Jump to content

Havarert teinehaler. Bør jeg reklamere eller ta det på egen kappe?

NilsPils

Recommended Posts

Teinehaleren min begynte å lekke olje i høst. Jeg kjøpte den hos norsk leverandør i 30. November 2011, altså for temmelig nøyaktig 4 år siden. Som den løsningsorienterte og nysgjerrige person jeg er, har jeg demontert motoren fra gearet, sendt bilder til produsenten i Sverige og bedt om råd. Det er tydelig at oljen lekker ut fra gearet langs akselen mot motoren. Jeg har referert til at reklamasjonsfristen her bør være 5 år, men tilbudt meg å ordne reparasjonen selv hvis han skaffer nødvendige deler. Leverandøren sier at garantitiden er utløpt og anbefaler ny gearkasse til kr 1500, fritt levert hos leverandøren i Norge.

Dette er egentlig en liten sak, men jeg synes det er ergerlig å bli avvist på denne måten. Spørsmålet er kanskje hva som gir minst ergrelse: å bli avvist selv om en har rett, eller å kjøre en fillesak med de ergrelsene det medfører. Burde jeg godta å betale og få saken ut av verden? Eller bør jeg gå videre med det og reklamere overfor leverandøren i Norge? 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har du kjøpt varen fra en norsk forhandler (som privat forbruker vel å merke) er det helt uten betydning hva reklamasjonsreglene er i Sverige - eller hvor den enn måtte komme fra.

Her gjelder forbrukerkjøpsloven, og for varer som er ment å holde vesentlig lenger enn to år er den fem år. Og det er den norske selgeren som skal følge loven. Om han kan få noe hjelp fra leverandøren sin til å avhjelpe feilen burde være deg uvedkommende. Kun hvis leverandøren ( norsk eller svensk eller begge i fellesskap) kan påvise at feilen er oppstått p.g.a. din feilaktige bruk av varen kan de avvise reklamasjonen.  Slik jeg har forstått det.

Editert: Og i forbrukerkjøp er forbrukerkjøpsloven ufravikelig - den kan ikke avtales bort.

Jeg synes du har vært meget løsningsorientert og imøtekommende når du har tilbudt deg å reparere selv, om de vil levere nødvendige deler. Jeg synes du bør reklamere dette mot firmaet du kjøpte den av. Jeg ser ingen grunn til å blande svensker og deres regler inni dette.

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Løpet er vel kjørt nå, men det du skulle gjort var å reklamere via norsk forhandler, så lenge dette er et forbrukerkjøp, til forkskjell fra et kjøp til næring, der gjelder helt andre regler.

Men hvorfor gidder jeg ? "Ingar" kommer vel snart på banen og vil kaste meg ut på livstid uansett.

Hvorfor er løpet kjørt nå?

Jeg er klar over at eventuell reklamasjon må presenteres for leverandøren i Norge. Spørsmålet er: bør jeg gidde?

Hei Nils!

Kjedelig med den teinehaleren din! Som de andre over skriver synes jeg du strekker deg langt når du selv tilbyr deg å reparere. Det sparer leverandøren for mye utgifter ift. arbeidstid, noe som mange ganger overskygger delekostnadene.

Dersom det kun er en simmerring e.l. som er gåen vil kanskje ikke jeg kalle det en reklamasjon. Selv om produktet skal vare mer enn 2 år er det vel ikke urimelig at slitedeler, pakninger osv. må skiftes i løp av levetiden. Men dersom denne tetningen er så vanskelig å bytte, evt. ikke lar seg framskaffe, med det resultat at leverandøren sier at gearet må skiftes, ja da synes jeg du skal ha et nytt på reklamasjon. Her må man jo skille mellom garanti, som "pusheren" viser til, og reklamasjon. Det er mange forhandlere som har sviktende kunnskaper om dette. (Og det er nok mange her inne som vet mer om det enn meg :smiley: )

Lykke til :thumbsup:

Jeg tenkte også at det bare var å skifte en tetning. Det kan fremdels være tilfelle, men jeg plukker ikke mer på gearet foreløpig. Det ser ut til at gearkassen må åpnes for å få ut akseltetningen. Dersom jeg får/kjøper nytt gear plukker jeg det gamle selvfølgelig i småbiter for å sjekke årsaken til lekkasjen.

Jeg tror jeg tar det opp med leverandøren på en mest mulig positiv måte på mandag.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Det er så klart forhandleren du må henvende deg til. Produsenten har ingenting med reklamasjon å gjøre, og hvertfall ikkje en svensk produsent. At du blir avvist på den måten var nok ikkje uventet.

Det har jeg vært klar over hele tiden, men jeg tenkte først at dette bare var å skifte en tetning, hvilket jeg lett kunne gjøre selv. Nå har jeg sendt en melding til leverandøren i Norge.

Men at en produsent ikke har noe å gjøre med en reklamasjon er direkte feil.

Nils Pils: "Men at en produsent ikke har noe å gjøre med en reklamasjon er direkte feil."

Der tror jeg DU tar feil. Opplys gjerne hvorfor du mener dette. 

