tekniker3 Startet 27.November.2015 Link til dette innlegget Startet 27.November.2015 Jeg har både båt og bobil, men dessverre har begge batteriene begge plasser tatt kvelden. Bobil: Den forgie eieren satte inn et Biltema Grått batteri på 12V 100Ah. Dette fungerer, men har lav hvilespenning. Båt: En luring satte i 12V 100Ah grått bilbatteri, ukjent alder. Dette viser 13V i tomgangspenning, men når du prøver å starte motoren orker det ikke dra rundt motoren. Glemte å skru av batteribryteren så det sto en måned helt utladet. Har prøvt å lade det med elektronisk og analog lader. Knekte opp plasten, det var lite vann på, så jeg fylte på litt... Synest disse batteriene er dyre da, jeg trenger 2stk så det blir fort penger. For å komme litt ned i pris lurte jeg på å sette i 12V 60Ah istedenfor. Motoren som skal startes er ca. 30hk i båten og 75hk i bilen. Jeg lurer også på om jeg kan fylle syre på det gamle batteriet for å "re-kondisjonere" det. Så en luring på YouTube som hadde på hvitt pulver... En tanke er også å gå til en bilopphugger og kjøpe noen brukte batterier til båten. Kunne da ha 2 batterier i båten, et hovedbatteri og et som bare var backup. Backup batteriet blir koblet med en diode til hovedbatteriet slik at det alltid vil lades opp med 13.5V når generatoren går, og aldri lades ut. (nød batteri) Det vanlige er jo å gå til Biltema å kjøpe batteri, men jeg er ikke super imponert over levetiden til batteriene... Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 27.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2015 Ladestrømmen for et blybatteri skal være 13.8V for "permanent" vedlikehold. Startgeneratoren leverer eksakt 14V på båten, også i bobilen. Å bruke 14.4V vil jeg si kan "koke" batteriet egentlig på langtur. Ved syklisk bruk lader en opp til 14.4V med konstant strøm, så kutter en laderen så batteriet ikke skal ta skade av overlading. De grå Biltema batteriene har jeg ikke tro på, som sagt har jeg et slikt i bobilen og ett i båten. Istedenfor 12V 100Ah lurte jeg på å prøve 12V 60Ah BOSCH som skal gi bedre startstrøm i kulde. Min påstand er at det er startstrømmen som er viktig, ikke nødvendigvis kapasiteten. Sparer da både vakt og penger Har et lite BOSH silver batteri, og det holder veldig lenge på spenningen og lader seg ikke selv ut selv om det står månedsvis ubrukt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 (redigert) Har ikke hatt problemer med mitt grå biltema 100 Ah i bilen. Batteriet er ca 6 år gammelt nå og ingen problemer med å starte 3,1 TD motor med gløding. Hvilespenningen har falt noe i det siste men har bestilt ny dynamo da det virker som om den sliter med å komme opp på 14 V ladespenning. Tidligere var den godt over 14 V. Godt mulig dette har slitt på batteriet, både for høy og for lav ladespenning. Videre har jeg et grått biltema 62Ah i båten, 5 år gammelt. Er like fornøyd med det, ingen strømproblemer der. 90 og 115 hk påhengsmotor. Biltema har et sort 90 Ah som koster 1049 (mot 1399 for det grå 100 Ah). Samme høyde og bredde men litt kortere. Redigert 28.November.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tekniker3 Svart 28.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Kan jo prøve det svarte... liker fargen bedre også da det opprinnelige batteriet i båten også var svart. Ærlig talt trenger en vel ikke all verdens batteri for å starte en 33hk diesel. Det jeg tror ødela mitt batteri var at det sto helt utladet en måned eller to. Da sulfateres batteriet, dvs. det gror belegg på platene som gjør at det ikke vil gi skikkelig startstrøm. Noe annet jeg lurer på, er å kjøpe boost kondensatorer å koble over batteriet, slik at kondensatorene starter motoren. Da kan jeg bruke et temmelig vassent batteri bare det viser 12V... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Hvorfor lage så mye styr rundt dette, er det ikke bare å stikke innom en hvilken som helst bilrekvisitabutikk og kjøpe et standart startbatteri på rundt 60Ah? Jeg har aldri gjort noe annet, og startbatteriene i båt og bil holder uten problemer (så sant ladeopplegget er noenlunde OK) opp mot 10 år. Da betyr ikke noen hundrelapper spart ved et "smart" kjøp hos feks. BT noe. Min erfaring er med egen bil i snart 50 år og båt i snart 30 år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sebba2 Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 jula Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Vestkystseiler Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Noe annet jeg lurer på, er å kjøpe boost kondensatorer å koble over batteriet, slik at kondensatorene starter motoren. Da kan jeg bruke et temmelig vassent batteri bare det viser 12V... Kan ikke skjønne annet enn at kondensatoren vil være tom før startmotoren i det hele tatt har begynt å snurre. Selv om en kondensator kan levere store strømstyrker, greier den det bare i noen millisekunder. En startmotor trekker mye strøm i flere sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
