Jump to content

Ladesyklus Tystor 2000

tuffff

Recommended Posts

Jeg kjøpte tre brukte (2 år gamle) blybatterier i høst. Disse målte jeg til sånn rundt 12.75-85 V og belastet med biltema batteritester viste de ingen tegn til svakhet. Tenkte jeg skulle lade dem nå for sikkerhets skyld, og satte over min Tystor 2000 1225 - altså 25 A lader. Det aktuelle batteriet målte 12.78 V når jeg satte på laderen. Den gikk straks opp til 14,8 V. Ti minutter senere ladet den med 16,08 V og etter en drøy time måler jeg fremdeles 16,08 V. Er ikke dette i overkant? Kan jo hende at multimeteret ikke er helt presis (en Jula-historie til ca. 500,- kr), men såå upresist er det vel ikke?

Laderen det er snakk om er denne:

http://www.tystor.com/produkter/batteriladdare/tystor-t2000/

Tja, den er nok aldersmessig langt forbi noen retur. Etter ca. tre kvarter til har den sunket til 15,97 V. Multimeteret er nå dobbeltsjekket med den gamle fra Norsk ElektroTeknikk? og de viser samme resultat. Laderen har virket utmerket før, uten at jeg da har målt gangen i det, men batteriene har i hvert fall blitt ladet opp.

Mulig intern justering for bulkfasen (konstant strøm) har sklidd ut, men uansett bør ikke laderen klare å dra opp et såpass stort batteri til over 16 volt på kort tid. Bobler vel litt i batteriet etter 10-15min., men er perioden kort behøver det ikke være så skadelig da floatspenning høres grei ut.

Bare pass på væskeniået, og prøv å belaste batteriene for å sjekke kapasiteten, er ikke så sikker på at de er helt friske, og ble vel byttet ut på grunn av noe..

• 1 måned senere...

Jeg kontaktet Tystor om dette problemet, og her fikk jeg uvurderlig hjelp av Tomas Fahlman til å justere denne til riktige verdier. Det viste seg at laderen var levert med et spesialprogram til en opprinnelig dansk kunde, og at den manglet en nødvendig "jumper" på kretskortet. Jumperen ble skaffet og montert og laderen er nå justert til 14,4 volt og 13,8 volt vedlikeholdsspenning. Nå gjenstår bare å forsegle to potensiometere, så er alt i orden. :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...