Når du handler av et norsk firma er det forbrukerkjøpsloven som gjelder, og det er den begge parter i utgangspunktet må forholde seg til.

Det en produsent eventuelt måtte ha med en reklamasjon å gjøre vil være et mellomliggende mellom den norske forhandler og hans leverandør/produsent, og som sådan deg uvedkomende.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Jeg sendte en melding til leverandøren med sørsmål om råd. Det resulterte i et raskt svar uten noen tegn til forståelse. Derfor har jeg i dag sendt nedenforstående melding tilbake. Det betyr at jeg kjøper et nytt gear (med garanti!) og får saken ut av verden. Det positive er at jeg beholder det gamle gearet også. Det vil jeg da "skru på", dvs. åpne og sette i stand som reserve.

"Hei

Takk for raskt svar. Det var desverre helt som fryktet og forventet.

Det er ikke riktig å si at garantien har gått ut når garantitiden i henhold til norsk lov er 5 år på gjenstander som en må fovente skal holde i minst 5 år. Det vet dere jo egentlig godt selv.

Jeg er øvet mekaniker og har ikke "skrudd på produktet selv", men kun tatt ut gearet og sett at oljen renner ut langs akselen. Gearet har jeg ikke åpnet eller "skrudd på".

Dere bør være glade for at dere har en løsningsorientert kunde som ikke slenger et grisete oljebefengt produkt på disken og forlanger nytt, men i stedet prøver å hjelpe til å få bragt det i orden på en rimelig måte uten over hodet å ha kommet med noe krav.

Min henvendelse var heller et forsøk på å få litt sympati og råd fra leverandøren når produktet har sviktet. I stedet får jeg en iskald skulder og en "hæla i bakken"-holdning. Ikke engang en beklagelse har dere tatt dere råd til.

Når dere hevder at jeg i en reklamasjonssak står svært svakt, vil jeg opplyse om at jeg ikke har hatt til hensikt å "gå til sak" på en slik filleting. Livet er for kort og verdifullt til å lage seg unødvendige ergrelser. Dere slipper unna med bare en ripe i lakken og et ødelagt forhold på grunn av dårlig kundebehandling.

Jeg vil si fra til produsenten at jeg mottar tilbudet om nytt gear til kr 1500 som blir levert gjennom dere.

Med hilsen"

Eg liker stilen din NilPils, hadde nok gjort noko i samme duren sjølv. Det hender det får leverandøren til å tenke seg om ein ekstra gong, og om ikkje så har du heilt rett i at livet er for kort til å la slike saker forsure kvardagen.

Takk!

I min alder har vi jo heller ikke så mye tid til å tulle med slikt. Det er så mye annet en skulle hatt gjort.

Godt du er løsningsorientert. Men legg nå ut navn på produsent og forhandler her I tråden da, slik at andre som har planer om å kjøpe samme produkt blir gjort oppmerksomme på leverandørens motvilje mot å levere I henhold til norsk lovverk...

Da måtte jeg også varslet leverandøren om denne tråden. Jeg synes det blir litt masete og ønsker heller å konsentrere meg om andre ting. At en leverandør prøver å dekke seg bak 2 års reklamasjonsfrist og bruke andre unnskyldninger for å vri seg unna er jo egentlig ikke noe spesielt for bare denne leverandøren?

Du må skille mellom garanti og reklamasjon. En garanti er noe som produsenten gir og "lover" at produktet skal holde så lenge. I ditt tilfelle 2 år. En reklamasjon er noe som "den norske stat" har funnet på, og kan i ditt tilfelle strekke sikkert seg til fem år. Men for at man skal kunne reklamere på eit produkt, så må du kunne bevise at feilen har vært der siden produktet var nytt. Og det var det vel ikkje? En semiring er en slitedel i en hydraulikkmotor og vil komme til å lekke en eller annen gang. I ditt tilfelle så har den muligens blitt ødelagt på grunn av lite bruk som medfører at den blir hard.

Hadde eg vært deg, så hadde eg spurt produsenten etter mål på semiringen, så hadde eg ringt til for eksempel Otto Olsen AS og kjøpt ny ring og montert den selv. Burde ikkje ta meir enn en time å skifte den og delen koster rundt 50 kroner.

Bellen, det er nok ikke helt slik som du sier. Garantitiden er 5 år dersom produktet skal kunne forventes å vare i 5 år. Feilen behøver ikke ha vært der fra produkte var nytt. Den "må ha ligget i produktet" hvilket kun vil si at du ikke har ødelagt produktet selv, men feilen har oppstått ved normal bruk. Det er overhodet ingen forskjell på garanti og reklamasjonsrett annet enn språkbruken, og det spiller ingen rolle hva leverandøren har oppgitt av "garanti" dersom det ikke oppfyller norsk lov om reklamasjonsrett.

I utgangspunktet spurte jeg nettop etter en ny tetningsring for å kunne skifte den selv og ble vist en kald skulder. Men det er ikke så enkelt som du antyder. Gearkassen må åpnes for å komme til å få ut tetningen og for å etterfylle med olje. Det kommer jeg til å gjøre for å beholde den som reserve.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...