Jump to content

Drev/indenbordsmotor eller påhænger på 6 meters båd?

MajorAndy

Recommended Posts

Jeg er i markedet for en båd i seksmeters-klassen: En DC,HT eller pilothouse på mellem 6 og 7 meter med benzinmotor.

Jeg har noteret mig, at de fleste nyere både i denne klasse kommer med påhængere på 115-150 heste mens der blandt de brugte både også ofte ses indenbords motorer med drev. Sagen er jo, at jeg nok vil købe noget brugt, og her er udvalget større hvis jeg også inkluderer indenbordsmotorer i mine søgninger

Min fordom er, at påhængere er enklere at servicere og holder længere end indenbords motorer med drev. Men er det rigtigt?

Desuden ønsker jeg at kunne traile båden selv efter min personbil (1900 kilo totalvægt) og der tænker jeg, at indenbordsmotoren med drev bliver tungere end påhængeren. Er det rigtigt?

Andy

.

Kan heller ikke si meg enig å at utenbords varer lenger enn innenbords. Men det er jo motorer man bør holde seg borte fra, eller undersøke grundig av begge typer. Evinrude Finch eller hva de het, har frynsete rykte. Mercury med irret adaptorplate. 1,7 l Mercruiser med rustet wastegateventil. Og det finnes sikkert fler eksempler...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Påhengere er lettere i denne effektklassen men for 250 hestere er forskjellen liten. (Min hydrolift F-23 med 6,3 liters V8 er lett trailbar). Påhengere er endel enklere å installere derfor blir de billigere. Småmotorer flest har enklere vedlikehold men for litt større motorer blir det gjerne like dyrt eller dyrere å vedlikeholde påhengere, reservedeler til japanske sjøvannskjølte "bruk & kast" motorer er ikke billig. Impeller i motorrommet er enklere enn nede i stammen. Registerreim skifte er heller ikke billig. Innenbordsmotorer byr ofte på en bedre plassutnyttelse men det avhenger av båttypen. Du får plenty med strøm fra dynamoen, det er ikke alltid tilfelle på påhengere. Du får varmt vann hvis du ønsker.

Alt i alt blir det en totalvurdering du må gjøre selv, jeg hadde ikke ekskludert noen av alternativene.

Istedet for å bruke av begrenset plass ombord til en brønn foran motoren er motoren gjemt under dørken. I tillegg blir det plass til badeplattform.

Jeg har vanskelig for å se en trailbar, seksmeters båt med motoren under dørken.

Når jeg blir gammel og skrøpelig og for dårlig til beins til å seile skal jeg ha en sånn pilothousebåt med motoren på brakett og heis.

Og elektrisk vinsj på hengeren.

Når jeg får det dårligt i maven med drev (har haft adskillige af slagsen) så er det tanken om den klump af følsom teknik, der hænger under vandet i månedsvis i træk. Når alt kommer til alt, så er det jo ikke så lang tid man sejler i båden - det meste af tiden ligger den bare i havnen. Og der ligger drevet bare og samler skidt, muslinger og tærer...

Og med en påhænger, så er den jo tiltet op, hvilket betyder ingen problemer med ruer eller andet snask, ingen galvanisk tæring, ingen almindelig tæring, ikke problemer med frost, hvis båden er på vandet om vinteren mm mm.

Ulempen er jo saltvandskølingen. Flusher I påhængeren efter hver tur? Hjælper det? Er tæring i kølekredsen et problem overhovedet? Og hvornår indtræder det?

Ulempen er jo saltvandskølingen. Flusher I påhængeren efter hver tur? Hjælper det? Er tæring i kølekredsen et problem overhovedet? Og hvornår indtræder det?

Det ligger i utenbordsmotorens natur at den tømmer seg for vann når den tiltes opp.

Korrosjonsproblemer har jeg opplevd en gang. På en liten Yamaha. Platen under vannpumpen var laget av svartstål. Den rustet opp, og restene av plata og pumpen falt ned i gearhuset som totalhavarerte. Mistenker vel egentlig det man kaller "fusing".

En sånn båt gir mange muligheter for å oppleve nye steder. Fra Hirtshals er du i Vestfoldskjærgården eller på Sørlandet på få timer.

Eller Vestlandet. Eller Vanern. Eller Åland.

Istedet for å bruke av begrenset plass ombord til en brønn foran motoren er motoren gjemt under dørken. I tillegg blir det plass til badeplattform.

Ja, det går bort endel plass til motor og brønn for påhenger, men for å få plass til innenbords under dørken så må man gjerne litt opp i båtstørrelse i forhold til hva som snakkes om her

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

En sånn båt gir mange muligheter for å oppleve nye steder. Fra Hirtshals er du i Vestfoldskjærgården eller på Sørlandet på få timer.

Eller Vestlandet. Eller Vanern. Eller Åland.

Det er netop det, jeg håber på. Tre timer hjemmefra til Göteborg, til Karlskrona, Sydfyn. Og så videre. En kombi af båd og hotel så er der gode feriemuligheder :-)

Nei.

Mulgens, men vet egentlig ikke.

På 50 år og et uttall påhengsmotorer har jeg aldri noen gang opplevd tæring i kjølekredsen.

Skal man bytte påhenger er det fire bolter ut og fire bolter inn, med en innebordsmotor er det vel en noe større operasjon.

Ser ingen fordeler med innebordsmotor på en båt opp mot seks meter i forhold til en innenbordsmotor. Er forøvrig allergisk mot diesellukt/lyd!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tenker og at utenbords motor er lett å grei å stelle med. Størst utvalg og lettere å finne det en måtte ønske seg av båt. En god tilhenger og ei ferge så er du på sørlandskysten før du vet ordet av det. Hotell har vi her og.. :) Lykke til med valg Major Andy. Tenkte nok det ble båt på deg igjen.. :) det er noe med den gyngingen under føttene.. å total fredsfølelse.. på vannet.. :)

Endelig ble det Bobåt

Tak, Bjørn :-) Vi får se...

Oprindelig tænkte jeg brugt båd, men tanken om en ny frister også... jeg har planlagt tur til Båtmässan i GBG i februar og der har jeg det store checkhæfte med og planlægger at betale kontant - men jeg skal have en god handel, hvis det skal være en ny.

Lige nu er det Flipper 640 DC og Bella 620 DC der er topkandidater. Men meget kan nå at ændre sig.

Og tanken om minimal vedligehold, 1liter pr nm og vinteropbevaring på en trailer i en lade frister også... ;-)

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...