forsvarer det med at man burde ha minst en 40-50 fots seilbåt og ikke kjøpe en eldre båt enn 10 år gammel osv. Andre som sier ja mener at man ikke trenger alt for stor båt for å komme seg av sted. Ikke for å tråkke på noens føtter, men det virker for meg som at for å kunne seile på en slik tur innebærer at du skal ha god plass, deilige stor senger, innebygget klosset, teknisk utstyr nok til å kunne seile i bilnde fra norge til amerika osv. Og ja, dette kan jeg se er en fordel hvis man er 50 + og har råd til det.. Jeg har da vært i militæret, og det var da virkelig ikke komfertabelt eller veldig trivelig i veldig mange tilfeller, men gud som vi gutta elsker å snakke om tjenesten når vi var ferdig. ingen som snakker om at det var kaldt og jævelig, at vi ventet 13 timer hver dag, eller at maten var noe faenskap, nei vi snakker om alt som var kult med tjenesten, og det er de minnene vi sitter igjen med.  Poenget er det at selv om alt kunne vært mer komfertabelt, bedre, sikkrere, osv. måå jeg vente til jeg har spart opp mange hundere tusen kroner, for så å bruke disse pengene i båt istedenfor hus og familie. ellers kan jeg utsette denne turen med en 30-40 år, men igjen, da kan det hende jeg ikke har helse nok til å reise. Reiser jeg til sommeren kan jeg slå sammen studier og reise. Jeg får en tur betalt av staten, mens jeg også får en utdannelse. Jeg kommer til å jobbe 2 månder til sommeren før reise, og skal jeg ta utgangspunkt i hva jeg har tjent før vil jeg sitte igjen med ca 60 000 kr utbetalt, eventuelt sette ned skatten fra 36% og få med meg enda mer. Dette er da penger jeg vil ha som en backup i tillegg til 7500 kr hver måned, for reprasjoner, og andre ting som kan gå galt. Kanskje også kjøpe inn litt ekstra med sikkerhetsutstyr.  Seilbåten i seg selv vil jeg kjøpe med penger jeg får for båten, motoren og henger jeg har fra før.  Så penger er egentlig ikke problemet. Problemet er at jeg ikke ønsker å bruke en formue på noe som kunne vært gjort billigere.

Og ja ruten har endret seg etter det dere sier om Afrika. Så ferden vil nok gå først til Grand canaria  og derfra krysse over til amerika. Og ja, jeg kommer til å ta med meg noen enten fra start, men hvertfall over vanskelige kryssninger. At jeg må reise hjem for å avlegge eksamen en gang i løpet av året ser jeg ikke på som det største problemet.

vil også takke for lesestoff/filmer. dette settes stor pris på.

Espen K, det takker jeg veldig gjerne ja til! Men vet ikke om jeg har muligheter til det før jul, og da er du vel kanskje ikke ute å seiler så mye? Eventuelt når våren kommer kan det være større muligheter. Hvis tilbudet fremdeles står da?

Vil også spørre om det er noen i osloområdet som kunne vært behjelpåelig med å se på båt sammen med meg. Vet jo ikke hva jeg burde se etter. For jeg tenker å kjøpe båt i osloområdet, da jeg har en venn som har lastebil med kran som kjører til og fra oslo hver dag, så da blir flytting av båt gratis:D Eventuelt er det muligheter for å snakke med en seileforening, og høre om de kunne vært med?

Tusen takk for alle innspill!

Hei Jotto! Ja, det hadde jo vært best det. Men jeg tenker som så at på en slik tur blir det nok tid til å få lest litt og. Og selv om jeg må sette av tid til å lese, istedenfor å utforske alle kriker og kroker av verden, vil  jeg fremdeles få sett veldig mye mer enn det jeg ville gjort i en hybel på 10 kvm, og reise frem og tilbake til skolen hver dag, and thats it. Har jo ikke råd til å gjøre andre ting hvis man skal ha et sted og bo pluss mat som student.

