MajorAndy Startet 23.November.2015 Link til dette innlegget Startet 23.November.2015 Jeg er i markedet for en båd i seksmeters-klassen: En DC,HT eller pilothouse på mellem 6 og 7 meter med benzinmotor. Jeg har noteret mig, at de fleste nyere både i denne klasse kommer med påhængere på 115-150 heste mens der blandt de brugte både også ofte ses indenbords motorer med drev. Sagen er jo, at jeg nok vil købe noget brugt, og her er udvalget større hvis jeg også inkluderer indenbordsmotorer i mine søgninger Min fordom er, at påhængere er enklere at servicere og holder længere end indenbords motorer med drev. Men er det rigtigt? Desuden ønsker jeg at kunne traile båden selv efter min personbil (1900 kilo totalvægt) og der tænker jeg, at indenbordsmotoren med drev bliver tungere end påhængeren. Er det rigtigt? Andy . Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.November.2015 Link til dette innlegget Svart 23.November.2015 Riktig på alle punkter. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.November.2015 Link til dette innlegget Svart 23.November.2015 Bortsett fra at det neppe er noe grunnlag for å si at en påhengsmotor holder lengre en innenbordsmotor er jeg enig i dine konklusjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 23.November.2015 Link til dette innlegget Svart 23.November.2015 Kan heller ikke si meg enig å at utenbords varer lenger enn innenbords. Men det er jo motorer man bør holde seg borte fra, eller undersøke grundig av begge typer. Evinrude Finch eller hva de het, har frynsete rykte. Mercury med irret adaptorplate. 1,7 l Mercruiser med rustet wastegateventil. Og det finnes sikkert fler eksempler... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
DieselDahl Svart 23.November.2015 Link til dette innlegget Svart 23.November.2015 Påhengere er lettere i denne effektklassen men for 250 hestere er forskjellen liten. (Min hydrolift F-23 med 6,3 liters V8 er lett trailbar). Påhengere er endel enklere å installere derfor blir de billigere. Småmotorer flest har enklere vedlikehold men for litt større motorer blir det gjerne like dyrt eller dyrere å vedlikeholde påhengere, reservedeler til japanske sjøvannskjølte "bruk & kast" motorer er ikke billig. Impeller i motorrommet er enklere enn nede i stammen. Registerreim skifte er heller ikke billig. Innenbordsmotorer byr ofte på en bedre plassutnyttelse men det avhenger av båttypen. Du får plenty med strøm fra dynamoen, det er ikke alltid tilfelle på påhengere. Du får varmt vann hvis du ønsker. Alt i alt blir det en totalvurdering du må gjøre selv, jeg hadde ikke ekskludert noen av alternativene. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.November.2015 Link til dette innlegget Svart 23.November.2015 Innenbordsmotorer byr ofte på en bedre plassutnyttelse ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 23.November.2015 Link til dette innlegget Svart 23.November.2015 ? Istedet for å bruke av begrenset plass ombord til en brønn foran motoren er motoren gjemt under dørken. I tillegg blir det plass til badeplattform. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 23.November.2015 Link til dette innlegget Svart 23.November.2015 Ville helt klart gått for påhenger da slipper du støyen og den sure røyken fra dieselpurka. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Kjetil1 Svart 23.November.2015 Link til dette innlegget Svart 23.November.2015 Og en annen ting er at påhengere som er store og dyre, har en tendens til å "feriere" i østeuropeiske land i større grad enn innenbordsmotorer... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Mulligan Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 Istedet for å bruke av begrenset plass ombord til en brønn foran motoren er motoren gjemt under dørken. I tillegg blir det plass til badeplattform. Jeg har vanskelig for å se en trailbar, seksmeters båt med motoren under dørken. Når jeg blir gammel og skrøpelig og for dårlig til beins til å seile skal jeg ha en sånn pilothousebåt med motoren på brakett og heis. Og elektrisk vinsj på hengeren. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 24.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 Når jeg får det dårligt i maven med drev (har haft adskillige af slagsen) så er det tanken om den klump af følsom teknik, der hænger under vandet i månedsvis i træk. Når alt kommer til alt, så er det jo ikke så lang tid man sejler i båden - det meste af tiden ligger den bare i havnen. Og der ligger drevet bare og samler skidt, muslinger og tærer... Og med en påhænger, så er den jo tiltet op, hvilket betyder ingen problemer med ruer eller andet snask, ingen galvanisk tæring, ingen almindelig tæring, ikke problemer med frost, hvis båden er på vandet om vinteren mm mm. Ulempen er jo saltvandskølingen. Flusher I påhængeren efter hver tur? Hjælper det? Er tæring i kølekredsen et problem overhovedet? Og hvornår indtræder det? