Jump to content

12V batterier, hvor kjøpe billigst?

tekniker3

Recommended Posts

Jeg har både båt og bobil, men dessverre har begge batteriene begge plasser tatt kvelden.

Bobil: Den forgie eieren satte inn et Biltema Grått batteri på 12V 100Ah. Dette fungerer, men har lav hvilespenning.

Båt: En luring satte i 12V 100Ah grått bilbatteri, ukjent alder. Dette viser 13V i tomgangspenning, men når du prøver å starte motoren orker det ikke dra rundt motoren.

Glemte å skru av batteribryteren så det sto en måned helt utladet.

Har prøvt å lade det med elektronisk og analog lader. Knekte opp plasten, det var lite vann på, så jeg fylte på litt...

Synest disse batteriene er dyre da, jeg trenger 2stk så det blir fort penger.

For å komme litt ned i pris lurte jeg på å sette i 12V 60Ah istedenfor. Motoren som skal startes er ca. 30hk i båten

og 75hk i bilen.

Jeg lurer også på om jeg kan fylle syre på det gamle batteriet for å "re-kondisjonere" det. Så en luring på YouTube som hadde på hvitt pulver...

En tanke er også å gå til en bilopphugger og kjøpe noen brukte batterier til båten. Kunne da ha 2 batterier i båten,

et hovedbatteri og et som bare var backup. Backup batteriet blir koblet med en diode til hovedbatteriet slik at det

alltid vil lades opp med 13.5V når generatoren går, og aldri lades ut. (nød batteri)

Det vanlige er jo å gå til Biltema å kjøpe batteri, men jeg er ikke super imponert over levetiden til batteriene...

Ladestrømmen for et blybatteri skal være 13.8V for "permanent" vedlikehold. Startgeneratoren leverer eksakt 14V på båten, også i bobilen.

Å bruke 14.4V vil jeg si kan "koke" batteriet egentlig på langtur. Ved syklisk bruk lader en opp til 14.4V med konstant strøm, så kutter en laderen så batteriet ikke skal ta skade av overlading.

De grå Biltema batteriene har jeg ikke tro på, som sagt har jeg et slikt i bobilen og ett i båten. Istedenfor 12V 100Ah lurte jeg på å prøve 12V 60Ah BOSCH som skal gi bedre startstrøm i kulde. Min påstand er at det er startstrømmen som er viktig, ikke nødvendigvis kapasiteten.

Sparer da både vakt og penger :yesnod:

Har et lite BOSH silver batteri, og det holder veldig lenge på spenningen og lader seg ikke selv ut selv om det står månedsvis ubrukt.

Har ikke hatt problemer med mitt grå biltema 100 Ah i bilen.

Batteriet er ca 6 år gammelt nå og ingen problemer med å starte 3,1 TD motor med gløding.

Hvilespenningen har falt noe i det siste men har bestilt ny dynamo da det virker som om den sliter med å komme opp på 14 V ladespenning.

Tidligere var den godt over 14 V. Godt mulig dette har slitt på batteriet, både for høy og for lav ladespenning.

Videre har jeg et grått biltema 62Ah i båten, 5 år gammelt.

Er like fornøyd med det, ingen strømproblemer der. 90 og 115 hk påhengsmotor.

Biltema har et sort 90 Ah som koster 1049 (mot 1399 for det grå 100 Ah).

Samme høyde og bredde men litt kortere.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Kan jo prøve det svarte... liker fargen bedre også da det opprinnelige batteriet i båten også var svart.

Ærlig talt trenger en vel ikke all verdens batteri for å starte en 33hk diesel.

Det jeg tror ødela mitt batteri var at det sto helt utladet en måned eller to. Da sulfateres batteriet, dvs. det gror belegg på platene som gjør at det ikke vil gi skikkelig startstrøm.

Noe annet jeg lurer på, er å kjøpe boost kondensatorer å koble over batteriet, slik at kondensatorene starter motoren.

Da kan jeg bruke et temmelig vassent batteri bare det viser 12V...