Beklager hvis jeg virker negativ her, jeg vet at folk tenker veldig forskjellig, men jeg må si meg helt enig med MajorAndy. Jeg ser det er flere her som hevder at en slik tur ikke er farlig, men på meg virker det ikke trygt for en uerfaren person å dra ut på en slik ekspedisjon alene. For 50 000 kroner skal du altså kjøpe alt du trenger for å krysse atlanteren. Husk da at ditt liv kan avhenge av at dette utstyret fungerer og tenk litt over alle trådene her inne som omhandler ting som ikke fungerer. Til tross for at du kan høre mange historier om båtturer der ingen ting gikk galt, er altså dette forumet fullt av tråder om ting som har gått galt. Det samme må vel gjelde for lengre ekspedisjoner som dette. Det er forsåvidt ikke bare utstyret som kan feile, men din egen helse. Hva om du blir syk? En lett forkjølelse kan sikkert være til å leve med, men det er verdt å tenke over at slike ting som i hverdagen er ganske trivielt kan ha mye større konsekvenser når man er alene til sjøs. Hvis du vil fortelle gode historier til barnebarna dine, burde du også ha i tankene at du må holde deg i live en god stund til før du har noen barnebarn å si noe som helst til. Nå er det kanskje bare jeg som har dårlig fantasi, men hvor mange spennende historier kan det egentlig bli av å seile alene midt ute på havet langt fra folk, med mindre noe veldig dramatisk skulle skje? (Noe jeg vil tro du ikke ønsker.) Jeg har også en del historier fra miltærtjenesten, men jeg kan ikke komme på noen historier fra da jeg var helt alene. Jeg har imidlertid ganske mange historier fra da jeg var student og bodde på 10 kvm hybel.

En annen ting som slår meg, som jotto også er inne på er at det virker en smule optimistisk å skulle gjøre dette samtidig som du studerer. Den støtten du får fra lånekassen gjelder vel studier på fulltid, men jeg har vanskelig for å se hvordan du skal kunne studere på full tid underveis, eller er det bare snakk om å lese igjennom noen bøker? (Dette er forsåvidt ikke så relevant, men hva slags studium er det egentlig som kan gjennomføres ved å bare lese igjennom noen bøker helt på egenhånd?)

Igjen, beklager hvis jeg virker negativ, jeg bare ser ting på en annen måte enn visse andre, ser det ut til. Jeg må bare kommentere det med man angrer på det man ikke har gjort i større grad enn det man har gjort: For mange kan nok dette være riktig fordi de fleste som regel velger det trygge fremfor det usikre. Det er ikke like mange av dem som velger det utrygge som lever lenge nok til å angre. Det er tross alt bedre, synes jeg, å tenke på sine eldre dager at det er ting man har gått glipp av, enn å havne i en tidlig grav som følge av overdreven eventyrlyst.

Du kan også lese på www.cruisinglealea.com, der de blandet annet seiler en Vega fra Hawaii til Canada. Jeg hadde et mål om å reise rundt Atlanteren med vår Alo28. Nå kan det hende at det ikke blir noe av, men om grunnen er rett, tar jeg det som en bonus.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Forslag til båt: http://finn.no/67313045

Husker ikke helt hva skaden er, men det er en kapabel båt.

Denne virker jo genial, billig og masse utstyr. Ruta bør nok gå til Kanariøyene, over til Karibien i november, kose seg der til våren og så seile nordover via Azorene og hjem igjen. Vil tro at de fleste som er skeptiske har motorbåt, seilerne vet at i seilbåt er du trygg på havet ;-) 

.

Må si det koselig at dere tenker så mye på helsa mi. Men som sakt for 3 eller 4 gang nå, jeg tar med meg folk på store kryssninger, kanskje også fra starten. og ja, ruten går over atlanteren. Det er ikke det at jeg ikke bryr meg om livet mitt. Jeg elsker det faktisk. Men jeg elsker det å leve, ikke det å overleve. Thats the diffrence. Skal man tenke på alt som kan drepe deg får du ikke gjort mye. snubble i trappa, skli på isen, snakke i telefonen mens man kjører, bade rett etter man har spist osv osv osv. Venninna til min vennine døde i fjor i Afrika. Ute på savannen med alle løvene og hyenene, mygg og slanger. Hva døde hun av? Jo, lynet slo ned i treet som sto like unna telte hennes. det falt over henne å hun døde på sekundet.

