Jump to content

Oppblåsbar hesteskobøye


Suzuki

Recommended Posts

:rolleyes: har etterhvert fått innmari dårlig plass på akterpulpit, til alt "rækkel" som hoper seg opp der. Tauverk, fendere, sete til småen, ankorlinarullen, ankerboks ( rund blekkdunk ) og hesteskobøya.

 

Sistnevnte har fristet en litt utsatt posisjon, på utsiden av sb pulpit. På dette viset har den ved etpar anledniger blitt "most" mot diverse brygger, og jeg har derfor blitt nødt til å erstatte holderen.

 

Men - problemet er at hele hesteskodingsen, er alt for diger. Kunne derfor tenke meg å erstatte hele svineriet med en opplåsbar hesteskobøye. Er det noen som har erfaring med disse ? Er de nette og fine i fasongen ?

Foresvever meg at de er omlag på størrelse med en stor Colaflaske, og det er jo mye lettere å få plass til enn, den digre "hæstete trekksælan" .. :lol:

 

Seatronic har jo en type, men de kan kanskje kjøpes billigere annensteds ? Hvor ?

 

BildeBilde

 

Regner med at det er samme prinsippet som en vest, Co2 patron og salt/cellulose tablett som "fyrer ladningen" når det trengs ?

 

Suzuki

 

PS - å flytte om på alt som henger på hekken, har jeg forsøkt. Har fortsatt ikke plass til jollemotorfestet heller... Skulle nok hatt CC båt... :rolleyes:

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hej på er!

 

Kastar man ut hele dingsen, eller skall den blåsas opp först innan man kastar???

 

jag tycker vanliga hästskobojjar er i lettaste laget för att kunna kasta med lite presision!

 

 

(nu er jag sikkert lite konservativ i mina tankar! :smiley: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej på er!

 

Kastar man ut hele dingsen, eller skall den blåsas opp först innan man kastar???

 

jag tycker vanliga hästskobojjar er i lettaste laget för att kunna kasta med lite presision!

 

 

(nu er jag sikkert lite konservativ i mina tankar! :smiley: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk for linken Lasse.

 

Synes det er forferdelig synd at sikkerhetsutstyr alltid skal koste så alt for mye, etter min mening burde det vært bortimot gratis, det redder tross alt liv......

 

Kunne allikevel tenke meg et par slike, men hvordan brukes de ? Er det patroner som må byttes ut etterhvert ?

Link to post
Share on other sites

men som sagt skulle jeg gjerne prøvd denne dingsen før jeg anbefaler den for varmt.

Dette er definitivt en sak jeg ville ha testet ut i godvær for å finne ut hvordan den virker. Samme gjelder de oppblåsbare vestene som vi har. Rekk opp hånda de som har testet den i vannet :flag:

 

Vvi testet våre i fjor - og gjett om det var overraskende. Etter testen bestemte jeg at dette ikke var vest for ungene våre.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kunne allikevel tenke meg et par slike, men hvordan brukes de ? Er det patroner som må byttes ut etterhvert ?

Det er patroner, men da jeg spurte om hvor ofte de skulle skiftes fikk jeg litt unvikende svar om at det behøvde jeg ikke bekymre meg for. Mener bruksanvisningen (som jeg ikke vet hvor ble av) også var nokså tynn.

 

Kanskje noen fra seatronic kunne gi oss litt mer utfyllende opplysninger her?

Link to post
Share on other sites

Samme gjelder de oppblåsbare vestene som vi har. Rekk opp hånda de som har testet den i vannet  :flag:

Vi testet våre i fjor - og gjett om det var overraskende. Etter testen bestemte jeg at dette ikke var vest for ungene våre.

Hva ble utfallet av testen, og hvilken type vest var det dere testet ?

Link to post
Share on other sites

En annen enkel sikkerhetsdetalj alle skulle hatt ombord, er ei kasteline.

Med litt øvelse kaster man ganske langt og presist. Selv små barn kan fint kaste ganske langt med disse.

 

Ikke koster de mye heller (fra ca 250 til 350 kr), tar liten plass, og man er ikke avhengig av en mekanisme som skal virke. Det eneste man behøver, er å pakke lina skikkelig sammen etter bruk.

 

Dessuten kan det5 være moro for både store og små med kastekonkurranser på finværsdager :seeya:

Link to post
Share on other sites

Samme gjelder de oppblåsbare vestene som vi har. Rekk opp hånda de som har testet den i vannet  :flag:

 

Vvi testet våre i fjor - og gjett om det var overraskende. Etter testen bestemte jeg at dette ikke var vest for ungene våre.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan desverre ikke skryte på en ekte test av disse vestene, men jeg skulle for sikkerhetsskyld bytte patron i min for en ukes tid siden...

Vet ikke hva som gikk feil, men det sa boff og så satt jeg med en stor gul sak i fanget...

Ut av dette lærte jeg etter masse plundring og finlesing i manualen hvordan man tømmer den for co2 igjen... og ikke minst at c02 ikke er godt å puste inn..... :eek:

Jeg skulle være smart og suge ut den siste lufta for lettere og pakke den inn igjen, men det var jo ikke akkurat luft :headbang:

 

Vel, jeg kommer til å hive meg i vannet med den i sommer for å føle hvordan det er, det var jo en ganske kraftig oppblåsing jeg var vitne til....

 

Erik

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hva ble utfallet av testen, og hvilken type vest var det dere testet  ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det var ikke noe feil med vestene. Vestene vi testet var Baltic vester. Erfaringen var at de funket bra - de blåse seg opp som de skulle. Erfaringen vår videre var at vestene var store, og at det var vanskelig å bevege seg i vannet. Dessuten strammet vesten godt rundt halsen - faktisk så mye at det ikke var noe godt.

 

Etter testen strammer vi beltet rundt magen godt når vi har på oss vestene.

 

Basert på at det er fort gjort for ungene å få slakk på beltet og at vestene strammer mye rundt halsen har jeg vurdert det slik at ungene må være ganske så store før de bruker slike vester. Jeg anser at det er en risiko for at de blir redde i vannet om vesten klemmer for mye rundt halsen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...