Jump to content

Wema tankmåler funker ikke. Instrument eller giver?

index

Recommended Posts

Jeg har en Wema tankmåler i båten som jeg monterte for 7-8 år siden. Denne har sluttet å virke, den står rett over tom tank uansett hvor mye diesel jeg har. Og siden jeg bruker båten flere ganger i uka i allslags vær hadde det jo vært greit å vite hvor mye diesel jeg har.

Har noen tips til hvordan jeg kan finne ut om det er giver eller instrument som har sviktet? Giveren står utrolig kronglete til, så jeg håper egentlig på instrumentet...

Noen tips til feilsøking?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ingen som har vært borti tankmålerproblemer her? Nå fyller jeg når jeg synes det beginner å bli lovlig lenge siden sist, og det er jo litt unøyaktig på en måte...

Det skal dog sies at på det laveste har jeg vært et sted mellom halv og kvart tank ved fylling, så jeg har marginene på min side så langt;-))

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Följande kan Du göra uppe vid instrumentet:

Dela givarkabelen vid instrumentat, jag har för mig att den är svart.

Sedan resistansmätning mellan givarkabeln från tankarmaturen och minus. Skall ge ett värde mellan 0 och 180 ohm (europeiskt standard) eller 30 och 230 ohm (amerikansk standard).

Slå på ström till instumentet och se vad det nu visar (när givarkabeln är frånkopplad). I ett europeiskt system bör visaren med givaren frånkopplad gå till 'full'.

Jorda sedan den delen av givarkabelen som sticker ut ur instrumentet, då bör visaren gå till tom.

På detta sätt bör Du kunna göra klart om det är givaren eller instrumentet som felar.

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Redigert av ebonita (see edit history)

Vet ikke akkurat hvordan dette instrumentet er, men om du tar av lederen som går fra giver og inn på instrumentet (ofte merket "S") kan du måle mellom leder og minus. Da skal du ha en verdi mellom 0 og 240 (?) ohm. Tror noen instrumenter går fra 0-180 ohm, andre mellom 30 og 240.

Er verdien 0 kan det likevel være at giver er kortsluttet... Bør altså ha noe mer uansett, siden du har litt på tanken.

Om du måler en "fornuftig verdi" mellom disse yttergrensene kan du evt kikke på instrumentet. Uten noe tilkoblet på "S" så skal instrumentet vise helt full eller helt tom tank. Legg "S" mot minus så skal det vise stikk motsatt.

Edit: Der var ebonita før meg med en fullgod forklaring  :thumbsup:

Redigert av Sjøfare (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...