Jump to content

Gummijolle tar inn vann


"Mathilde"

Recommended Posts

Har nylig kjøpt ny gummijolle (aquaquick MS 300). Har prøvd denne 2-3 turer og den har fra første tur tatt inn vann. Dette medfører at jeg må øse hver time for at ikke vannstanden skal bli så høy at en blir våt på bena. Har snakket med forhandler om dette som mener at det eneste stedet vannet kan komme inn, må være gjennom lensepluggen. Dette stiller jeg meg tvilende til, fordi lekkasjen er ufornadret uavhengig om proppen står i eller ikke. Har også satt inn proppen med litt vaselin, etter forslag fra forhandler. Dette hjalp heller ikke. Forhandleren var kategorisk og virket sikker på at det ikke kunne komme vann inn andre steder.

 

Er det andre som har hatt liknende problem? Hvor skal jeg lete etter lekkasjer????? :eek:

Link to post
Share on other sites

Hei, min "nye" Valiant D270 (kjøpt brukt i fjor høst, 2001mod) tok også inn vann, ikke mye men kanskje en liter i løpet av en kveld.

Valiant er jo litt spesiell siden det er RIB, men ved visuell kontroll under båten kunne jeg ikke fatt hvor vannet kom inn.

Ved å fylle båten innvendig med vann så jeg til slutt hvor det piplet ut.

Det viste seg at det ett gummibånd var limt over ett annet der pongtongen er limt fast i glassfiberbunnen. I denne lille " trekanten" piplet vannet inn, håper du skjønte forklaringen :lol:

 

Poenget er fyll med vann inni og se under, mitt tips :smiley:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Dette problemet hadde jeg glatt overlatt til forhandleren, uten å tenke på å forsøke å bruke tid og krefter på å finne årsaken selv. Det du har gjort til nå er greit, men når det ikke hjelper, så overlat det til forhandleren. Dette er da klart en garantisak. Har selv samme jolle uten problemer av noe slag.

Link to post
Share on other sites

Poenget er fyll med vann inni og se under, mitt tips :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

jeg støtter Maanestraale. Legg båten på land, men hev den litt over bakken. Legg den f.eks på et par tverrliggende bjelker el.l. Fyll med vann, og sjekk. Hadde en lei lekkasje en gang jeg sleit med å finne, til den idéen dukket opp. Da fant jeg med en gang stedet. NB! Du må selvsagt stenge ved lensepluggen først. Og om ingenting renner ut, ja da må det være lensepluggen som er årsaken.

 

Men også enig med jada - er denne båten ny så skal den selvsagt ikke lekke - da er det et forhandlerproblem.

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Men også enig med jada - er denne båten ny så skal den selvsagt ikke lekke - da er det et forhandlerproblem.

 

Ja, det er klart jeg har tenkt på det. Kunne jo likevel vært greit å slippe nedrigging, transport med båten til forhandler + eventuelt lengre opphold for reparasjon....dersom det bare var en bagatell. Det er derfor jeg har drøyd dette litt...og det er derfor jeg sendte ut spørsmålet her (det koster jo allikevel så lite).

Link to post
Share on other sites

Nå har båten vært til sjekk hos forhandler. De opplyser at det er funnet en sprekk i selve lensepluggen og at det dessuten mangler silikon rundt denne. I følge importøren er ikke denne feilen ukjent. De mener å ha funnet feilen - ny plugg er bestilt. Får håpe de har rett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...