NilsPils Startet 28.November.2015 Link til dette innlegget Startet 28.November.2015 Teinehaleren min begynte å lekke olje i høst. Jeg kjøpte den hos norsk leverandør i 30. November 2011, altså for temmelig nøyaktig 4 år siden. Som den løsningsorienterte og nysgjerrige person jeg er, har jeg demontert motoren fra gearet, sendt bilder til produsenten i Sverige og bedt om råd. Det er tydelig at oljen lekker ut fra gearet langs akselen mot motoren. Jeg har referert til at reklamasjonsfristen her bør være 5 år, men tilbudt meg å ordne reparasjonen selv hvis han skaffer nødvendige deler. Leverandøren sier at garantitiden er utløpt og anbefaler ny gearkasse til kr 1500, fritt levert hos leverandøren i Norge. Dette er egentlig en liten sak, men jeg synes det er ergerlig å bli avvist på denne måten. Spørsmålet er kanskje hva som gir minst ergrelse: å bli avvist selv om en har rett, eller å kjøre en fillesak med de ergrelsene det medfører. Burde jeg godta å betale og få saken ut av verden? Eller bør jeg gå videre med det og reklamere overfor leverandøren i Norge? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ask Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Hei Skal du reklamera, må det vera i høve til forhandlaren du kjøpte greiene av. Dersom teinehalaren er til privat bruk, har du fem års reklamasjonsrett. Etter kva eg er kjent med er det ikkje fem års reklamasjonsrett i Sverige. Ask Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Reglene for reklamasjonsrett er noe annerledes i Sverige enn i Norge. I Norge har vi to år reklamasjonsrett ved varekjøp og fem år for varer som er ment å vare vesentlig lenger. I Sverige er regelen tre år for alle varer. I tillegg har en del butikker egne garantier og avtaler Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 (redigert) Har du kjøpt varen fra en norsk forhandler (som privat forbruker vel å merke) er det helt uten betydning hva reklamasjonsreglene er i Sverige - eller hvor den enn måtte komme fra. Her gjelder forbrukerkjøpsloven, og for varer som er ment å holde vesentlig lenger enn to år er den fem år. Og det er den norske selgeren som skal følge loven. Om han kan få noe hjelp fra leverandøren sin til å avhjelpe feilen burde være deg uvedkommende. Kun hvis leverandøren ( norsk eller svensk eller begge i fellesskap) kan påvise at feilen er oppstått p.g.a. din feilaktige bruk av varen kan de avvise reklamasjonen. Slik jeg har forstått det. Editert: Og i forbrukerkjøp er forbrukerkjøpsloven ufravikelig - den kan ikke avtales bort. Jeg synes du har vært meget løsningsorientert og imøtekommende når du har tilbudt deg å reparere selv, om de vil levere nødvendige deler. Jeg synes du bør reklamere dette mot firmaet du kjøpte den av. Jeg ser ingen grunn til å blande svensker og deres regler inni dette. Redigert 28.November.2015 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
NilsPils Svart 28.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Løpet er vel kjørt nå, men det du skulle gjort var å reklamere via norsk forhandler, så lenge dette er et forbrukerkjøp, til forkskjell fra et kjøp til næring, der gjelder helt andre regler. Men hvorfor gidder jeg ? "Ingar" kommer vel snart på banen og vil kaste meg ut på livstid uansett. Hvorfor er løpet kjørt nå? Jeg er klar over at eventuell reklamasjon må presenteres for leverandøren i Norge. Spørsmålet er: bør jeg gidde? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Hei Nils! Kjedelig med den teinehaleren din! Som de andre over skriver synes jeg du strekker deg langt når du selv tilbyr deg å reparere. Det sparer leverandøren for mye utgifter ift. arbeidstid, noe som mange ganger overskygger delekostnadene. Dersom det kun er en simmerring e.l. som er gåen vil kanskje ikke jeg kalle det en reklamasjon. Selv om produktet skal vare mer enn 2 år er det vel ikke urimelig at slitedeler, pakninger osv. må skiftes i løp av levetiden. Men dersom denne tetningen er så vanskelig å bytte, evt. ikke lar seg framskaffe, med det resultat at leverandøren sier at gearet må skiftes, ja da synes jeg du skal ha et nytt på reklamasjon. Her må man jo skille mellom garanti, som "pusheren" viser til, og reklamasjon. Det er mange forhandlere som har sviktende kunnskaper om dette. (Og det er nok mange her inne som vet mer om det enn meg ) Lykke til Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mr_Stian Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Når du nå allerede har demontert utstyret så vil nok enhver leverandør fraskrive seg alt ansvar selv om det er gjort for og være snill Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.November.2015 Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 Nja, han har demonstrert motoren fra gearet. Feilen er i gearet, det er ikke tuklet med. