tuffff Startet 30.November.2015 Del på Facebook Startet 30.November.2015 Jeg kjøpte tre brukte (2 år gamle) blybatterier i høst. Disse målte jeg til sånn rundt 12.75-85 V og belastet med biltema batteritester viste de ingen tegn til svakhet. Tenkte jeg skulle lade dem nå for sikkerhets skyld, og satte over min Tystor 2000 1225 - altså 25 A lader. Det aktuelle batteriet målte 12.78 V når jeg satte på laderen. Den gikk straks opp til 14,8 V. Ti minutter senere ladet den med 16,08 V og etter en drøy time måler jeg fremdeles 16,08 V. Er ikke dette i overkant? Kan jo hende at multimeteret ikke er helt presis (en Jula-historie til ca. 500,- kr), men såå upresist er det vel ikke? Laderen det er snakk om er denne: http://www.tystor.com/produkter/batteriladdare/tystor-t2000/ Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 30.November.2015 Del på Facebook Svart 30.November.2015 Iflg. manual har denne laderen to spenningsnivå, 14.4 og 13.8 uten temp kompensering. Noen ladere har 'rekond'-mode som går opp i 16-17volt etter normalt ladeforløp, men dette har jo ikke din? Oppfører den seg likt med andre batterier? Hvis ikke, ville jeg returnert den som en batteridreper.. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 30.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2015 Tja, den er nok aldersmessig langt forbi noen retur. Etter ca. tre kvarter til har den sunket til 15,97 V. Multimeteret er nå dobbeltsjekket med den gamle fra Norsk ElektroTeknikk? og de viser samme resultat. Laderen har virket utmerket før, uten at jeg da har målt gangen i det, men batteriene har i hvert fall blitt ladet opp. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 30.November.2015 Del på Facebook Svart 30.November.2015 Du bør sjekke om det er mye vann som har fordampet. Ville vert forsiktig med å bruke denne laderen. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 1.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2015 Etter drøye 3 timer ladet den med 13,87 V så den har åpenbart da gått over til vedlikeholdslading på korrekt nivå. Den skal være justerbar i følge manualen, men det står ingen ting om hvordan. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 1.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2015 Ca. en time etter at jeg tok av laderen ligger batteriet på 13,56 V. Neste batteri, maken til det forrige reagerer foreløpig akkurat likt. Opp til 16,08 V nokså umiddelbart. Batteriene er av typen Yuasa heavy cargo 180 Ah, CCA på 1050. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 1.Desember.2015 Del på Facebook Svart 1.Desember.2015 Mulig intern justering for bulkfasen (konstant strøm) har sklidd ut, men uansett bør ikke laderen klare å dra opp et såpass stort batteri til over 16 volt på kort tid. Bobler vel litt i batteriet etter 10-15min., men er perioden kort behøver det ikke være så skadelig da floatspenning høres grei ut. Bare pass på væskeniået, og prøv å belaste batteriene for å sjekke kapasiteten, er ikke så sikker på at de er helt friske, og ble vel byttet ut på grunn av noe.. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 2.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 Batteriene ble belastet med Biltematester i forrige uke. De sank ubetydelig - under 0,1 V etter belastning i de foreskrevne 10 sekunder. Væskenivået holder jeg øye med. Det var lavt, men ikke for lavt. Fyller på nå etter lading uansett. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 2.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2015 Hmmm... På det første batteriet måler jeg nå 13.07 V nesten t døgn etter at jeg koblet fra laderen. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 21.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2016 Jeg kontaktet Tystor om dette problemet, og her fikk jeg uvurderlig hjelp av Tomas Fahlman til å justere denne til riktige verdier. Det viste seg at laderen var levert med et spesialprogram til en opprinnelig dansk kunde, og at den manglet en nødvendig "jumper" på kretskortet. Jumperen ble skaffet og montert og laderen er nå justert til 14,4 volt og 13,8 volt vedlikeholdsspenning. Nå gjenstår bare å forsegle to potensiometere, så er alt i orden. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.