Jump to content

Nybegynner - Seile til Afrika. Mange spørsmål!

Tilbake

Recommended Posts

Mye interessant, har fulgt med på denne tråden en god stund. Alle råd er gode råd.
Skeptis vil det alltid være, men så lenge man har viljen sjøl, som kommer motet av seg selv.
-"Det er bedre å leve et liv med den risikoen og farer som kan medfølge, en et liv i "tryghet" som mange andre mener er "normalt". Det er jo hva man ønsker sjøl som gjeller.
Sjøl sitter jeg med samme drømmen da jeg har innsedd for lengesiden at samfunnets A-4 liv blir for flatt for min del, drømmen startet for litt over 2 år siden da jeg kjøpte min første seilbåt.
Siden har jeg oppgradert å pusset å utviklet en stor interesse.
Maange timer med både båtpuss og masse bøker.

Men en ting er å kjøpe en billig båt og pusse opp, og i tillegg klargjøre til langfart, men det koster.
Men hvist man tenker litt smart og kreativt å slår av litt på kravene, så er det utrolig va man får til.

Vår 2017, sier jeg opp å setter seil. Plan nr. 1 er Norskekysten ifra Tromsø og sørover.
Mange har spurt hvor jeg skal, da har jeg bare sagt at jeg setter snuten sørover, ferdig med det. Det viktigste er at man er underveis, så kommer reisen av seg sjøl!

94ek jeg er heeelt enig. Det er en stor forskjell mellom det å leve og det og overleve. 

Har du noen snøring på hva det koster? Og hvor mye har du brukt på utstyr slik som gps, autopilot, solceller osv?

Så lenge snuta går sørover blir det nok bra uansett! Men du har ikke tenkt på noe havkryss? Hvis ja, tenker du og gjøre dette også solo?

Har du noen snøring på hva det koster? Og hvor mye har du brukt på utstyr slik som gps, autopilot, solceller osv?

Å være på tur koster ikke stort, inntil båten trenger noe. Det gjør den til gjengjeld til stadighet, og slikt har det med å koste mye. Klarer du å gjøre de fleste reparasjoner selv vil det spare deg for mye penger.

Jeg klarer ikke helt skjønne at en kan utstyre en langturbåt med anstendig standard for mindre enn 50000, om du får kjøpt en del av tingene brukt. Det er selvsagt mulig å seile langt med lite utstyr, men de fleste vil ha det grunnleggende på plass sikkerhetsmessig, god selvstyring og orden på batterilading. Dobler du beløpet burde det være mulig å fylle den med det de fleste forventer å ha på tur – en ok flåte, EPIRB, satelittelefon, noen solcellepaneler/vindmølle, et brukt eller rimelig vindror, osv. Dette forutsetter da at båten i utgangspunktet er i ok teknisk stand.

Litt konkret oppfølging – en tenkt utstyrsliste, for å oppgradere en typisk skandinavisk feriebåt til langturbruk. Det er ikke vanskelig å bruke langt mer – jeg har f.eks. antatt at du kjøper vindror og satelittelefon brukt og klarer deg uten påhenger, samt at du kjøper en manuell ankervinsj og monterer den selv. På den annen side er det mulig å bevege seg fremover med det meste som holder vannet ute, kjølen på og masta oppe, så det fullt mulig å bruke mindre. Om det ikke allerede er gjort vil en gjerne 

Vindror 15000

AIS-mottager 3000

Ankerkjetting 3000

Anker 3500

Ankervinsj 6000

Satelittelefon 8000 + kontantkort 6000

Bombrems 2000

Flåte 15000

Solcelle 2500 + monteringsutstyr

EPIRB 4000

Kart 2500

Jolle 3000

Prøver på ingen måte å si at det er umulig å seile på et lavt budsjett, men viktig å ha et realistisk forhold til penger. Båten over ser billig ut, men vindroret alene koster om jeg ikke ser helt feil rundt 30000 kroner.

