Muffe Startet 22.November.2015 Link til dette innlegget Startet 22.November.2015 Har trøbbel med at dynamo ikke lader batteriene. Motor er KAD43 Kan jeg kjøre båten til f eks verksted eller vil motor stoppe når batteribank er tom? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 I utgangspunktet vil eg sei at ein bensinmotor treng strøm til tennings for å gå, mens ein dieselmotor skal kunna gå uten strøm i det heile. Men so har vi all denne elektronikken som kjem inn som ein joker i stokken, hvis den ikkje får passa på at motoren har det godt, vil den nok sørgja for å stoppa motoren før den sjølv går i dvale med flatt batteri - trur eg. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Nå har vel ikke KAD43 noe elektronikk? Kun målere for oljetrykk, vanntemp etc. Når du får startet så vil båten gå, men skru av alle strømforbrukerne, så kun de som går på tenningen er på. I min ungdom gjorde vi dette på en traktor, tok ut batteriet og traktoren gikk fortsatt greit. Dette siden diesel er drevet på kompresjon. Verre med bensin, hvor gnisten etter hvert vil svikte fra pluggene (blir betydelig svakere, med påfølgende tap av krefter). Hvor langt skal du? Kan jo alltid ta med starthjelp så er du sikker på at du kommer i gang igjen, skulle du få stopp. Det som vil være kritisk, en uønsket stopp og du står der med tom batteribank. Diesel trenger også mye krefter av batteriene, så allerede ved 75-80% effekt på batteriet vil du slite med å få start. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 (redigert) Denne KAD 43 motoren er en "mekanisk" dieselmotor, så denne går i teorien uten dynamo. Ingen elektronisk motorstyring. På denne er det vel to reimer. Husker ikke hvordan disse er rutet i farta, men du må sørge for at sirkulasjonspumpa fortsatt går. Denne motoren vil også gå uten batteri, bare du får start. Da mister du selvfølgelig instrumenter og stopp funksjon (og innslag på kompressor) Motoren stopper ikke når batteriet er tomt, man tilfører spenning på stoppsoilenoiden ved stopp. Det er også mekanisk stopp på dieselpumpa. Redigert 22.November.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
NilsPils Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Jeg har kjørt i helle høst med dynamo som ikke lader. Jeg lader med landstrøm når jeg er i marinaen. Ingen problemer med det. Og jeg har moderne cr-motor med masse elektronikk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Muffe Svart 22.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Lurte på å kjøre en 1/2 time. Mistenker at jeg har lekkasje fra vannpumpe som drypper ned på dynamo og har gjort sitt. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Vil gå helt bra, så lenge motoren ikke stopper. Ta med en starthjelper Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 22.November.2015 Link til dette innlegget Svart 22.November.2015 Sjøvannspuma / impellerpumpa ? Den ligger vel omtrent rett over dynamoen. Enig med Jori, dette går helt fint. Du skal da ikke demontere dynamoen før kjøreturen. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
NilsPils Svart 23.November.2015 Link til dette innlegget Svart 23.November.2015 Jeg har kjørt uten dynamo som lader gjennom hummersesongen, men mange turer på flere timer med teineopptrekk, start/stopp av motor og bruk av baugthruster. Ingen problemer med det. Å kjøre båten 1/2 time er garantert uproblematisk så lenge du starter turen med oppladet batteri som ellers er i noenlunde god forfatning. Jeg ser heller ingen problemer med å starte igjen dersom motoren skulle stoppe. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Tutti Frutti Svart 23.November.2015 Link til dette innlegget Svart 23.November.2015 Jeg har en KAD43 og kan bekrefte at det går. Når man skrur av det meste strømforbruk, så kan man kjøre i ganske mange timer. Det som egentlig er litt dumt, er at vannet som lekker fra sjøvannspumpa drypper ned på dynamo. Saltvann leder som alle vet strøm ganske godt, så er det store lekkasjer, så kan dette skade dynamo. Du trenger ikke dynamo, så jeg ville ha tatt den ut før turen. Skyldt den veldig godt i ferskvann og blåse den tørr med trykkluft. Er du heldig så er dynamo like god som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 23.November.2015 Link til dette innlegget Svart 23.November.2015 En annen ting er sjøvannsfilteret rett over, det svarte lokket nå strammes utamilde for at det ikke skal lekke. Har kosta meg 2 dynamoer den konstruksjonen :-( Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
hegra Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 Og jeg hadde sjøvannfilter ute til rengjøring, Gummiringen som er tredd rundt plastsilen presterte jeg å sette feil på. Resultatet var mindre vann i eksosen enn vanlig og utett lokk. Så fant jeg ut det var to måter å tre denne gummipakningen på og dermed ble det tett og mer kjølevann i eksosen, så filteret kan jo godt være en feilkilde ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.