goorf Startet 23.November.2015 Link til dette innlegget Startet 23.November.2015 Heisann. Siden det her forumet har enorme mengder kunnskap om strøm og mine kunnskaper er sviktende på området må jeg spørre. Jeg har vanlig landstrøm på 16A kurs med skilletrafo(diger tung klump under ene senga). Hva skjer hvis jeg velger å dra inn en ekstra kabel utenfra og koble den rett til varmtvannstanken og Alde vannvarmer(til vannbåren varme?? Jeg bor i båten og enkelte ganger er 16A litt lite, derfor jeg har lyst å gjøre dette. Vil dette gå bra med tanke på galvanisk tæring? Er det andre farer med å gjøre dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 Ufaglært svar : Å dra ekstra kabel ombord er vel heilt ok. Men saker som er tilknytta båt, som bereder, ville eg kjørt gjennom skilletrafo. Så kan ekstra kabel være til "løse" ting som vifte / avfukter. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JRK Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 Hei, Varmtvannstank er vel en av de komponentene som det er størst sansynlighet I å få jordfeil på. Det er ikke greit, men om du først drar en egen skjøteledning ombord hadde jeg heller brukt denne til en separat vifteovn Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.November.2015 Link til dette innlegget Svart 24.November.2015 Jeg kan forklare 'mekanikken' litt nærmere. Det er for øvrig korrekt hva debatantene over skriver. For at ting skal virke, må det være en krets. Og en mulig krets via varmtvannsberederen kan være som følger: Du drar om bord en jordet skjøteledning og kobler den opp mot det jordede varmeelementet i vv-berederen. For at det skal flyte en strøm (likestrøm), må det være en potensialforskjell. Og den potensialforskjellen finner man mellom jordpotensialet (eventuelt) i sjøbunnen under båten og i potensialet som er i jordlederen i skjøteledningen. Temmelig sikkert er disse forskjellige. Og da har du en krets som går fra varmeelement, skallet på berederen, slanger og vann til motoren, fra motoren og til sjø. Strømmen går den letteste veien og kan påvirke alt som er samtidig koblet til motor og sjø. Et annet scenario er at potensialet er større mellom deg og nabobåten. Eller en annen båt på brygga. Som vil kunne få store skader. Og dette vil kunne skje selv om det ikke er 'noe galt' med utstyret. Og alt er koblet i hht. instruks fra Direktoratet for Sivilt Beredskap. Derfor, som nevnt over, bruk skjøteledningen til saker som ikke under noen omstendighet kan få kontakt med sjø. Hulda er ikke elektriker, kun korr.ing. Sitér dette innlegget Link to post
goorf Svart 25.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 Tusen takk for svar. Da vet jeg hvordan jeg ikke skal gjøre det. Har nå dratt inn kabel å koblet til luftavfukter og en vifteovn i reserve til kulda kommer. Genialt med dette forumet, kan få svar på det meste her. Sitér dette innlegget Link to post
goorf Svart 30.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2015 Takk for det. I fjor vinter måtte jeg passe på å skru av vannvarmeren mens jeg støvsugde, ellers gikk sikringen. Fant ut at jeg ikke ville ha det sånn i år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.