Jump to content

Fjernkontroll for thruster og ankervinsj uoriginal

Hantoen

Recommended Posts

Tror kanskje vi snakker forbi ‘hinanden’  ? (kamelååse?) Ikke helt sikker på hvilke bokser vi snakker om alltid.

Du er jo nesten i mål. Det første du må gjøre er å fore 400i mottaker med strøm. Det gjør du via inngang 1 og 2 (på 400i mottaker). Siden jeg antar du har en hovedbryter til selve vinsjen ville jeg hentet +12V og 0V/batteriminus fra samme tilførsel som Sidepower kontrollboks slik at 400i boks ikke trekker strøm når vinsj er avslått. Men vil jo funke direkte fra batteri også.

Så må 1 og 3 (up/down) fra Sidepower kontrollboks koples til out1/klemme 3 og out2/klemme 4 på 400i boks.

Det over har du allerede gjort slik jeg forstår det, siden 400i boks har strøm og releer sjalter.

Da mangler du bare en ledning fra klemme 2/brown common på Sidepower boks til klemme 5/ +/- V com på 400i boks. Du ser av skjemaet at det er denne som forsyner out1/out2 med +12V når du opererer fjernkontroll/releene sjalter.

Red: Ville altså ikke hentet +12V direkte fra batteri til denne da det kan være at Sidepowerboks bryter tilførsel her som en del av endestopp/annen sikkerhetsfunksjon feks.

Kort sagt så skal du bare duplisere de tre ledningene fra touchpanelet med fjernkontrollboksen. Og så må den ha strøm for å fønke.

Redigert av Fantino (see edit history)

Jeg har skikkelig troa på teskje metoden..??

se om du skjønner noe av dette jeg har tegnet opp. 
400i boksen har ledningsstumper som henger ut, det er en pluss og en minus, opp, ned, antenne, baugpropell begge veier.  Altså totalt  7 ledninger ut. 

Pluss Fra 400i til common/nr2 På kontroll
boksen

opp og ned på 1 og 3..

minus fra 400i til Engbo kontroll boksen.

(på samme punkt som kommer fra batteri)

er det alltid strøm på common/nr2 Som gjør at 400i får strøm til å virke?

har jo en hovedbryter til vinsjen som du sa. Så da slår jeg på alt sammen samtidig med den. Er jeg nærme noe nå??

486EF5B1-AA11-4013-A5DB-D95C4C693867.jpeg

Redigert av Tbone
Forklare bedre (see edit history)
jørn skrev for 2 timer siden:

Jeg valgte å koble den rett på bryterne. Det fungerer ok, men når man skal parkere ankeret blir det «utfordrende». Når man slipper knappen (eller kort trykk) går den noen runder på kabluraret. Er det bedre å koble rett på rele?

Det er forsinkelser uansett.

Derfor har jeg bryterpanelet bak, slik at når det skal parkeres så bruker jeg bryterene.(Ikke trådløst)

Dog har jeg føler på vinsj og stoppringer på tau, men stoler ikke 100% på dette ?

• 3 uker senere...

Hei har et spørsmål om denne fjernkontrollen, tar sjansen på å henge meg på denne tråen.

Jeg monterte fjernkontroll 400i etter skjema, det gikk bra.

Når jeg bruker den både på vinsj og trøster "henger" den igjen noen sekunder, så når en skal fin kjøre (justere litt) en av delene går vinsj / trøster noen sekunder etter knappen er sluppet, å de sekundene gjør at det blir litt stress. Og når det er forsinkelse mellom bruk av knapper så en ikke får rettet opp "feilen" fort nok blir det mer stress...

Har noen opplevd dette? eventuelt har løsning på det? bør stoppe med en gang en slipper knappen.

Hadde den forrige modellen i mange år og den fungerte perfekt stoppet og startet når jeg trykket på knappene til den brøt sammen, og den er ikke å få tak i lenger, dessverre..

Det nevnes her at vinsj og thruster "henger" litt når man bruker denne fjernkontrollen. Det høres ikke så veldig ok ut.  Skal det være sånn ?

Jeg tenker det samme som andlin her.  vinsj / thruster bør vel stoppe så fort man slipper knappen, og ikke gå lenge etterpå.

Det samme når man trykker på, så bør det reageres med det samme.

andlin skrev for 15 timer siden:

Hei har et spørsmål om denne fjernkontrollen, tar sjansen på å henge meg på denne tråen.

Jeg monterte fjernkontroll 400i etter skjema, det gikk bra.

Når jeg bruker den både på vinsj og trøster "henger" den igjen noen sekunder, så når en skal fin kjøre (justere litt) en av delene går vinsj / trøster noen sekunder etter knappen er sluppet, å de sekundene gjør at det blir litt stress. Og når det er forsinkelse mellom bruk av knapper så en ikke får rettet opp "feilen" fort nok blir det mer stress...

Har noen opplevd dette? eventuelt har løsning på det? bør stoppe med en gang en slipper knappen.

Hadde den forrige modellen i mange år og den fungerte perfekt stoppet og startet når jeg trykket på knappene til den brøt sammen, og den er ikke å få tak i lenger, dessverre..

Deler samme mening som deg. Jeg har som nevnt over også forsinkelser.

Men jeg har tilvendt meg at det er sånn.

blue moon skrev for 3 timer siden:

Det er normalt med ørlite forsinkelse i den ja, vanesak. Spiller ingen trille på baugproppelen, men litt irriterende når en skal finkjøre opp vinsjen.

Andre båten jeg monterer 400i og er alt i alt veldig fornøyd. Biltema har batteri til fjernkontrollen.

Jeg synes det er litt mer forsinkelse enn det burde være, men det fungerer.

Finkjøring av anker er med knapper som er fysisk tilkoblet hos meg.(plassert ved akterport)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...