Jump to content

Fjernkontroll for thruster og ankervinsj uoriginal

Hantoen

Recommended Posts

Hei. Nettbaat har et helt nytt fjernkontroll-sett som tar både Anker og Thruster. Både +og- styrt. Men jeg lurer på om jeg kan beholde det originale fastmonterte kontrollutstyret jeg har ved førerposisjon? ( Sleipner og Engbo). Butikken har stengt telefontiden for helgen og tilbudet varer ut helgen.....http://webshop.nettbaat.no/products/fjernkontroll-vinsj-og-baugpropell-mod-400i

Redigert av Hantoen (see edit history)

Vil tro at det går helt fint. Anker og truster begynner å gå om du får styrestrøm fra bryter eller mottaker.

Det som er spørsmålet er om mottakeren tåler å få styrestrøm inn fra bryteren din. Dette må du sjekke opp med leverandøren. Om svaret er nei er det måter å unngå dette på. Det letteste er nok å benytte to dioder som sørger for at stømmen kun går til anker/truster. Du vil da få et 0,6V spenningsdropp over dioden, men systemet er nok ikke så sensitivt at det blir et problem.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Hei

Uten å kjenne denne, er jeg generelt skeptisk til uorginal fjernkontroll til trusther og vinsjdrift. Dette er kraftige motordrifter som kan medføre store skader ved utilsiktet bruk. Engbo har f.eks parring av sender og mottaker. Vil tro sleipner har tilsvarende system. Med en uorginal mottaker så kan du jo risikere at når naboen starter et eller annet utstyr eller leketøy så trigger dette en av motordriftene dine.

Nå virker ikke denne og være av billigste sort og kan være OK. Men jeg ville sjekket om den har parring eller benytter frekvesskift eller andre teknikker for å hindre utilsiktet start av utstyr

• 3 uker senere...

Du får litt utfordringer da engbo radioen har 2 funksjoner for opp og en for ned. Om du kobler til opp funksjonen fra fjernkontrollen til hurtig opp vil vinsjen stoppe på første indikering på ankertauet og det vil ikke Være mulig å kjøre videre med fjernkontrollen for å parkere ankeret. Alternativet er da å fjerne den første indikering på tauet slik at det går med full fart til endestoppen.

Koble Out1 til klemme 12, Out2 til klemme 11,Disse utgangene må gi minus når de aktiveres.

Redigert av Cato (see edit history)

Du får litt utfordringer da engbo radioen har 2 funksjoner for opp og en for ned. Om du kobler til opp funksjonen fra fjernkontrollen til hurtig opp vil vinsjen stoppe på første indikering på ankertauet og det vil ikke Være mulig å kjøre videre med fjernkontrollen for å parkere ankeret. Alternativet er da å fjerne den første indikering på tauet slik at det går med full fart til endestoppen.

Koble Out1 til klemme 12, Out2 til klemme 11,Disse utgangene må gi minus når de aktiveres.

Ja, jeg mister nok parkeringsfunksjonen på fjernkontrollen. Får ta parkeringen fra førerplass, ser ankeret derfra igjennom akterporten.... Eventuelt kan jeg vel ofre Thrusterfunksjonen til fordel for parkering av ankeret....
  • 2 uker senere...
  • 4 år senere...

Har kjøpt mod400i og prøver å få dette til å virke. Sendte Mail med de fra nettbåt og han sa at jeg skulle bruke ingang 1 for opp og 3 for ned, og 2 ingenting. Deretter vanlig pluss og minus.  Så nå koblet jeg touchpanel og mottakeren i samme hull, på 1 og 3.  Men det vil ikke skje noe.. har parret mottaker og begge fjernkontrollene og releet slår inn så det virker jo NESTEN🤣 har ikke tenkt å bruke endstop så den er koblet ut. 9B5836F3-2CB4-4CCE-B1B7-7C2EDC4087B4.jpeg.25bc970c83cac03219157f3dd05852cb.jpeg

80E667EC-2D0E-446B-A354-601B27BBB767.jpeg

Hvis du zoomer inn på bilde ser du at den brune ledningen fra touchpanelet er koblet i nr 2. Men mottakeren til fjernkontrollen har ikke noen common ledning😬 bare opp og ned, og de er koblet sammen med touchpanelet i klemmene. Prøvde først med bare ledningene fra mottakeren, og etterpå sammen med touchpanelet inkld common. Null liv, vet ikke om vinsjen er pluss eller minus styrt? Flonka ny midi 201 sleipner vinsj . 
takk på forhånd 👍👍

Ut fra dette bildet i manualen så ser det for meg ut som om vinsjen er pluss-styrt. Se på det stiplede panelet oppe til venstre. Det er kun koplet til V+ (altså 12V+) og IN/OUT. Dvs IN/OUT fores med 12V pluss når du trykker på touchpanelet. Da må du ha 12V inn på nr 2/Common. Den finner du i alle fall på rød leder i den der 4 leders kontakten fra vinsjkontrolleren skulle en tro?

7A9BC32B-77EE-45AD-A78D-0AD528E214F8.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...