Jump to content

Kjøpe båt hos selvstendig næringsdrivende

Olsenmann

Recommended Posts

Det handler vel helst om profesjonell selger til privat bruker og vice versa når det gjelder kjøpslov/forbrukerkjøpslov. Om foretaket ikke er en profesjonell selger som har salg som næring vil vel vanlige betingelser trigge inn. Dog kan dette med mva og mulig gjeld på båten sjekkes ut på vanlig måte. Og så får man håpe at selger er hederlig og ikke skjuler noe. Jeg ville vel, avhengig av omstendighetene, latt en som Skipper Worse el. tilsvarende håndtert kjøpet.

TB55:  Det har du rett i, men trådstarter skriver jo nettopp at båten eventuelt kjøpes fra en som har hatt den registrert på et (sitt)  firma. Ergo må den være kjøpt i næring i utgangspunktet (altså solgt til næringsdrivende), og da er det kjøpsloven med sine reduserte reklamasjonstider som kommer til anvendelse. Om ikke annet/bedre  er avtalt da, for det er det selvagt full anledning til. 

Så de fem års reklamasjonsrett som ville være aktuelt for en "privat"  båt er nok her redusert til to år.

En "kjøpslovbåt" blir neppe en "forbrukerkjøpslovbåt" fordi den videreselges til en  vanlig forbruker. Det er jo firmaet som først solgte båten som er forpliktet til å overholde aktuell lov (og dermed eventuelle reklamasjonsforpliktelser), og de har registrert at den er solgt til et firma - ergo en "Kjøpslovlov" med to års rekamsjonsrett. Tror nå jeg da - får jeg vel tilføye ;.))

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Og en gjenstand som er omsatt f.eks fire ganger over fire år fra henholdsvis privatperson, firma som har eid gjenstanden i næring, privatperson og næringsdrivende i salg av gjenstanen er dekket av hvilken lov FredT?

Er også litt usikker på hva du mener er den, eller de, store forskjellen/e på Kjøpsloven og Forburkerkjøpsloven og som bør tillegges vesentlig betydning ved kjøp som dekkes av den ene eller den andre loven?.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Skjønner ikke at jeg utrykker meg så uklart - så jeg prøver i gjen.

En svært vesentlig forskjell mellom de to lovene er at forbrukerkjøpsloven gir deg 5 års reklamasjonsrett - kjøpsloven bare 2 år.

For en kjøper av en dyr båt  bør man derfor før kjøp ha klart for seg hva som gjelder "sin" båt. Det vil være åpenbart for de fleste at forskjellen er stor.

Står du etter 3 - 4  år  (siden båten var ny) med et motorras - eller noe annet kostbart som har sluttet å fungere uten påviselig grunn, er det av avgjørende betydning hvilken av de to lovene som kommer til anvendelse. Avgjørende i og med at etter den ene loven kan du fremdeles reklamere, etter den andre ikke.

Det  er videre min klare forståelse at selv om båten  i mellomtiden har skifter eier, vil seneste eier kunne påberope seg reklamasjonsretten med henvisning til f.eks. forbrukerkjøpslovens frister - om det nå er den den først er solgt etter. Etter 4 år er det vel bare den som eventuelt kan være til noen nytte for seneste eier.

Og igjen: En båt solgt av en norsk forhandler til en vanlig forbruker er dekket av  den ufravikelige forbrukerkjøpsloven. En båt solgt fra samme til en næringsdrivende er på samme måten bare dekket av kjøpsloven - om ikke annet/bedre er avtalt.

Det FredT sier i innlegg # 7 stemmer ikke helt.

Det er det aktuelle kjøpet i seg selv som bestemmer om det er et forbrukerkjøp eller ikke. Hva slags kjøp det var mellom selger og foregående eier ved forrige eierskifte, har ingen betydning. Normalt vil det være nok for å være forbrukerkjøp, at selgeren er næringsdrivende og selger gjenstanden (båten) som et ledd i driften av næringen. Er det først slik, blir det fem års reklamasjonsrett så lenge kjøper skal ha båten til private formål.

Reklamasjonsrett mot bakenforliggende selger -- tidligere yrkessalgsledd -- kan gjøres gjeldende av forbrukerkjøperen, uten hensyn til begrensninger i reklamasjonsrett som følger av kjøpstypen mellom de to foregående parter. Dvs. at selv om den næringsdrivende her hadde bare to års reklamasjonsrett, så får den deretter følgende forbrukerkjøper likevel fem års reklamasjonsrett også overfor tidligere salgsledd. Forbrukerkjøpsloven tolererer ikke noen innskrenkning av forbrukerkjøperens rettsstilling i noen annen utstrekning enn hva det kunne ha vært avtalt mellom partene i forbrukerkjøpet. Den eneste forutsetning som kan hindre et krav, er om den aktuelle mangel det gjelder IKKE ville være en mange i det foregående rettsforholdet. 

