Jump to content

Hvor finne ny mastefot til Albin Cirrus 78, 1978 modell?

alf-inge

Recommended Posts

Har tatt ned masten for første gang siden jeg kjøpte båten. Masten er festet med en horisontal bolt gjennom mastefestet i bakkant av mastefoten. Nå viser det seg at mastefoten er knekt på styrbord side ved hullet for bolten.

Mastefoten ser ut til å være støpt aluminium. Jeg tror masten er original. Båten, en Albin Cirrus 78 var ny i 1978. Jeg vet ikke hvem som har produsert masten.

Er det mulig å reparere en slik gammel mastefot? Eller finnes det noen som fortsatt kan levere reservedeler til en så gammel mast?

Guest Avmønstret#

Først må du finne produsenten av riggen og så begynner jakten. Du kan være heldig å finne noe som passer om du tar mål av mastefoten. 

Opplevde det samme på en rigg jeg hadde fra 70 tallet, mastefoten sprukket i to ved ett bolthull. Helt umulig å få tak i nytt og regnet med å måtte få maskinert noe som passet. Men med litt kreativitet, borring og bolter fikk jeg den i sammen igjen.

Er det helt umulig å få reparert den du har? 

Har funnet ut at masten er laget av Gullmars Master i Lysekil, en masteprodusent som la opp for mange år siden. Ny mastefot må eventuelt maskineres etter den gamle.

Hadde det bare vært en sprekk i godset, kunne jeg sikkert kunne reparert på et vis. Men der er et stykke som mangler. Så det må sveises på et stykke for å få laget nytt hull til bolten.

Normalt kan jo gaffateip eller hesjestreng fikse det meste. Men akkurat her tror jeg at jeg vil ha noe mer permanent. Er det kurant å sveise på støpt aluminium?

Guest Avmønstret#

Googlet litt og mye tyder på at Saga 27 med rigg har Gullmars mast. En del svensker og dansker har beholdt riggen på sine og har aktive forum, du kan jo ta en sjekk der (tror danskene faktisk nekter nordmenn tilgang til sitt forum.. men uansett). 

Og ikke minst ser det ut som Albin express også har Gullmars mast, men tipper mastefoten er forskjellig på de..

http://www.benns.se/mast-rigg/mastfotdacksring/flansdel-express

Albin kalte modellen opprinnelig Cirrus, men fikk noe trøbbel med rettighetene til navnet, og måtte bytte navn. Det nye navnet ble 78.

Og ja, jeg er sikker på at jeg har en Albin 78. Byggenummer 19.

Fikk forøvrig svar fra Benns, som også mener det er en Gullmar mast. Men det er det eneste de kan hjelpe med. De henviste til bruktmarkedet.

Mastefoten er etter min forståelse den aluminiumsklumpen som sitter nederst på masteprofilen. Boltfestet der er knekt. T-profilen som sitter på hyttetaket er helt OK.

Googlet litt og mye tyder på at Saga 27 med rigg har Gullmars mast. En del svensker og dansker har beholdt riggen på sine og har aktive forum, du kan jo ta en sjekk der (tror danskene faktisk nekter nordmenn tilgang til sitt forum.. men uansett). 

Og ikke minst ser det ut som Albin express også har Gullmars mast, men tipper mastefoten er forskjellig på de..

http://www.benns.se/mast-rigg/mastfotdacksring/flansdel-express

Expressen sin mastefor er ganske forskjellig.

Gjorde noen søk på maringuiden.se, og det ser ut som at jeg ikke er den første som opplever dette. Jeg er heller ikke den første som forsøker å finne en erstatningsfot, men ingen rapporterer å ha lykkes. Noen har fått reparert mastefoten med sveising, så det er kanskje det som blir min løsning, om jeg finner noen her i Tromsø som kan sånt.

Var nedom i kveld og spadde fram mastefoten for å ta bilde. Masten ligger horisontalt, og vi ser mastefoten delvis nedenfra. Her ser dere hvordan festet for mastebolten er knekt midt gjennom ene bolt-hullet.

bilde

• 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Takk, Jasper for mastefoten. Det er nok forskjell på Gullmars og Seldens masteprofil. Mastefoten passer nesten...

Foten er litt for bred i et lite område, og jeg tenker å slipe ned en liten millimeter på hver side for å få den til å gå inn i masteprofilen. Siden kreftene fra masta mot foten hovedsaklig er vertikale, antar jeg det er holder med de 5-6 millimeters gods som blir igjen.

Uten baatplassen hadde ikke problemet blitt løst så enkelt!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...