Jump to content

Hvor tung dregg / anker ?


`MINA'

Recommended Posts

Skal ankorline og bruce kopi i morgen. Men blir anbefalt alt i fra 7.5 til 15 kg til min seilbåt på 28 fot. Sikkert noen som her meninger / erfaringer her om dette ?

 

Sikkert best med tyngst mulig, men er jo fremdeles greit å ha noe som er lett håndterlig. Skal også ha kjetting, evt blytau nederst mot dreggen. Hvor langt bør dette være ?

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Vill tippe en rundt 10kg. Ja det er veldig lurt å ha kjetting nederst, har sel 4-5 meter. De i butikken veit nok helt sikert hvor mye du skal ha.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, du er jammen en skøyer... :rolleyes::lol:

Veit de i butikken prisen, skal man i hovedsak være fornøyd..

 

Jeg har 7,5 kg kopi til min båt, som veier atskillig mer enn din. Vil tro 7,5 kg duger til en Fenix.

Jeg skal ha et anker til, det blir en 10 kg Brucekopi, for bruk de gangene man angrer for at man ikke ble i gjestehavna.. 15 kg mener jeg blir absolutt overkill, for en båt av ditt kaliber..

 

I tillegg har jeg 5 meter 8mm kjetting, og har mulighet for å åpne en sjakkel, og sette inn 5 meter til.

 

Har aldri løsnet ( selv om de rundt har.. ) Bank-bank !

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Resultatet ble :

 

10 Kg Bruce ( kr 550.- ) kopi med 5 m kjetting ( 6 mm ). Har også en "daumann" jeg kan henge på ved behov. Ble stående lenge i butikken å "veie" 7.5 kg opp mot 10 kg. Rent "psykisk" føler jeg meg sikrere med et på 10 kg.

 

Ankorlinen er på 56 m, med bruddstyrke på 2500 kg. Skal ble en fryd å slippe alt tauet !

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Ankorlinen er på 56 m, med bruddstyrke på 2500 kg. Skal ble en fryd å slippe alt tauet !

<{POST_SNAPBACK}>

Du kommer til å sove trygt !

 

PS - husk at ankorline er mye mindre elastisk enn tau. Omtrent like elastisk som stålwire. Ankrer du på svai, bør daumannen ut. Da jeg er en latsabb, ankrer jeg ofte på svai, med ankorlinan selv. Det er regelrett noe drit, om det blåser opp. Da er mitt 3 flettede 16mm tau, mye, mye bedre. Enda bedre er såkalt "multiplait" flettet tau, og enda bedre er sikkert vinsj med blytau / kjetting. Men det er en annen historie..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker 15 kg + noe kjetting til min 5 tonn tunge båt på 34 fot.

Synes det går greit å dra opp dette uten vinsj.

Til en 28 foter ville jeg nok valgt et anker på 10 kg + min 6 meter kjetting + vanlig tau.

Tror vanlig tau er lettere å få godt grep på enn disse flate båndene.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Du kommer til å sove trygt !

 

PS - husk at ankorline er mye mindre elastisk enn tau. Omtrent like elastisk som stålwire. Ankrer du på svai, bør daumannen ut. Da jeg er en latsabb, ankrer jeg ofte på svai, med ankorlinan selv. Det er regelrett noe drit, om det blåser opp. Da er mitt 3 flettede 16mm tau, mye, mye bedre. Enda bedre er såkalt "multiplait" flettet tau, og enda bedre er sikkert vinsj med blytau / kjetting. Men det er en annen historie..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Vi har frem til nå alltid lagt oss inn til land. Helst longside, men som regel med dreggen ute bak. Dette skyldes 2 matroser som har et større behov en bafalet om bord for å komme seg i land. Men kommer nok i løpet av sesongen til å prøve å ligge på svai også. Men fruen tviler på hun får sove godt den natta. Er redd for å våkne en helt annen plass en der ankeret ble sluppet. Er vel noe som må en viss tilvenning til dette også.l Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Er redd for å våkne en helt annen plass en der ankeret ble sluppet. Er vel noe som må en viss tilvenning til dette også.l

Dersom du har en GPS, har denne sikkert også noe som heter ankervakt. Er jeg usikker på hvordan det blir utover natta setter jeg som regel på ankervakta. I tillegg setter jeg på vindalarm og dybdalarm.
Link to post
Share on other sites

Dersom du har en GPS, har denne sikkert også noe som heter ankervakt. Er jeg usikker på hvordan det blir utover natta setter jeg som regel på ankervakta. I tillegg setter jeg på vindalarm og dybdalarm.

