mons Svart 14.Januar.2016 Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 Det er vel litt viktig å tenke på hva reklamasjonsretten er for noe også i denne sammenhengen. Det er i utgangspunktet fabrikasjonsfeil eller vesentlige mangler i forhold til det du kunne forvente når du kjøpte varen. På en gammel båt er vel de fleste fabrikasjonsfeil oppdaget, og man kan ikke forvente en båt uten slitasje og feil pga alder. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mouche Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Lovens beskrivelse er en selger som "opptrer i næringsvirksomhet". EU-direktivet som loven bygger på og skal være i samsvar med, ordlegger det samme som "in the course of his trade, business or profession". Dette er et vidt begrep som nok dekker det meste av "forretnings"-selgere dvs alle som er næringsdrivende. Likevel er det ikke utenkelig at det er en gråsone/en nedre grense under hvilken det likevel ikke blir forbrukerkjøp. Men det er i tilfelle et meget smalt område. Jeg stusser litt, ganske mye egentlig, på at; "opptrer i næringsvirksomhet" skal være presis og korrekt oversettelse av; "in the course of his trade, business or profession". En tannlege opptrer vel i næringsvirsskomhet, men kan vanskelig anses som en fagperson (his trade, business or prefession) når det gjelder båt? Eller en avokat, eiendomsmegler, aksjemegler, gårdbruker osv Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Eureka Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Så når en drosjeeier selger sin gamle drosje ? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Eureka, det finnes en dom om det spørsmål -- der ble det lagt til grunn at det var forbrukerkjøp. Det var ikke tvist om spørsmålet, og lagmannsretten var enig med partene i at det var forbrukerkjøp Mouche, det er nok at salget finner sted i driften av virksomheten ("in the course of..."). Men det må være en forutsetning at det gjelder ting som har tilknytning til næringen. Privatpersoner kjøper vel ikke tannlegeutstyr? Ikke engang de verste masochister er vel så gale? Hvis jeg selger bilen min (eller Gud forby, båten), så blir det selvsagt ikke et forbrukerkjøp. Selger jeg derimot biblioteket mitt til en jusstudent, kan det nok bli annerledes. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mouche Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Mouche, det er nok at salget finner sted i driften av virksomheten ("in the course of..."). Men det må være en forutsetning at det gjelder ting som har tilknytning til næringen. Jeg oppfatter dette dithen at oversettelsen er upresis, sågar misvisende, men at du her presiserer hva som nettop er mitt poeng; det må finne sted i driften av virskomheten eksempelvis en drosjeeier som selger sin bil i motsetning til en tannlege som selger sin båt selv om denne er registrert/eid av (tannlege)bedriften. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skipper Worse Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Ja, helt rett. Hvis en bruktbilhandler selger sin ridehest, blir det ikke forbrukerkjøp. For eksempel. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mouche Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 Vel, noen bruktbilselgere sitter på sin høye hest og da blir det vel forbrukerkjøp allikevel? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Eureka Svart 15.Januar.2016 Del på Facebook Svart 15.Januar.2016 -og om tannlegen selge brukte tenner? :) Jaggu ikke lett å være næringsdrivende i dag. Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 16.Januar.2016 Del på Facebook Svart 16.Januar.2016 Det betyr at eier man en båt i næring (utleie), som selges, så vil det være 5 års reklamasjonsrett? Løsningen vil måtte bli og selge til seg selv privat, for deretter å selge videre. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Januar.2016 Del på Facebook Svart 16.Januar.2016 -og om tannlegen selge brukte tenner? :) Jaggu ikke lett å være næringsdrivende i dag. Da blir vel ditt kjøp av de brukte tennene et forbrukerkjøp vil jeg tro? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.