crab Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Glemte å skru av batteribryteren så det sto en måned helt utladet. Pass på at batterier som står kaldt er oppladet. Utladet batteri og kulde er verste behandling det kan få. Har selv ødelagt flere batterier på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Kan ikke skjønne annet enn at kondensatoren vil være tom før startmotoren i det hele tatt har begynt å snurre. Selv om en kondensator kan levere store strømstyrker, greier den det bare i noen millisekunder. En startmotor trekker mye strøm i flere sekunder. Stemmer - kondensator vil ikke ha noe effekt. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 29.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Ja, virker som om 1 måneds lagring helt tappet tar helt knekken på batteriet. Utladningsstrømmen var ca. 20mA, men lagres batteriet to måneder vil selv en så liten strøm tappe det ned. Ganske enkelt bør nok et 12V batteri aldri belastes ned mer en 12,0V over tid. Da skal det være 40% igjen på batteriet og en kan fortsatt lagre det trygt uten at sulfatering starter. Jeg trodde ikke sulfateringen var så ille egentlig, og at det gikk så fort. Til en el-sykkel hadde jeg blybatterier, og der sto det med stor skrift at de aldri måtte stå utladet, men plugges i omgående etter at de var tappet helt tomme. Altså antar jeg maks 1 døgn helt utladet. Som en hestekur har jeg fylt på vann på batteriet, og overladet det noen døgn med 1,5A konstant. Dette skal kunne bryte opp "soft" sulfatering. Men er den "hard" så må batteriet kasseres. Problemet var at plast dekslene for å fylle vann måtte knekkes opp og limes på igjen med Sika Flex. Det er verdt et forsøk, men nå må jeg bare prøve batteriet i praksis med startmotoren. Har hatt en SLA batteri på 12V 17Ah som var 100% dødt, etter vannpåfylling og litt overlading var det som nytt! Det jeg mente med kondensatorer funker, se bare på you tube. Det er kommet en ny type kondensatorer. Disse lader en opp med et vassent gammelt batter som mitt, og når du starter har kondensatorene nok strøm til å starte motoren selvstendig. Dette er en ny type kondensatorer med høy kapasitet og er beregnet for formålet. Hadde vært fine og hatt i bilen og båten. Problemet er at disse kondensatorene koster det samme som et nytt batteri, og da kan jeg like godt kjøpe et nytt batteri. Søk på e-bay så finner dere disse kondensatorene. De har stor kapasitet, du kobler dem på et vassent batteri med 12V hvilespenning som vil lade opp kondensatorene. Du kan koble av kondensatorene, og de er da ladet opp på 12V, og om du vil er det bare å prøve å starte. Holder jo ikke for mange startforsøk, men på videoene på You Tube virker de fint å starte i 5 sekunder med. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 29.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Her er video av super kondensatorene: En slik pakke over et sulfatert batteri hadde gjort susen. http://www.ebay.com/itm/16V-83F-Ultracapacitor-Engine-Battery-Starter-Booster-Car-Ultra-Super-Capacitor-/171380193143?hash=item27e70e3777:g:VYEAAOSw7I5TurGF Disse kondensatorene koster jo over 1000kr, samme som et nytt batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Ganske enkelt bør nok et 12V batteri aldri belastes ned mer en 12,0V over tid. Da skal det være 40% igjen på batteriet og en kan fortsatt lagre det trygt uten at sulfatering starter. Det der stemmer ikke. Du kan ikke lagre et blybatteri med 40% energi uten at det tar skade. Sulfatering er en prosess som startet umiddelbart når man begynner å hente ut strøm av batteriet. Når batteriet lagres uten at det blir ladet opp vil blysulfatet krystalliseres, det er da man har en permantent skade. Dette er en analog prosess, ikke noe som starter ved et visst utladningsnivå. Den kondensatorideen har jeg liten tro på. Og hva er egentlig vitsen? Man bør jo uansett ha et batteri ombord som er ok. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Havgap Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Hvis man ikke er "nødt" til å ta billigste løsning, er det ikke bedre å finne bra forhold pris/kvalitet?? Det må da være noe herk å måtte kjøpe et nytt batteri etter kort tid fordi man kjipa inn da det første ble kjøpt?? Se http://testbasen.tv2.no/test/350/kun-tre-av-atte-bilbatterier-far-godkjent, eller https://batterigiganten.no Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 30.November.2015 Link til dette innlegget Svart 30.November.2015 For kondensatorer gjelder Q=C*U. Q=As (amperesekunder, del på 3600 for å få Ah) C=ladning [coloumb] U=spenning I denne sammenheng (starte motor) blir det penger ut av vinduet og har ingen effekt. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 30.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2015 Får prøve å kjøre motoren en liten time i måneden for å lade batteriet da jeg ikke har 230V på kai... det er det som problemet. Så vil det vise seg hvor lenge batteriet holder. Som sikkerhet får jeg ta med en slik: (Lettere å ta med enn et tungt bilbatteri!) http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Kompakt-starthjelpPowerpack-2000035586/ Antar at startmotoren trekker 1,5-2kW (ca. 125-167A) og denne tåler 200A, så den burde klare å starte dieselen alene! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.