Andboats Startet 27.November.2015 Del på Facebook Startet 27.November.2015 Hallo! Driver å lager moringstau til kommende sesong, men hvordan skal jeg klare å feste en kause på tauet? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.November.2015 Del på Facebook Svart 27.November.2015 sjekk youtube , søk feks på øyespleis Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ashfirelate Svart 27.November.2015 Del på Facebook Svart 27.November.2015 Tauklemmer går også fint http://www.westsystem.no/p/12451/kauser-sjakler-og-klemmer---komplett-pakke-til-moring Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 28.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2015 Takk for svar! Går det å kjøpe tauklemmer løst og ikke i sett? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 28.November.2015 Del på Facebook Svart 28.November.2015 Han her på youtube forklarer greit hvordan lage en øyespleis. Du har vel en kause som skal på plass og, da er det bare å legge den på plass først så du ser hvor du skal begynne å spleise. Noe tynt tau eller tape kan hjelpe deg å holde kausen på plass til å begynne med så den ikke faller ut før du får strammet "øyet". https://www.youtube.com/watch?v=dfWVft0aYUo Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.November.2015 Del på Facebook Svart 28.November.2015 Noen som vet hva pålestikket heter på engelsk ? The Bowline knot ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ivar Svart 28.November.2015 Del på Facebook Svart 28.November.2015 Og pålestikket er verdens beste knute. Den slipper aldri - og den lar seg løse selv etter maksimal belastning. til sitt bruk er pålestikket "et sikkerstikk" - men så må man vite hvor det ikke er like egnet. Til feks fjellklatring er det bannlyst. Og man må jo bruke noe annet om man har lyst å få det opp mens det ennå er belastning på det. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fiks Svart 28.November.2015 Del på Facebook Svart 28.November.2015 Hvis man ikke kan spleise vil jeg anbefale å bruke denne knopen (dreggstikk eller fiskerstikk) rett i feste på moring og bøye. Da trenger du ikke å bekymre deg for tæring på sjakler og tauklemmer som løsner. Dersom knopen er strammet skikkelig blir det heller ikke slitasje på tauet. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 28.November.2015 Del på Facebook Svart 28.November.2015 Hvis du skal spleise "double braided" tau er denne grei (jeg måtte se den mange ganger før jeg fikk det til): Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 28.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2015 Takk for svar. Får prøve meg på spleising da. Hvilke tau er best å bruke da? Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 28.November.2015 Del på Facebook Svart 28.November.2015 Danline tau er et relativt sterkt og rimelig tau som er lett å spleise. Mye brukt i oppdrettsfortøyninger. Sitér dette innlegget Link to post
Trygveandre Svart 28.November.2015 Del på Facebook Svart 28.November.2015 Det lille jeg har spleiset, så har det vist seg at selve spleisen ikke ser helt "etter boka" ut når eg er ferdig, men få litt belastning og strekk i tauet, så såg det riktig profft ut... Og ekstra kjekt når du har lagt det selv... Men "wire klemmer" på tauet...? Nei, då e det bedre med "kjerringknuter" ? kan gå med på ferdige tau fra biltema pga prisen og at det er ferdig laget, men skal eg til med noe ekstraordinært igjen (laget 4stk slepetau til bil med kauser sist) så er det frem med faren min sin bok "Den store håndarbeidsboken" igjen ? lykke til Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.November.2015 Del på Facebook Svart 28.November.2015 sjekk om du finner denne boka på nærmeste bibliotek: http://blinkebok.no/?product=skibmaning-med-tau Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ivar Svart 28.November.2015 Del på Facebook Svart 28.November.2015 er jo ikke så relevant for oss båtfolk da, men greit å være klar over: http://www.outsideonline.com/1911861/bye-bye-bowline-time-new-knot .. og av og til er det nå greit å få løs et tau med belastning på , uten å måtte ty til øksa Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gunga Din Svart 29.November.2015 Del på Facebook Svart 29.November.2015 Det lille jeg har spleiset, så har det vist seg at selve spleisen ikke ser helt "etter boka" ut når eg er ferdig, men få litt belastning og strekk i tauet, så såg det riktig profft ut... ett tips etter du spleiset klart da ruller du spleisen mellom hendene, eller om det er større dimensjon med foten over gulvet da legger seg kardelene mer til rette Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Roger jo Svart 29.November.2015 Del på Facebook Svart 29.November.2015 Og i hvilke tilfeller ønsker man å løse opp en knute som er under belastning ? Har en slått Pålestikk rundt et tre og det blåser opp kan det bli en utfordring. er jo ikke så relevant for oss båtfolk da, men greit å være klar over: http://www.outsideonline.com/1911861/bye-bye-bowline-time-new-knot .. og av og til er det nå greit å få løs et tau med belastning på , uten å måtte ty til øksa Her et to jeg lærte av en Svenske som er sikkre og lett og løsne under belastning. Som heter Midshipman's Hitch og Rolling Hitch For å få tråden på spore igjen en Øye-spleis http://www.animatedknots.com/splice/index.php?Categ=boating&LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ivar Svart 29.November.2015 Del på Facebook Svart 29.November.2015 figure eight = åttetallsløkka Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
carster Svart 29.November.2015 Del på Facebook Svart 29.November.2015 Åttetallsknop: Et bra tips ved spleising er å svi kordellene med loddebolt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.November.2015 Del på Facebook Svart 29.November.2015 http://knots3d.com/knots/no_no/24/åttetallsløkke Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dinamo Svart 30.November.2015 Del på Facebook Svart 30.November.2015 Mi oppskrift på å få ein kause godt plassert på eit tre- eller fireslått tau er: Bendsla rundt tauet der opprekkjinga for spleising skal stoppa. Legg denne bendslinga heilt i spissen på kausen, og bendsla tauet stramt fast i kausen heile veien rundt. rekk opp tauet i kordelar, og sikra desse mot å gå i oppløsning. Spleis so kordelane inn i tauet. Eg har sett noko tall, som eg ikkje her på ståande fot går god for, som seier at for naturfibertau er tre innstikk nok til å oppnå samme styrke som øvrige tau, kunstfibertau er glattare so det treng fire innstikk. Magne Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 30.November.2015 Del på Facebook Svart 30.November.2015 en Det går an å kjøpe "tauklemmer", men det er mye bedre å spleise. Tauklemmer er for amatører. Og da mener jeg amatører i den moderne forstanden at folk ikke har helt peiling. Det er skamfullt å fortøye med tauklemmer. Pålestikk og dobbelt halvstikk er lov, der man lar tampene ligge igjen i båten. Men tauklemmer ? - glem det Så disse som lever av å levere flytebrygger og mooringer, og jobber med dette hver eneste dag er amatører??? oiiii... Skal si vi hever oss over hverandre her ja.... Tauklemmer har en meget god egenskap, nemmelig at dersom man lar det være litt dødende igjen på tauet, har mulighet til å justere mooringene etter bryggen er lagt ut, om det er det man bruker mooringen til da så klart... "god moral i omgang med andre..." er forøvrig ikke å snakke ned andre som amatører, fordi de gjør ting på en annen måte en seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.