Når det gjelder å studere mens jeg reiser så innebærer dette at jeg leser noen bøker, skriver noen oppgaver, og sender dette over nett.. Også en eksamen jeg må fly hjem for. Men dere som sier at jeg ikke kan reise, har dere tatt denne reisen selv, eller sier dere bare hva dere tror, og hva dere eventuelt selv er redde for? Skal jeg være heeeeeeelt forbredt på alt som kan skje kommer jeg nok aldri til å få reist. Har både lest om nybegynner i små båter som har klart seg helt fint, og om studenter som har gjort akkurat det samme som jeg nå planlegger. Ja, de har gjort noen tabber her og der, men sånt skjer. Så lenge jeg har vhf, gps og noen sjøkart +  sjekke værmeldinger, kommer man langt. Jeg forventer ikke at alt skal gå smertefritt, og for alt jeg vet kan det hende jeg snur når jeg har kommet til svenskekysten og finner ut at dette ikke var noen god plan. Men faen, det er nå jeg har sjangsen! Når jeg er ferdig med bachloren er det rett ut i jobb, mens jeg enda husker det jeg har lest om. og så blir det fort hus og kids osv osv. jeg er bare veldig redd for at hvis jeg ikke griper denne sjangsen nå, kommer jeg ikke til å få en lik mulighet før det har gått noen titalls år.

og strandivarius, Tror du viiirkelig at jeg ikke kommer til å oppleve mer enn det jeg ville gjort på hybelen min?  Tror du virkelig at jeg kommer til å ligge ute på havet helt alene hele tiden, eller tror du jeg kommer til å besøke havner, byer, fine steder, og møte masse nye folk fra mange forskjellige  kulturer og land?

.

Jeg syns du tenker helt riktig, gjør det nå mens du kan!

Før du vet ordet av det sitter du i klisteret med gjeld, jobb, kjerring, unger og fire ukers ferie til disposisjon.

Neste gang du da får mulighet til å gjøre en sånn reise er du mest sannsynlig plaga av gikt og impotens.

I mellomtiden får du nok tid til å angre på at du ikke ga det et skikkelig forsøk.

God tur!

og strandivarius, Tror du viiirkelig at jeg ikke kommer til å oppleve mer enn det jeg ville gjort på hybelen min?  Tror du virkelig at jeg kommer til å ligge ute på havet helt alene hele tiden, eller tror du jeg kommer til å besøke havner, byer, fine steder, og møte masse nye folk fra mange forskjellige  kulturer og land?

For all del, du kommer til å oppleve mye, poenget mitt var vel det at unike og spennende opplevelser kan man få på mange måter som kanskje er tryggere enn det du har planlagt. Jeg fikk inntrykk av at du hadde tenkt å reise alene, men det har du altså slått fra deg. Jeg tror ikke det er noen her som mener å si hva du kan og ikke kan gjøre, men når du reiser spørsmålet på et åpent forum, vil du få svar fra folk med forskjellige oppfatninger. Mitt råd til deg er å ikke la deg overtale til noe som helst her, men ta argumentene innover deg og gjøre deg opp din egen mening. Det ser det forsåvidt ut som du gjør, ettersom Afrika ikke lenger er reisemålet.

Bare husk at selv om en eller annen amatør har gjort noe lignende uten at noe gikk galt, betyr ikke det at det har vært uten risiko og at det vil gå like bra neste gang. Og bare for å ha sagt det; at man kan dø av å få et tre i hodet eller snuble i trappen er ikke noe argument for å ikke nøye overveie risikoen i det man gjør. Du planlegger å ha med vhf og gps. Du kan finne tråder her inne hvor folk spør om råd når slikt utstyr svikter, sånt kan skje. Jeg sier ikke at du ikke skal dra, men jeg vil anbefale deg å tenke gjennom hvilken risiko det innebærer. Hvis du virkelig brenner for å ta en slik tur er jeg sikker på at du ikke lar deg stopp av noen advarsler her, men advarslene kan kanskje likevel hjelpe deg akkurat som mer konkrete råd også kan være nyttige. Det er vel derfor du startet denne tråden?

Du får si ifra om når du vil spore over i konstruktive råd om båt. :)

Jeg begynner:

Skroget må være helt, uten skader. Skader må ikke være større enn at du selv eller med kompishjelp, kan utbedre. -kjølskade: glem det.

Idet du må betale for hjelp, ryker alt du disponerer av penger. -kjølskade er jo også en skade som gjerne blir fortiet/ skjelden blir avdekket ved kjøp og overtakelse.