Vindror kunne vært kjekt det, men det koster for mye. Har sett folk lage andre løsninger for å få noe av samme virking, og det for også holde for meg. Kan noen forklare meg kort om AIS? Er ikke dette noe av det samme som vhf? Kjetting har jeg. Anker har jeg. ankervinsj er for de eldre og de med masse penger. For da ta noe som trim! Satelitt teleefon er veldig kjekt, men aaaalt for dyrt!  Bombrems vet jeg ikke noe om, mens er for meg nok en ting som er kjekt å ha, men ikke nødvendig. Flåte er nok noe som må være med ja. Men dog den minste. og helst brukt! ellers har jeg jo jolle:D solcelle og kanskje også vindmølle vil bli prioritert.  EPIRB er nok veldig kjekt og ha ja, men jeg tenker at over atlanterhavet joiner jeg ARC. og resten av turen seiles  fra havn til havn, og helst i bra vær. kart må man ha, men dette er kanskje noe jeg kan kopiere(ja, ulovlig, men nei, jeg betaler ikke 2500 kr for papir), og jolle må man ha.
Dette er bare mitt studentsyn som ser på saken. Kall meg gæren, men  tenker litt som så at hvis vikingene kunne reise over havet med et kompas, må da det vel være mulig for meg og, uten å ha med Nasa's romstasjon på tur. Jeg skjønner at jeg egentlig burde hatt masse sikkerhetsutstyr på båten, men jeg føler det for holde med vhf. så sparer man 38 k bare der. 

Jeg hadde ikke dratt på langtur uten vindror (alternativt, på mye høyere budsjett, autopilot).

AIS står på lista mi, mulig også sender. Har foreløpig klart meg uten, så må ikke. (sender forteller possisjon og farten din, mottaker viser alle andre båter innen rekkevidde). Skal du sove på vakt vil jeg si at både sender og mottaker er essensielt.

Satelitt telefon hadde jeg skippet, deilig å stenge verden ute.

Hadde brukt preventer i steden for bombrems.

Papirkart må du ikke ha, men kart på Ipad koster bittelitt, for Europa 1000 kr, sikkert noe utenfor også.

Å bli med ARC på budsjett funker ikke, men du kan fint reise samtidig.

Lista var tiltenkt selvplukk, så luk gjerne ut det du ikke trenger. Men: å reise på langtur uten selvstyring er galskap. Er man mer enn 4-5 ombord begynner det å være akseptabelt, men selv da er det slitsomt. Om selvstyringen heter vindror, autopilot eller noe annet er ikke så nøye, men du må ha noe som funker. Spesielt hvis du tenker på å seile solo. Ellers kommer det til å bli så slitsomt at du går drittlei og flyr hjem ved første mulighet. I noen forhold er det mulig å balansere noen båter såpass at de styrer seg selv en liten periode, men å satse på det med vinden i ryggen over noen tusen mil er mer enn en smule spenstig.

Du trenger et godt anker, som faktisk holder – også når det blåser opp, også når du ligger på utsatte plasser – det som følger med de fleste båter du kommer over på Finn duger ikke. Nok kjetting til langturbruk er en sjeldenhet blant norske båter, særlig har få små båter slikt ombord. Ankervinsj kan du klare deg uten på liten båt, men du bør i det minste ha en rulle i baugen. Kostnaden jeg tenkte for kart var Navionics-kart til iPad eller lignende – stort billigere blir det ikke. Skal du ha «ordentlige» kart – enten de er digitale eller på papir – koster det langt mer.

Du kan godt klare å komme fra det med livet i behold også om du setter over Atlanteren i kajakk, og du velger selvsagt selv hvor mye utstyr du skal dra ombord. Men det gjelder å ha et realistisk forhold til det du begir deg ut på.

