Popeye70 Startet 22.November.2015 Del på Facebook Startet 22.November.2015 Hallo. Jeg var nede i båten i dag for å sjekke tilstanden og legge litt varme under motoren, men under motoren finner jeg denne fine dammen: Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 22.November.2015 Del på Facebook Svart 22.November.2015 Ro ned. Er det ikke vann på motoren, så fryser den heller ikke. Gå over alle slangeklemmer. Dra fingeren under alle slangeklemmer og se om det er fuktighet. Det viktigste er: Ikke få panikk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 22.November.2015 Del på Facebook Svart 22.November.2015 Har du vinterkonservert motoren dvs kjørt gjennom frotsvæske på saltvannsiden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 22.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2015 Det er alt for lite til at motoren er tømt, så det er jo fremdeles kjølevæske i motoren. Ingen panikk (ennå), men jeg vil jo ha det fikset ... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 22.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2015 Har du vinterkonservert motoren dvs kjørt gjennom frotsvæske på saltvannsiden? Nei, jeg har ikke gjort det i år. Av forskjellige årsaker rakk jeg det ikke, og nå er vannet på brygga tatt det var bl.a. derfor jeg ville legge varme under motoren i dag. Planen var en oppkveilet FrostGuard av "takrennetypen" under motoren for å gi en forsiktig lunk inntil jeg fikk kjøpt inn et par 45W varmerør av typen Seatronic og Maritim selger. Jeg har brukt disse tidligere uten problemer. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjeles Svart 22.November.2015 Del på Facebook Svart 22.November.2015 (redigert) Det er ganske sikkert lekkasje fra en slangekobling. Gummien under slangeklemmene mister spensten etterhvert slik at klemmene må etterstrammes. Enkleste løsningen er å stramme alle klemmene og håpe at det løser problemet. Men det kan være nyttig for sjelsfreden å finne lekkasjen. Jeg bruker et trykktestesett for å sette trykk på kjølesystemet slik at det blir lettere å finne lekkasjen. (Trykktestesett: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Trykktestersett-for-radiator-2000020967/) Dessuten, sett på så mange slangeklemmer som det er plas til på rørstussen -- minst to. Redigert 22.November.2015 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 22.November.2015 Del på Facebook Svart 22.November.2015 Planen var en oppkveilet FrostGuard av "takrennetypen" under motoren Sjekk om det er særlig lurt først. En slik skal vel ikke ligge i kveil. Den kan bli for varm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
anonym123456 Svart 22.November.2015 Del på Facebook Svart 22.November.2015 Dette står det om de frostguard kablene megaflis selger i hvert fall: "Takket være den selvregulerende konstruksjonen kan kabelen krysses for perfekt tilpassning til røret uten risiko for overopphetning." https://megaflis.no/frostvakt-10-m-100w.html?nosto=nosto-page-product1 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 22.November.2015 Del på Facebook Svart 22.November.2015 EirikG : "Takket være den selvregulerende konstruksjonen kan kabelen krysses for perfekt tilpassning til røret uten risiko for overopphetning." Takk for oppklaring. Ikke dum den der. Kanskje skulle jeg hatt meg en slik selv. Når det gjelder lekkasjen til trådstarter er det lurt å ikke etterfylle for mye kjølevæske. For mye væske i ekspansjonstank eller veksler gir overtrykk og dermed ekstra press på lokket og slangeklemmer. Kan du ha kjørt med for mye på, over max merket når den er kald ? Væske lar seg ikke komprimere slik som luft, og det blir fort lekkasje hvis det ikke er plass til lufta. Se etter lekkasjen en gang den er varm, da er trykket størst og det er vel stor fare for det er klemmene over gummihettene i enden av veksler som ikke holder tett. Eller lokket på ekspansjonstank om du har en slik tank. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 23.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2015 Hegra, det er ikke etterfylt noe frostvæske på denne siden av sommeren, og det var tørt under motoren hele sommerferien. Lekkasjen må ha oppstått etter 1. august. Det var tørt etter sommerferieslutt - nå var det ikke tørt. Jeg har tørket opp det som lå der, og skal sjekke igjen om en ukes tid (reiser bort nå) om det dukker opp mer. Er det fortsatt tørt så kommer lekkasjen når det er trykk på systemet, eller så ligger lekkasjen såpass høyt at det nå har rent ut ned til lekkasjepunktet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 23.November.2015 Del på Facebook Svart 23.November.2015 Er det ikke da lurt å fylle opp tilsvarende den mengden som har lekket ut først? Da får du hvertfall sett om det lekker fra et høyt lekkasjepunkt uten trykk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 23.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2015 Er det ikke da lurt å fylle opp tilsvarende den mengden som har lekket ut først? Da får du hvertfall sett om det lekker fra et høyt lekkasjepunkt uten trykk Jo det er lurt, men jeg er ikke så lur. :-/ jeg tenkte at jeg ikke ville fylle opp før jeg reiser vekk, i tilfelle det lekker mens jeg ikke er der.. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.