Hvorfor lage så mye styr rundt dette, er det ikke bare å stikke innom en hvilken som helst bilrekvisitabutikk og kjøpe et standart startbatteri på rundt 60Ah? Jeg har aldri gjort noe annet, og startbatteriene i båt og bil holder uten problemer (så sant ladeopplegget er noenlunde OK) opp mot 10 år. Da betyr ikke noen hundrelapper spart ved et "smart" kjøp hos feks. BT noe. Min erfaring er med egen bil i snart 50 år og båt i snart 30 år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Noe annet jeg lurer på, er å kjøpe boost kondensatorer å koble over batteriet, slik at kondensatorene starter motoren.

Da kan jeg bruke et temmelig vassent batteri bare det viser 12V...

Kan ikke skjønne annet enn at kondensatoren vil være tom før startmotoren i det hele tatt har begynt å snurre. Selv om en kondensator kan levere store strømstyrker, greier den det bare i noen millisekunder. En startmotor trekker mye strøm i flere sekunder.

Ja, virker som om 1 måneds lagring helt tappet tar helt knekken på batteriet. Utladningsstrømmen var ca. 20mA, men lagres batteriet to måneder vil selv en så liten strøm tappe det ned.

Ganske enkelt bør nok et 12V batteri aldri belastes ned mer en 12,0V over tid. Da skal det være 40% igjen på batteriet og en kan fortsatt lagre det trygt uten at sulfatering starter.

Jeg trodde ikke sulfateringen var så ille egentlig, og at det gikk så fort. Til en el-sykkel hadde jeg blybatterier, og der sto det med stor skrift at de aldri måtte stå utladet, men plugges i omgående etter at de var tappet helt tomme. Altså antar jeg maks 1 døgn helt utladet.

Som en hestekur har jeg fylt på vann på batteriet, og overladet det noen døgn med 1,5A konstant. Dette skal kunne bryte opp "soft" sulfatering.

Men er den "hard" så må batteriet kasseres. Problemet var at plast dekslene for å fylle vann måtte knekkes opp og limes på igjen med Sika Flex.

Det er verdt et forsøk, men nå må jeg bare prøve batteriet i praksis med startmotoren.

Har hatt en SLA batteri på 12V 17Ah som var 100% dødt, etter vannpåfylling og litt overlading var det som nytt!

Det jeg mente med kondensatorer funker, se bare på you tube. Det er kommet en ny type kondensatorer. Disse lader en opp med et vassent gammelt batter som mitt, og når du starter har kondensatorene nok strøm til å starte motoren selvstendig.

Dette er en ny type kondensatorer med høy kapasitet og er beregnet for formålet. Hadde vært fine og hatt i bilen og båten.

Problemet er at disse kondensatorene koster det samme som et nytt batteri, og da kan jeg like godt kjøpe et nytt batteri.

Søk på e-bay så finner dere disse kondensatorene.

De har stor kapasitet, du kobler dem på et vassent batteri med 12V hvilespenning som vil lade opp kondensatorene.

Du kan koble av kondensatorene, og de er da ladet opp på 12V, og om du vil er det bare å prøve å starte.

Holder jo ikke for mange startforsøk, men på videoene på You Tube virker de fint å starte i 5 sekunder med.

Ganske enkelt bør nok et 12V batteri aldri belastes ned mer en 12,0V over tid. Da skal det være 40% igjen på batteriet og en kan fortsatt lagre det trygt uten at sulfatering starter.

Det der stemmer ikke. Du kan ikke lagre et blybatteri med 40% energi uten at det tar skade. Sulfatering er en prosess som startet umiddelbart når man begynner å hente ut strøm av batteriet. Når batteriet lagres uten at det blir ladet opp vil blysulfatet krystalliseres, det er da man har en permantent skade. Dette er en analog prosess, ikke noe som starter ved et visst utladningsnivå.

Den kondensatorideen  har jeg liten tro på. Og hva er egentlig vitsen? Man bør jo uansett ha et batteri ombord som er ok.

Får prøve å kjøre motoren en liten time i måneden for å lade batteriet da jeg ikke har 230V på kai... det er det som problemet. Så vil det vise seg hvor lenge batteriet holder.

Som sikkerhet får jeg ta med en slik: (Lettere å ta med enn et tungt bilbatteri!)

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Kompakt-starthjelpPowerpack-2000035586/

Antar at startmotoren trekker 1,5-2kW (ca. 125-167A) og denne tåler 200A, så den burde klare å starte dieselen alene! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...