Dette er bare mitt studentsyn som ser på saken. Kall meg gæren, men  tenker litt som så at hvis vikingene kunne reise over havet med et kompas, må da det vel være mulig for meg og, uten å ha med Nasa's romstasjon på tur. Jeg skjønner at jeg egentlig burde hatt masse sikkerhetsutstyr på båten, men jeg føler det for holde med vhf. så sparer man 38 k bare der. 

Det der var kanskje en noe lettvint vurdering. Vikingene var sjøfolk med nedarvet kunnskap i generasjoner. De kunne lese havet, strømmer, dyreliv og himmelen både om dagen og natten. De visste når det kom drittvær og om de seilte mot grunt vann. De hadde ikke kompass. De mest avanserte hadde en magnetisk stein i en snor. Dessuten så er det ingen statistikk over hvor mange som omkom. Så du må gjerne få lov til å kalle deg gæren. Og hvis du kun satser på VHF, og ingen andre sikkerhetsdingser, så er det ingen som vil kunne oppfatte om du søkker om du er noen få nautiske mil utaskjærs uansett. Så du bør nok holde deg veldig nær land.

94ek jeg er heeelt enig. Det er en stor forskjell mellom det å leve og det og overleve. 

Så lenge snuta går sørover blir det nok bra uansett! Men du har ikke tenkt på noe havkryss? Hvis ja, tenker du og gjøre dette også solo?

Siden jeg startet har det bare ballet på seg, hittil har det gått med 170 000. På det totale med renovering +.kjøp av båt. Noe av utstyr som er montert og oppgradert: Autopilot, kartplotter/ekkolidd, ny vhf, nyoverhalt motor (yanmar 2GM20), brukt jolle, ny påhenger 2,5hk Det er da noe.

Nå er det jo da ca. 1 år til planlagt tur, blir nokk utstyrt mer til langtur utstyr til vinteren.

- Vindror er noe jeg har lyst å forske litt på, evt. at jeg bygger et sjøl.

Når det kommer til havkryss, så satser jeg å få med noen. Men inn til videre er målet kystseilas, med tanke på den gode å varierte erfaringen man kan, å bør bygge på. I tillegg er det mye interessant langs den lange kysten vår.

Nå er jo jeg ganske så spontan av meg, så at planene vil endre seg underveis vil jeg bøye meg etter.

En dose stahet, viljestyrke å en dæsj galskap hører med.

Tror iværtfall det kan være lurt å ofre et par sesonger på egen kjøl, for og lære seg sjøl å kjenne bedre + båt.

- Høste EGEN erfaringer.

Når det kommer til sparing å prioritering må man bruke både innsida og utsiden "haue", som vi sei nordafor. 

Viktig å ha det på stell!

Er du sjølhjelpen og hendig av deg, er det et stort pluss.

Både under utrustning å videre seilas.

Med tanke på egen tur, blir reisekassa mi å bestå av omkring 150 000. Bedre å ha ekstra, - Man vet aldri va man havner ute for.

Har du funnet deg båt?

Blir nok en autopilot med ja. Men vindroret koster jo faen meg 15k++:O Skjer ikke! Alt dette sikkerhetsutstyret er kjekt å ha, men det blir fort dyrt. må selvfølgelig se litt ann hvordan det blir. Og ja, hvis jeg skal reise solo, så må jeg ha en del mer utstyr enn hvis jeg reiser med andre. 
Jeg skjønner at det kan blåse opp til storm når som helst, men allikevel, hvis man er flink til å se på værmeldinger, og ikke legge ut hvis det er fare for store vinder eller høy sjø, så slipper man i hvert fall unna mye av dritten. Virker som folk på dette forumet tenker at jeg som nybegynner kommer til å stresse meg igjenom kysten, for å klare best mulig tid. Dette er ikke min intensjon i hvert fall. Jeg vil ta ting som det kommer, og  betyr det at jeg må vente i en uke på samme sted før været blir bedre, så blir jeg i en uke på sammme stedet. 

