Jump to content

Mariner 60ELPT 1996, tåler den frost uten gjennomkjøring av fv ?


Christina 3

Recommended Posts

Hei. Første gang med "stor" motor.

Er det slik med disse som med 9,9 hk at vannet renner ut selv og tåler frost uten å kjøre igjennom med frostvæske ? Eller er det noen termostat som sperrer for dette ?

 

Tenkte å skifte olje på undervannshuset..... er 2 stk skruer øverst der det står "vent" på den ene og ingenting på den andre. Hvem av dem skal skrus opp for  å vise når huset er fyllt opp med olje ?

 

Hvordan vet jeg om det er en Bigfoot, Seapro eller Marathon ?

Link to post

Jeg hadde maken motor - 1992-modell i 11-12 år. Kjørte den i en stamp med rent ferskvann et kvarters tid for å skylle ut saltrester. Det ble aldri tilsatt noe frostvæske. Motoren overlevde vinteropphold utendørs i indre Østfold uten problemer av noe slag.

Når det gjelder giroljebytte, så skrur du først ut den nedre skruen. Når du deretter skrur ut den øverste (Vent), renner den gamle olja sakte ut. Så sprøyter du inn ny olje i det nederste hullet til olja tyter ut i det øverste. Mens du holder trykket på oljeflaska, setter du i den øverste skruen (Vent). Deretter fjerner du oljeflaska og er rask med å få i også den nederste skruen, så ikke for mye av olja renner ut igjen.
Pass på at du ikke mister pakningene på de to skruene!  

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post

Jeg sjekket litt nærmere i håndboka for motoren. Her beskrives følgende prosedyre for å fylle på ny olje:

  • Skru ut begge de to øverste pluggene pluss den nederste.
  • Trykk så inn olje i det nederste hullet til olja siver ut i det forreste av de øvre hullene.
  • Sett i pluggen i det forreste hullet og fortsett å trykke inn olje til den også siver ut av det bakerste av de øvre hullene.
  • Sett så i pluggen her også, før du raskt fjerner oljeflaska og skrur i den nederste pluggen 
Link to post

bellen : Det sitter 3 stk skruer for flatjern der. En nede som er til å tappe av og fylle på olje igjen. Så sitter det 2 stk oppe med litt mellomrom der det står vent på den ene. Denne er da etter hva jeg forstod for å åpne slik at oljen renner ut og for å sjekke oljenivå når man trykker inn olje igjen. Dette er jo likt det jeg gjør på 9,9 hk.

Men i tillegg er det en 3 skrue oppe ved siden av den andre det står vent på. Det var denne jeg lurte på hva var til ?

Misforstod du ?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...