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 Hadde uten tvil valg påhengsmotor på den båttype og størelse du vurderer MA. Og helst en Yamaha, hehe. I forhold til innenbords bensin med drev: Generelt sett mindre vedlikeholdsutgifter, færre bekymringer, billigere i innkjøp, lavere forbruk, lettere å serve selv osv. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mulligan Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 Ulempen er jo saltvandskølingen. Flusher I påhængeren efter hver tur? Hjælper det? Er tæring i kølekredsen et problem overhovedet? Og hvornår indtræder det? Det ligger i utenbordsmotorens natur at den tømmer seg for vann når den tiltes opp. Korrosjonsproblemer har jeg opplevd en gang. På en liten Yamaha. Platen under vannpumpen var laget av svartstål. Den rustet opp, og restene av plata og pumpen falt ned i gearhuset som totalhavarerte. Mistenker vel egentlig det man kaller "fusing". En sånn båt gir mange muligheter for å oppleve nye steder. Fra Hirtshals er du i Vestfoldskjærgården eller på Sørlandet på få timer. Eller Vestlandet. Eller Vanern. Eller Åland. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 Istedet for å bruke av begrenset plass ombord til en brønn foran motoren er motoren gjemt under dørken. I tillegg blir det plass til badeplattform. Ja, det går bort endel plass til motor og brønn for påhenger, men for å få plass til innenbords under dørken så må man gjerne litt opp i båtstørrelse i forhold til hva som snakkes om her Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 (redigert) Påhenger uten tvil. Liker Finnmaster 66 WA ( 6600). Bredt bruksområde. Redigert 24.November.2015 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 24.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 En sånn båt gir mange muligheter for å oppleve nye steder. Fra Hirtshals er du i Vestfoldskjærgården eller på Sørlandet på få timer. Eller Vestlandet. Eller Vanern. Eller Åland. Det er netop det, jeg håber på. Tre timer hjemmefra til Göteborg, til Karlskrona, Sydfyn. Og så videre. En kombi af båd og hotel så er der gode feriemuligheder :-) Sitér dette innlegget Link to post
slåtten Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 Har selv hatt Askeladden Beetle med Mercruiser 1,7 og alpha drev, har nå Finnmaster 6600 Wa med Yamaha 150 hk. Driftskonstnader blir omtrent like, dyr service på drev, men litt større drivstoffutgift Yamaha. Føler allikevel at livet er mye mindre komplisert med Yamaha'en. Kommer ikke til å kjøpe drev igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 Ulempen er jo saltvandskølingen. Flusher I påhængeren efter hver tur? Hjælper det? Er tæring i kølekredsen et problem overhovedet? Og hvornår indtræder det? Nei. Mulgens, men vet egentlig ikke. På 50 år og et uttall påhengsmotorer har jeg aldri noen gang opplevd tæring i kjølekredsen. Skal man bytte påhenger er det fire bolter ut og fire bolter inn, med en innebordsmotor er det vel en noe større operasjon. Ser ingen fordeler med innebordsmotor på en båt opp mot seks meter i forhold til en innenbordsmotor. Er forøvrig allergisk mot diesellukt/lyd! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
DieselDahl Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 Det har vel aldri vært snakk om dieselmotor her, hverken uten- eller innenbords? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 Tenker og at utenbords motor er lett å grei å stelle med. Størst utvalg og lettere å finne det en måtte ønske seg av båt. En god tilhenger og ei ferge så er du på sørlandskysten før du vet ordet av det. Hotell har vi her og.. :) Lykke til med valg Major Andy. Tenkte nok det ble båt på deg igjen.. :) det er noe med den gyngingen under føttene.. å total fredsfølelse.. på vannet.. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
MajorAndy Svart 24.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 (redigert) Tak, Bjørn :-) Vi får se... Oprindelig tænkte jeg brugt båd, men tanken om en ny frister også... jeg har planlagt tur til Båtmässan i GBG i februar og der har jeg det store checkhæfte med og planlægger at betale kontant - men jeg skal have en god handel, hvis det skal være en ny. Lige nu er det Flipper 640 DC og Bella 620 DC der er topkandidater. Men meget kan nå at ændre sig. Og tanken om minimal vedligehold, 1liter pr nm og vinteropbevaring på en trailer i en lade frister også... ;-) Redigert 24.November.2015 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 25.November.2015 Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 Jeg må si meg enig med flertallet her: utenbordsmotor er (for meg i hvert fall) det eneste rette på en båt i 6-meters-klassen. Lykke til med båtjakten! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.