Svak/ skade på rigg/ mast: nok en ting som også fort kan ta alle pengene dine om du må ha ny.

Seil: koster mye for nytt. Husk at du skal seile mye. Det blir slitt, om det ikke er utslitt fra før. Brukte seil kan du finne på finn, men noen tusen vil det uansett koste.

Motor: viktig i vindstille, feil vindretning, inn og ut av havn.

Inventar: fukt og vannskader, båtlukt etc etc: det kan du gjøre selv. Og ofte en viktig faktor for lav pris. Puter kan skiftes, treverk kan pusses og lakkes/ males.

-men fukt og råte er jo også en pekepinn på mangelfullt ettersyn ellers også.

Når du skal på visning: ikke si du er ute etter et billig "oppussingsobjekt". For da flagger du stor villighet til å akseptere skader og feil.., også skjulte.

Vær ærlig om planene og at du skal forberede båten til langtur. Om rigg er på vei til å falle ned, så får vi satse på at selger ikke vil ha det på samvittigheten.

Husk at det er dyrt å kjøpe søppel, og det er dyrt å avhende det..,

Les mitt innlegg her: https://baatplassen.no/i/topic/122044-seilb%C3%A5t-til-langtur-samt-hva-man-trenger-av-utstyr/#entry1762912

M.h.t seiling til Cape Town er jeg enig i at den beste ruten er via Brasil, og da kommer du ikke utenom å krysse hav. Dette har både med fremherskende vindretninger og sikkerhet å gjøre. Men det er i seg selv en flott opplevelse. Ønsker du å seile kun om dagen er Middelhavet et bedre sted å starte, du kan jo eventuelt kjøpe en billig båt i Slovenia eller Croatia? 

Noonsite.com er en nyttig hjemmeside med oppdatert opplysninger om land og havner. 

Når det gjelder å studere mens jeg reiser så innebærer dette at jeg leser noen bøker, skriver noen oppgaver, og sender dette over nett.. Også en eksamen jeg må fly hjem for. Men dere som sier at jeg ikke kan reise, har dere tatt denne reisen selv, eller sier dere bare hva dere tror, og hva dere eventuelt selv er redde for?

.

Tenk litt gjennom det praktiske i å studere underveis: du ønsker å legge ut når vær og humør tilsier det, men du har en kalender over innleveringer og eksamener som er nødt til å drive agendaen. Du kommer ikke til å ha fungerende internett underveis (selv satelittelefon er skrale greier når vedleggene vokser litt). Du kan alltids jobbe rundt dette ved å f.eks. ikke legge over Atlanteren før etter at du har hatt siste eksamen før jul, og nedover Europa har du regelmessig tilgang til internett. Etterpå blir det vanskeligere – og en så sen avreise fra Kanariøyene er ikke ideelt når du planlegger en såpass kortvarig tur.

Jeg har ikke seilt eksakt samme rute som du sikter på, men jeg har seilt noen mil og krysset noen hav. Jeg ville ikke lagt ut om jeg ikke hadde råd til å utstyre båten forsvarlig, og jeg ville spesielt ikke ønsket å ta på meg ansvaret for andres liv om jeg ikke følte ting var på stell. Når du inviterer backpackere ombord er det du som er ansvarlig for å bringe mannskap og skute hele over til andre siden. Det betyr ikke at jeg synes du skal utsette prosjektet i 30 år – jeg har ikke fylt 30, og putler rundt på en jordomseiling.

Jeg har drømt mye selv, uten å realisere stort (i likhet med de fleste andre vil jeg tro). Hadde jeg vært 20 år igjen ville jeg kjøpt en Albin Vega og seilt. Kanskje du endrer ambisjonsnivået, eller kanskje ikke.  Uansett ville jeg kjøpt en båt og begynt å seile. Ta det derfra. Noen ting i livet må man teste før man vet om man liker det, mestrer det og man skjønner hva man vil og kan. 

Jarle Andhøy har vært både langt nord for Svalbard og over Atlanteren rundt Kapp Horn med sin Vega. 

(i blandt kunne jeg godt tenke meg en Vega i stedet for de 15 tonnene med båt jeg har nå...)