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Herregud altså - hva noen amatørlekejurister(her meg) tror de vet.

Tusen takk til SW for meget forståelig og avklarende svar.  Godt vi har ham når noen blir for kloke .....

Forresten SW, Her er selger kanskje ikke en som "selger gjenstanden (båten) som et ledd i driften av næringen",  vil det forandre på reklamasjonsrettighetene? 

Det er jo kjempeflott for båtkjøpere å få den utvida reklamasjonsretten etter nokre år med næringskjøp og næringsbruk.

Eg veit ifbm salg av industriverktøy så var det ikkje slik. Uansett hvorvidt ein bedrift delte ut nytt verktøy i julegåve til ansatte eller solgte videre etter bruk, så var det kjøpt nytt som næringskjøp med 1 års reklamasjon.

Det kunne blitt mange fornøyde privatfolk over disken hos feks tools dersom byggfirma hadde solgt batteridrillene sine etter 3 år med rå-kjør på ein byggeplass, og så skulle de private fått reklamert på utslitte driller de påfølgende to år.

Dette ville kanskje blitt lønnsom firmapraksis mellom dnekkerfirma og ansatte. Ein gong drill-alltid drill.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Synes det var en interessant problemstilling og sendte spørsmålet videre til forbrukerrådet.

På den oppgitte linken hos forbrukerrådet fant jeg følgende tekst som også kan være relevant;

Når du kjøper noe brukt, står det ofte at den «selges som den er». Det begrenser rettighetene dine noe, men selgeren må fremdeles ha fortalt deg alt som er viktig, han må holde det han har lovet, og varen skal være som du kan forvente deg.

Under kan dere lese både spørsmålet mitt og svaret.

Mons

Hei

Slik jeg forstår det har du spørsmål om hvilke reklamasjonsfrister som gjelder dersom du (som privatperson) kjøper en båt av en næringsdrivende.

Innledningsvis gjør vi deg oppmerksom på at du nå får generelle råd og veiledning basert på din fremstilling av saken. Svaret må derfor ikke anses som en konklusjon. Alle henvendelser blir besvart med enkle råd, og/eller tips til andre steder hvor du vil kunne få hjelp. Innenfor våre lovområder, som forbrukerkjøp, håndverkertjenester og angrerett, vil vi forsøke å gi deg noe mer utfyllende svar.

Når du kjøper en båt som privatperson en av en næringsdrivende, vil du ha fem års reklamasjonsfrist. Dette fordi en båt er ment å vare vesentlig lengre enn to år.

Mer utfyllende informasjon om dine rettigheter etter forbrukerkjøpsloven finner du her:
http://www.forbrukerrådet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon

Vi håper dette vil være til hjelp.

Med vennlig hilsen
Kristina Horpestad Hansen
www.forbrukerrådet.no

Spørsmål;

Tema: Bruktkjøp fra næringsdrivende

Spørsmål: Vurderer kjøp av brukt 22 fot fiskebåt fra selvstendig næringsdrivende.
Båten er brukt -  tre år gammel - og skal brukes til private formål (ikke i
næring).
Hvilke rettigheter har jeg i forbindelse med kjøpet?

5 års regelen for utstyr som må forventes å vare i vesentlig mer enn to år?
Er det da 5 år etter at den var ny eller 5 år etter at næringsvirksomheten selger
den brukt til meg?

Ingen rettigheter ettersom det er mer enn to år siden båten var ny, og nåværende
eier kjøpte den til næringsvirksomhet?

Redigert av mons (see edit history)

Mons

• 1 måned senere...

Nei, fem-års fristen gjelder fra levering i forbrukerkjøpet. Så hvis du kjøper en 20 år gammel innbyttebåt fra en forhandler, har du i utgangspunktet fem års reklamasjonsrett.

Er næringsdrivende i dette tilfellet en båtforhandler eller f.eks en fisker som selger sin brukte båt? Eller en annen næringsdrivende som jobber på eller med båt og som har brukt båten selv i næring. 

Sånn jeg ser det vil dette ha invirkning på hvor lang reklamasjonsrett man har. 

Lovens beskrivelse er en selger som "opptrer i næringsvirksomhet". EU-direktivet som loven bygger på og skal være i samsvar med, ordlegger det samme som "in the course of his trade, business or profession". Dette er et vidt begrep som nok dekker det meste av "forretnings"-selgere dvs alle som er næringsdrivende. Likevel er det ikke utenkelig at det er en gråsone/en nedre grense under hvilken det likevel ikke blir forbrukerkjøp. Men det er i tilfelle et meget smalt område.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...