Jump to content

KAD43, kjøre med dynamo som ikke lader?


Muffe

Recommended Posts

I utgangspunktet vil eg sei at ein bensinmotor treng strøm til tennings for å gå, mens ein dieselmotor skal kunna gå uten strøm i det heile. Men so har vi all denne elektronikken som kjem inn som ein joker i stokken, hvis den ikkje får passa på at motoren har det godt, vil den nok sørgja for å stoppa motoren før den sjølv går i dvale med flatt batteri - trur eg.

Link to post

Nå har vel ikke KAD43 noe elektronikk? Kun målere for oljetrykk, vanntemp etc. Når du får startet så vil båten gå, men skru av alle strømforbrukerne, så kun de som går på tenningen er på. I min ungdom gjorde vi dette på en traktor, tok ut batteriet og traktoren gikk fortsatt greit. Dette siden diesel er drevet på kompresjon. Verre med bensin, hvor gnisten etter hvert vil svikte fra pluggene (blir betydelig svakere, med påfølgende tap av krefter). Hvor langt skal du? Kan jo alltid ta med starthjelp så er du sikker på at du kommer i gang igjen, skulle du få stopp. Det som vil være kritisk, en uønsket stopp og du står der med tom batteribank. Diesel trenger også mye krefter av batteriene, så allerede ved 75-80% effekt på batteriet vil du slite med å få start.

Link to post

Denne KAD 43 motoren er en "mekanisk"  dieselmotor, så denne går i teorien uten dynamo. 

Ingen elektronisk motorstyring.

På denne er det vel to reimer. Husker ikke hvordan disse er rutet i farta, men

du må sørge for at sirkulasjonspumpa fortsatt går. 

Denne motoren vil også gå uten batteri, bare du får start. Da mister du selvfølgelig instrumenter og stopp funksjon (og innslag på kompressor)

Motoren stopper ikke når batteriet er tomt, man tilfører spenning på stoppsoilenoiden ved stopp. Det er også mekanisk stopp på dieselpumpa.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post

Jeg har kjørt uten dynamo som lader gjennom hummersesongen, men mange turer på flere timer med teineopptrekk, start/stopp av motor og bruk av baugthruster. Ingen problemer med det. Å kjøre båten 1/2 time er garantert uproblematisk så lenge du starter turen med oppladet batteri som ellers er i noenlunde god forfatning. Jeg ser heller ingen problemer med å starte igjen dersom motoren skulle stoppe.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg har en KAD43 og kan bekrefte at det går. Når man skrur av det meste strømforbruk, så kan man kjøre i ganske mange timer.

 

Det som egentlig er litt dumt, er at vannet som lekker fra sjøvannspumpa drypper ned på dynamo.

Saltvann leder som alle vet strøm ganske godt, så er det store lekkasjer, så kan dette skade dynamo.

 

Du trenger ikke dynamo, så jeg ville ha tatt den ut før turen. Skyldt den veldig godt i ferskvann og blåse den tørr med trykkluft.

Er du heldig så er dynamo like god som ny.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...