Redigert av Blue Swan (see edit history)

Ja, absolutt. Har snakket litt med broren min, og det kan se ut som han er veldig gira. da kan man også gå til kjøp av litt dyrere båt, når man deler på utgiften. det er ikke alltid så lett med mannskap man ikke kjenner men. Men sitter å ser litt på den muligheten å kjøpe båt i caribien, også lære seg å seile der. også ta med båten tilbake oppover europakysten. 

I den forbindelse, er det noen som har noen gode sider man kan kjøpe båt direkte i carribien? er det noen steder det er billigere enn andre?

Tusen takk for alle innlegg. Selv om jeg er grønn nå, er det mye jeg kan lære av mange her inne.  Så sette pris på tips og triks, mennger både for og mot. Men vil prøve å realisere denne drømmen på et eller annet vis.

Det er flust av forlatte drømmer spredt over store deler av Karibien. Trinidad er et slikt sted, mener Puerto Rico også skal ha rikelig med kandidater, uten at jeg har vært der.

Et problem med å kjøpe båt i Karibien er at du går glipp av mye av læringen som ligger i å kjøpe båt i Norge. For det første ville det formodentlig gå ganske lang tid mellom innkjøp av båt og avreise om det skjer i Norge, så du får øvd deg på både seiling og vedlikehold her før du legger ut. Minst like viktig er det kanskje at det å seile nedover kysten av Europa er ypperlig forberedelse på lange havkryss. Du kan legge opp ruta så det til å begynne med innebærer bortimot utelukkende dagseiling, samtidig som du får noen litt lengre strekk å bryne deg på etter hvert. Været er sånn passe ustabilt og regjerlig.

Begynner du på andre siden blåser det alltid fra samme retning, og avstandene mellom øyene er aldri særlig lang. Du ville antageligvis endt opp med å legge ut på et langt havkryss med langt mindre seiltrening enn om du begynte hjemme, og den seiltreningen du ville endt opp med er nødvendigvis langt mer ensformig. Legg til kostnadene ved å komme seg over dit og reise rundt for å kikke etter en egnet båt, så ville jeg for min egen del heller startet hjemme.

Jeg kjøpte båten drøyt to år før vi la ut. Det var en båt som i utgangspunktet var i god stand, men trengte noen utstyrsoppgraderinger for å være langturklar. Selve det å montere utstyret tok ikke allverden med tid, men jeg er glad jeg hadde tid til å tenke ut hvordan jeg ville ha løsningene. Endte også opp med å kjøpe en del utstyr brukt, noe som ville vært langt vanskeligere om vi hadde et par måneder i en fremmed havn før avreise.

Ja her var det mange ulike meninger - både for og imot dette prosjektet. Noe av det samme som har florert i tilsvarende tråder. Helst bør jeg tie i forsamlingen, men kan ikke dy meg for å si at du bør stå for dine drømmer og planer. Vurder de nøye og les deg opp på så mye du kan. Bli med andre ut på tur før du legger ut fra steinrøysa. Det meste du ikke får med deg via lesing (vist du har tid mellom studiene) og litt seilas, tar du igjen senere. Du går selv opp løypa...

Afrikas kyst er nok spennende, men idag ville jeg også holde meg unna det meste. Mange 10 år siden jeg selv seilte solo nordover langs denne kysten og da var det ikke fult så galt som idag. Marokko og Kap Verde går fortsatt bra. Ziera Leone tror jeg er for usikker, men følg med på hva andre seilere tar for seg idag. Mye kan forandre seg på noen få måneder både politisk og ikke minst klima. Du nevner ikke noe om hva du ville foreta deg ved ankomst Cape Town. Er det CT som er målet velger du Brasil først - ikke nødvendigvis helt inn til kysten - via den gamle Clipperruten. Uansett hva du velger så ha i bakhode et snitt på 4 knop som er litt avhengig av båttype og LWL

Med hensyn til hva du skal ha under beina ville jeg med ditt budsjett satse på en Albin Vega eller andre modeller (solide båter som tåler en trøkk). Grunnen til dette er skroggtykkelse i nyere båter - nå blir det bråk :saint: Og tar du vare på båten tar den vare på deg, er ihvertfall min erfaring. Utstyr velger du selv etter din økonomi. KIS S prinsippet kan får deg langt avsted  :wink: 