<{POST_SNAPBACK}>

Har både ankervakt og og dybdealarm. Ingen problem å våkne av de lydene. Men er ikke sikker på om fruen er like trygg på dette før vi evt får prøvt en natt først :wink:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Resultatet ble :  Ble stående lenge i butikken å "veie" 7.5 kg opp mot 10 kg. Rent "psykisk" føler jeg meg sikrere med et på 10 kg.

Gjorde det samme som den men det ble til jeg tok med et på 7,5 kg + 5 m kjetting hjem til min

Saga 27... Nesten 2 mnd. gikk og jeg tok med Bruce kopien tilbake til butikken og byttet med et på 10 kg. Gikk stadig å løftet på det på 7,5 kg men syntes rent følelsesmessig at det var for lett. Det var sikkert ikke nødbvendig å bytte det, men slike følelser er ikke lett å gjøre noe med....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Har både ankervakt og og dybdealarm. Ingen problem å våkne av de lydene. Men er ikke sikker på om fruen er like trygg på dette før vi evt får prøvt en natt først  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette skjønner jeg godt.

Har selv forsøkt noen ganger å ligge på svai, b.l.a. på steder som står markert som gode ankerplasser og hvor det ligger mange andre på svai, det blåste litt og jeg sov dårlig. Har opplevd å våkne på andre steder enn der jeg har lagt meg, det har heldigvis gått bra hver gang, men det er ikke noen morro.Det hører med til historien at jeg har et 21kg CQR anker med kjetting hele veien, og jeg slapp ut mye kjetting.......... :confused:

 

Så vi vil alltid ligge til land, helst longside......

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Fernanda; feilen i X av Y tilfeller,er at folk er redde for å kjøre ned ankeret. Tåler ikke ankeret 30-50 sek med full revers ( og bra med guff på maskina, ikkenoe lurking her nei ), tåler det heller ikke vinddrag.

 

Øv ! Høres banalt ut, men ingen jeg kjenner var født med "ankringskunnskap". Gjerne en dag, du ikke skal annet, da har du best tid. Legg ut ankeret, masse kjetting, og sett i gang.

 

For når man kommer inn, sliten, lei, sulten og er sugen på en ankerdram, er det alt for lett å gi seg, selv om man veit at det bør legges på nytt.

 

Jeg har selv lagt ut hele ankerriggen 2-3 ggr, før jeg har vært fornøyd. Et helv... når du ikke har vinsj. Når alt endelig sitter som det skal, sover jeg greit, selv om det blåser kuling.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ja, du har nok rett i at det er teknikken min som er feil. Alle andre klarer det, så jeg burde jo klare det jeg også......,

men det føles litt feil for meg å henge såpass store verdier og ikke minst følelser, i en liten jernklump på bunn som jeg ikke ser hvordan ligger engang, mens jeg har lagt meg til å sove.....

 

Er helt overbevist om at du har rett med tanke på at dette burde jeg også klare, men det er noe med mage følelsen. Jeg føler at det er tryggere med minst 4 tamper i land, og noen digre kulefendere imellom båten og fjellet....da vet jeg ihvertfall hvor jeg våkner neste morgen.

 

men det er klart at det har vært tilfeller hvor jeg skulle ønsket at jeg kunne ligget på svai jeg også...........

 

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Litt på siden av temaet. Jeg er avhengig av å løfte ankeret ombord og stue det bort i benk i "cockpit". Da er Bruceankeret uhåndterlig og sliter på omgivelsene. Ser at SEATRONIC AS har en sammenleggbar utgave som kan være noe enklere å håndtere.

 

Er det noen som har erfaring med denne varianten? Holder det like godt som andre ikke-sammenleggbare kopier?

 

Trifoilanker "BRUCE-KOPI"

Sammenleggbart syrefast:

5,0 kg. Kun kr: 1 250.-

7,5 kg. Kun kr: 1 750.

 

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...