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 28.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2015 (redigert) Jeg tenkte også at det bare var å skifte en tetning. Det kan fremdels være tilfelle, men jeg plukker ikke mer på gearet foreløpig. Det ser ut til at gearkassen må åpnes for å få ut akseltetningen. Dersom jeg får/kjøper nytt gear plukker jeg det gamle selvfølgelig i småbiter for å sjekke årsaken til lekkasjen. Jeg tror jeg tar det opp med leverandøren på en mest mulig positiv måte på mandag. Redigert 28.November.2015 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
bellen Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Det er så klart forhandleren du må henvende deg til. Produsenten har ingenting med reklamasjon å gjøre, og hvertfall ikkje en svensk produsent. At du blir avvist på den måten var nok ikkje uventet. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Det er så klart forhandleren du må henvende deg til. Produsenten har ingenting med reklamasjon å gjøre, og hvertfall ikkje en svensk produsent. At du blir avvist på den måten var nok ikkje uventet. Det har jeg vært klar over hele tiden, men jeg tenkte først at dette bare var å skifte en tetning, hvilket jeg lett kunne gjøre selv. Nå har jeg sendt en melding til leverandøren i Norge. Men at en produsent ikke har noe å gjøre med en reklamasjon er direkte feil. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
FredT Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Nils Pils: "Men at en produsent ikke har noe å gjøre med en reklamasjon er direkte feil." Der tror jeg DU tar feil. Opplys gjerne hvorfor du mener dette. Når du handler av et norsk firma er det forbrukerkjøpsloven som gjelder, og det er den begge parter i utgangspunktet må forholde seg til. Det en produsent eventuelt måtte ha med en reklamasjon å gjøre vil være et mellomliggende mellom den norske forhandler og hans leverandør/produsent, og som sådan deg uvedkomende. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
NilsPils Svart 30.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2015 (redigert) Jeg sendte en melding til leverandøren med sørsmål om råd. Det resulterte i et raskt svar uten noen tegn til forståelse. Derfor har jeg i dag sendt nedenforstående melding tilbake. Det betyr at jeg kjøper et nytt gear (med garanti!) og får saken ut av verden. Det positive er at jeg beholder det gamle gearet også. Det vil jeg da "skru på", dvs. åpne og sette i stand som reserve. "HeiTakk for raskt svar. Det var desverre helt som fryktet og forventet.Det er ikke riktig å si at garantien har gått ut når garantitiden i henhold til norsk lov er 5 år på gjenstander som en må fovente skal holde i minst 5 år. Det vet dere jo egentlig godt selv.Jeg er øvet mekaniker og har ikke "skrudd på produktet selv", men kun tatt ut gearet og sett at oljen renner ut langs akselen. Gearet har jeg ikke åpnet eller "skrudd på".Dere bør være glade for at dere har en løsningsorientert kunde som ikke slenger et grisete oljebefengt produkt på disken og forlanger nytt, men i stedet prøver å hjelpe til å få bragt det i orden på en rimelig måte uten over hodet å ha kommet med noe krav.Min henvendelse var heller et forsøk på å få litt sympati og råd fra leverandøren når produktet har sviktet. I stedet får jeg en iskald skulder og en "hæla i bakken"-holdning. Ikke engang en beklagelse har dere tatt dere råd til.Når dere hevder at jeg i en reklamasjonssak står svært svakt, vil jeg opplyse om at jeg ikke har hatt til hensikt å "gå til sak" på en slik filleting. Livet er for kort og verdifullt til å lage seg unødvendige ergrelser. Dere slipper unna med bare en ripe i lakken og et ødelagt forhold på grunn av dårlig kundebehandling.Jeg vil si fra til produsenten at jeg mottar tilbudet om nytt gear til kr 1500 som blir levert gjennom dere. Med hilsen" Redigert 30.November.2015 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Tempest Svart 30.November.2015 Link til dette innlegget Svart 30.November.2015 Eg liker stilen din NilPils, hadde nok gjort noko i samme duren sjølv. Det hender det får leverandøren til å tenke seg om ein ekstra gong, og om ikkje så har du heilt rett i at livet er for kort til å la slike saker forsure kvardagen. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