Her var det veldig mange meninger, og jeg setter pris på dem alle! jeg har lest innleggene til toskehove, og han kom seg langt med nærmere 1/3 del av mitt budsjett. Han var også nybegynner. Jeg prater med mange forskjellige om dette prosjektet for tiden. Halvparten sier nei, og forsvarer det med at man burde ha minst en 40-50 fots seilbåt og ikke kjøpe en eldre båt enn 10 år gammel osv. Andre som sier ja mener at man ikke trenger alt for stor båt for å komme seg av sted. Ikke for å tråkke på noens føtter, men det virker for meg som at for å kunne seile på en slik tur innebærer at du skal ha god plass, deilige stor senger, innebygget klosset, teknisk utstyr nok til å kunne seile i bilnde fra norge til amerika osv. Og ja, dette kan jeg se er en fordel hvis man er 50 + og har råd til det.. Jeg har da vært i militæret, og det var da virkelig ikke komfertabelt eller veldig trivelig i veldig mange tilfeller, men gud som vi gutta elsker å snakke om tjenesten når vi var ferdig. ingen som snakker om at det var kaldt og jævelig, at vi ventet 13 timer hver dag, eller at maten var noe faenskap, nei vi snakker om alt som var kult med tjenesten, og det er de minnene vi sitter igjen med.  Poenget er det at selv om alt kunne vært mer komfertabelt, bedre, sikkrere, osv. måå jeg vente til jeg har spart opp mange hundere tusen kroner, for så å bruke disse pengene i båt istedenfor hus og familie. ellers kan jeg utsette denne turen med en 30-40 år, men igjen, da kan det hende jeg ikke har helse nok til å reise. Reiser jeg til sommeren kan jeg slå sammen studier og reise. Jeg får en tur betalt av staten, mens jeg også får en utdannelse. Jeg kommer til å jobbe 2 månder til sommeren før reise, og skal jeg ta utgangspunkt i hva jeg har tjent før vil jeg sitte igjen med ca 60 000 kr utbetalt, eventuelt sette ned skatten fra 36% og få med meg enda mer. Dette er da penger jeg vil ha som en backup i tillegg til 7500 kr hver måned, for reprasjoner, og andre ting som kan gå galt. Kanskje også kjøpe inn litt ekstra med sikkerhetsutstyr.  Seilbåten i seg selv vil jeg kjøpe med penger jeg får for båten, motoren og henger jeg har fra før.  Så penger er egentlig ikke problemet. Problemet er at jeg ikke ønsker å bruke en formue på noe som kunne vært gjort billigere.

Og ja ruten har endret seg etter det dere sier om Afrika. Så ferden vil nok gå først til Grand canaria  og derfra krysse over til amerika. Og ja, jeg kommer til å ta med meg noen enten fra start, men hvertfall over vanskelige kryssninger. At jeg må reise hjem for å avlegge eksamen en gang i løpet av året ser jeg ikke på som det største problemet.

vil også takke for lesestoff/filmer. dette settes stor pris på.

Espen K, det takker jeg veldig gjerne ja til! Men vet ikke om jeg har muligheter til det før jul, og da er du vel kanskje ikke ute å seiler så mye? Eventuelt når våren kommer kan det være større muligheter. Hvis tilbudet fremdeles står da?

Vil også spørre om det er noen i osloområdet som kunne vært behjelpåelig med å se på båt sammen med meg. Vet jo ikke hva jeg burde se etter. For jeg tenker å kjøpe båt i osloområdet, da jeg har en venn som har lastebil med kran som kjører til og fra oslo hver dag, så da blir flytting av båt gratis:D Eventuelt er det muligheter for å snakke med en seileforening, og høre om de kunne vært med?

Tusen takk for alle innspill!

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Å prate med erfarne seilere, og også de som har null erfaring i å seile. Kan en få det inntrykket av at en må ha en stor båt og masse sikkerhets utstyr for å oppfylle drømmen. I tilegg en massiv bankkonto. Hvorfor legger en ut på havet, noe som kan by på enorme utfordringer. For min del er det drømmen om å seile og kjenne at en kan beherske dette element - havet. Tonga og Fiji er blitt en turistatraksjon som har forandret seg siden 60 tallet. Tilsvarende mange andre steder. Og mengden av seilbåter har økt tilsvarende. Sikkert morro for mange å treffe likesinnede, mens lokalbefolkningen får seg et levebrød vist de har fantasien til å gjøre seg nytte av turistene. Så seiler vi langt avsted - hvorfor ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...