Leste en blogg der de hadde 60000kr per stykk som budsjett for et år når de seilet. Disse var studenter. Så snakket jeg med noen venner som er litt oppe i årene nå. De har nettopp kommet hjem fra langtur, og har brukt ca 30000kr i måneden. Sistnevnte mente også at jeg burde utstyre båten min for i hvertfall 100000-150000kr, samt kjøpe en båt som holdt- da en nyere gjerne 34 fot og oppover.

Tingen er at begge klarte å reise på tur, og fikk nok sikkert sett like mye fint og forskjellig. Men den ene parten brukte ca 500 000 kr mer for å gjøre det.. Ja, de var sikkert mye sikkrere osv osv, men når alt kommer til alt, så overlevde begge båtene med glans. Kall meg kanskje en hippie eller noe, men jeg tror litt på skjebnen. Er det ment at du skal dø, så kommer du til å dø. uansett. Så er det ment at jeg skal dø på en seilbåt, eller om jeg skal dø når jeg tryner i trappa i morgen, det gjenstår bare å se:P

94ek jeg har ikke kjøpt båt enda. Må først selge en motorbåt jeg har nå for å få plass, også må jeg få jobbet litt før jeg får kjøpt ny båt. Men har lyst til å gjøre det i sommer, da det sikkert blir nok å gjøre på båten før den kan reises med. Jeg tenker kanskje 150000 kr for båt+utstyr og 150000 kr til å reise for. Da har jeg muligheten til å betale for reprasjoner. eventuelt reise lenger enn et år hvis det ikke skjer for mange kostbare skader:)

Men har nok lyst på en 30 foter + - . større båt betyr mer kostnader. Sett litt på comfort 30:)  

Tror nok jeg hadde basert meg på å seile litt nedover rundt Sverige/Danmark, og gå kanalene nedover Europa hadde jeg vært deg.

Da får du relativt korte strekninger og masse opplevelser, samt en pekepinn på om du virkelig har lyst til å fortsette videre ut på lengre strekk.

I tillegg blir du godt kjent med båten.

Å seile med et minimum av sikkerhetsutstyr går greit til et visst punkt. Men min erfaring er at jo mer man seiler desto mer opptatt blir man av slike ting.

Og da opparbeider du deg i alle fall en viss erfaring før du evt drar med deg folk utpå de virkelige strekkene. Noe som forsåvidt bør være et tankekors, for man påtar seg et stort ansvar med å ta med folk på noe man ikke helt vet hva er.

Redigert av Snerken (see edit history)

Blir nok en autopilot med ja. Men vindroret koster jo faen meg 15k++:O Skjer ikke!

Et brukt vindror kan fort bli billig sammenlignet med en autopilot som stadig kollapser. Men: virker som om du har fått et mye mer realistisk forhold til kostnadene ved dette her nå. 150k for en ferdig utstyrt båt er ikke lett, men du kan få det til om du gjør et godt kjøp, går for enkle løsninger og bruker tid på å lete etter ting på bruktmarkedet. Om utgangspunktet er en ettårig tur synes jeg også underveisbudsjettet på 150k virker oppnåelig – gitt at du ikke forlot Norge med en båt som holdt på å falle fra hverandre fordi den var så billig ...

Disse som hadde 60000 hver i årlig budsjett hadde kanskje kjøpt båten på forhånd, eller? 240000 for et år for fire stykker burde være ganske romslig i liten båt. Om kjøp av båten var inkludert i summen var det nok en større utfordring. Det er ingen øvre grense for hvor mye som kan brukes, så hvor mye andre har klart å svi av skal du ikke bekymre deg så mye for.

Mye sannhet i dette...

https://www.facebook.com/cruisingworld/posts/10154762319047782

"When you look at your boat, and at your dreams for where that boat will take you, think about what you don’t need rather than what you do. Your boat will never be truly ready to go anyway, so you might as well call it good with the most basic gear you can imagine using and see how far you get with that setup. Decide what your boat doesn’t need. Then go sail a thousand miles, and see if you weren’t right."

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

• 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...