NilsPils Svart 30.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2015 Eg liker stilen din NilPils, hadde nok gjort noko i samme duren sjølv. Det hender det får leverandøren til å tenke seg om ein ekstra gong, og om ikkje så har du heilt rett i at livet er for kort til å la slike saker forsure kvardagen. Takk! I min alder har vi jo heller ikke så mye tid til å tulle med slikt. Det er så mye annet en skulle hatt gjort. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 30.November.2015 Link til dette innlegget Svart 30.November.2015 Godt du er løsningsorientert. Men legg nå ut navn på produsent og forhandler her I tråden da, slik at andre som har planer om å kjøpe samme produkt blir gjort oppmerksomme på leverandørens motvilje mot å levere I henhold til norsk lovverk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 1.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Godt du er løsningsorientert. Men legg nå ut navn på produsent og forhandler her I tråden da, slik at andre som har planer om å kjøpe samme produkt blir gjort oppmerksomme på leverandørens motvilje mot å levere I henhold til norsk lovverk... Da måtte jeg også varslet leverandøren om denne tråden. Jeg synes det blir litt masete og ønsker heller å konsentrere meg om andre ting. At en leverandør prøver å dekke seg bak 2 års reklamasjonsfrist og bruke andre unnskyldninger for å vri seg unna er jo egentlig ikke noe spesielt for bare denne leverandøren? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Nei, det er jo ikke det. Men det blir jo ikke bedre om ingen sier fra da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 1.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Jeg synes jeg har sagt fra bra nok, jeg da. Å henge ut passer meg ikke. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Helt greit det. Dine penger, dine regler;-)) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Du må skille mellom garanti og reklamasjon. En garanti er noe som produsenten gir og "lover" at produktet skal holde så lenge. I ditt tilfelle 2 år. En reklamasjon er noe som "den norske stat" har funnet på, og kan i ditt tilfelle strekke sikkert seg til fem år. Men for at man skal kunne reklamere på eit produkt, så må du kunne bevise at feilen har vært der siden produktet var nytt. Og det var det vel ikkje? En semiring er en slitedel i en hydraulikkmotor og vil komme til å lekke en eller annen gang. I ditt tilfelle så har den muligens blitt ødelagt på grunn av lite bruk som medfører at den blir hard. Hadde eg vært deg, så hadde eg spurt produsenten etter mål på semiringen, så hadde eg ringt til for eksempel Otto Olsen AS og kjøpt ny ring og montert den selv. Burde ikkje ta meir enn en time å skifte den og delen koster rundt 50 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 (redigert) Bellen, det er nok ikke helt slik som du sier. Garantitiden er 5 år dersom produktet skal kunne forventes å vare i 5 år. Feilen behøver ikke ha vært der fra produkte var nytt. Den "må ha ligget i produktet" hvilket kun vil si at du ikke har ødelagt produktet selv, men feilen har oppstått ved normal bruk. Det er overhodet ingen forskjell på garanti og reklamasjonsrett annet enn språkbruken, og det spiller ingen rolle hva leverandøren har oppgitt av "garanti" dersom det ikke oppfyller norsk lov om reklamasjonsrett. I utgangspunktet spurte jeg nettop etter en ny tetningsring for å kunne skifte den selv og ble vist en kald skulder. Men det er ikke så enkelt som du antyder. Gearkassen må åpnes for å komme til å få ut tetningen og for å etterfylle med olje. Det kommer jeg til å gjøre for å beholde den som reserve. Redigert 1.Desember.2015 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
bellen Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Javel? Da tror eg du må sette deg ned å lese og forstå forbrukerkjøpsloven. Garanti og reklamasjon er juridisk sett to vidt forskjellige begrep. Som sakt så er garanti mykje sterkere enn reklamasjon, og en ved en reklamasjon så må du bevise at tingen har en mangel i forhold til slik den skulle vært levert når den var ny. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Bellen. Du snakker og forvirrer som de fleste leverandører som får en reklamasjon. Dette gidder jeg virkelig ikke. Som sagt, livet er for kort til å krangle, også når en måtte ha rett. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Zitt Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Hei, NilsPils! Den meldingen du sendte til leverandøren må du ha tatt fra en eller annen lærebok! Hadde alle håndtert en slik sak som dette på samme måten, hadde nok verden vært et enda bedre sted å være! Takk for belæringen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.