bergetun Startet 29.November.2015 Del på Facebook Startet 29.November.2015 Tankmåleren for vann i nyebåten min fungerer ikke. (Har aldri fungert i mitt eie). Måleren viser fullt uansett hva stavgiveren står på. Trodde først det var selve stavgiveren som var kaputt, men etter å ha ohmet denne så ser det ut som denne virker som den skal. Ca 30 ohm ved tom og 170 ohm ved full. (Målt rett på giver) Når jeg måler ledningene ved tachometeret så får jeg helt andre og merkelige målinger. Slik jeg ser det, så er det to ting som kan være galt. (Siden det ser ut som giveren virker som den skal) 1. Brudd en eller annen plass mellom tank og tachometer (Signalkabel) 2. Selve tachometeret er kaputt. Denne viser som sagt fullt uansett. (Selv uten strøm) ER det noen måter jeg kan teste om det er selve viseren som er kaputt ? Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 29.November.2015 Del på Facebook Svart 29.November.2015 Måleren vil vise fullt hvis det er mer enn 180 ohm til giveren. Dvs også hvis det er brudd. Den vil vise tom hvis motstanden er 30 ohm eller mindre. Prøv å koble til en lav motstand til og se hva som skjer. Det skal også være spenning på kabelen som går til giveren hvis du kobler den fra (ca5V). Høres ut for meg som at instrumentet er ødelagt. Vil tro at det burde vist tomt når det ikke har strøm. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Hulda Svart 29.November.2015 Del på Facebook Svart 29.November.2015 Det første jeg ville gjort var å plukke frem koblingsskjemaet og sjekke at ledningene sitter der de skal. Koblet opp et VDO temp.instument i våres, og det var ikke selvforklarende hvor ledningene skulle inn i instrumentet. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 29.November.2015 Del på Facebook Svart 29.November.2015 Det kan også være en liten sikring på kabelen mellom instrumentet og senderen, det gjør det hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 29.November.2015 Del på Facebook Svart 29.November.2015 (redigert) Vill inte vara näsvis men en tachometer är en varvräknare (om ordet nu inte har en annan betydelse på norska). :saint: För att se om det är liv i mätaren så kan Du ju prova att jorda (dvs ansluta till minus) signalkabeln som kommer ut från instrumentet. Jag tror att den brukar vara svart. Med plus till den röda och minus till den blå. Då bör mätaren gå till tom. Redigert 29.November.2015 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2015 Del på Facebook Svart 29.November.2015 Samme greia i Norge, ebonita. Så vidt jeg husker hadde VDO'en min enda flere muligheter. Sjekket, tegnet inn fem ledere, og instrumentet kan kobles til i tre forskjellige konfigurasjoner. Det blir vel noe som 124 muligheter for å feilkoble. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 29.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2015 Tachometer ja hehe, det heter nok ikke det nei. Jeg målte ca 11v på ledningene inn til giver. (Jeg har 24V anlegg) Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 30.November.2015 Del på Facebook Svart 30.November.2015 Standard American 240-33 ohms.European standard (0-180 ohms) and special om du har fel mätinstrument (sjävla mätarn) blir det väldigt fel. siffrorna går från full till tom om jag minns rätt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.