Jump to content

VP MD2040 lekker frostvæske. Hva nå?


Popeye70

Recommended Posts

Har du vinterkonservert motoren dvs kjørt gjennom frotsvæske på saltvannsiden?

Nei, jeg har ikke gjort det i år. Av forskjellige årsaker rakk jeg det ikke, og nå er vannet på brygga tatt det var bl.a. derfor jeg ville legge varme under motoren i dag. Planen var en oppkveilet FrostGuard av "takrennetypen" under motoren for å gi en forsiktig lunk inntil jeg fikk kjøpt inn et par 45W varmerør av typen Seatronic og Maritim selger. Jeg har brukt disse tidligere uten problemer.

bilde

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Det er ganske sikkert lekkasje fra en slangekobling. Gummien under slangeklemmene mister spensten etterhvert slik at klemmene må etterstrammes. Enkleste løsningen er å stramme alle klemmene og håpe at det løser problemet. Men det kan være nyttig for sjelsfreden å finne lekkasjen. Jeg bruker et trykktestesett for å sette trykk på kjølesystemet slik at det blir lettere å finne lekkasjen.

 

(Trykktestesett: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Trykktestersett-for-radiator-2000020967/)

 

Dessuten, sett på så mange slangeklemmer som det er plas til på rørstussen -- minst to.

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

EirikG :  "Takket være den selvregulerende konstruksjonen kan kabelen krysses for perfekt tilpassning til røret uten risiko for overopphetning."

 

:thumbsup:  Takk for oppklaring. Ikke dum den der. Kanskje skulle jeg hatt meg en slik selv.

 

Når det gjelder lekkasjen til trådstarter er det lurt å ikke etterfylle for mye kjølevæske. For mye væske i ekspansjonstank eller veksler gir overtrykk og dermed ekstra press på lokket og slangeklemmer. Kan du ha kjørt med for mye på, over max merket når den er kald ?  Væske lar seg ikke komprimere slik som luft, og det blir fort lekkasje hvis det ikke er plass til lufta. Se etter lekkasjen en gang den er varm, da er trykket størst og det er vel stor fare for det er klemmene over gummihettene i enden av veksler som ikke holder tett. Eller lokket på ekspansjonstank om du har en slik tank.

Link to post
Share on other sites

Hegra, det er ikke etterfylt noe frostvæske på denne siden av sommeren, og det var tørt under motoren hele sommerferien. Lekkasjen må ha oppstått etter 1. august. Det var tørt etter sommerferieslutt - nå var det ikke tørt.

 

Jeg har tørket opp det som lå der, og skal sjekke igjen om en ukes tid (reiser bort nå) om det dukker opp mer. Er det fortsatt tørt så kommer lekkasjen når det er trykk på systemet, eller så ligger lekkasjen såpass høyt at det nå har rent ut ned til lekkasjepunktet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Er det ikke da lurt å fylle opp tilsvarende den mengden som har lekket ut først?

Da får du hvertfall sett om det lekker fra et høyt lekkasjepunkt uten trykk

Jo det er lurt, men jeg er ikke så lur. :-/ jeg tenkte at jeg ikke ville fylle opp før jeg reiser vekk, i tilfelle det lekker mens jeg ikke er der..

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...