gregor Startet 30.November.2015 Link til dette innlegget Startet 30.November.2015 Hei, Hvor får jeg kjøpt en sånn her? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Ser ut som en "orginaldel". Dvs du må finne produsent å søke opp. Eller kanskje en del fra kjølesystemet på ein gammel golf kan passe. Eller noen kutter og sveiser til deg på ein liten halvtime dersom det er kurant rørdimmensjon. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
gregor Svart 1.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Hmm.. Det er stussen der kjølevannet går ut i eksosen.. Men stussen der det har gått fra motoren har en annen dimensjon.. Det har vært koblet med en ekstra slynge med et uttak, men jeg vil koble det direkte igjen.. Jeg har i hvert fall sett på noen bilder at det er koblet direkte, men det er jo litt rart at det er forskjellige dimensjoner? Er stussene byttet tror du eller er det en slags overgang i slange biten som sitter der originalt? Håper forklaringen gir mening.. Jeg er ingen mekaniker :p Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Johannes Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Men da er det gjerne enklere med en overgang fra en slange dimensjon til en annen? Hvilken dimensjon er det ut av motoren og hvilken dimensjon er det inn på stussen på bildet? Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 1.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 (redigert) Aha.. den må jeg vist ha der ser jeg nå :p Antishiphon valve.. Hva nå enn det heter på norsk :) Eller må jeg? Motoren er under vannlinja.. Redigert 1.Desember.2015 av gregor (see edit history) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Herman Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Hva nå enn det heter på norsk :) Anti hevertventil Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Lazyjack Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Aha.. den må jeg vist ha der ser jeg nå :p Antishiphon valve.. Hva nå enn det heter på norsk :) Eller må jeg? Motoren er under vannlinja.. Ja, den må du ha ellers ririkerer du å fylle motoren med vann etter stopp. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Ja, det må du ha med motoren under vannlinjen. Det kostet meg motoroverhaling på 60 tusen da jeg ikke hadde det, og sylindrene ble fulle av vann! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Du behøver egentlig ikke å ha en antihevertventil. Det holder at du legger en svanehals (slange) en meter eller så over vannlinjen og lar utløpet gå ut på utsiden av båten over vannlinjen. For eksempel en dia. 8 mm slange. Grunnen er at motoren ikke skal kunne suge til seg sjøvann når den går fra varm til kald. Slik som Lars H. opplevde. Og det er veldig mange som har gått i den fella der. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 1.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Phew! Godt jeg fant ut av det da.. kunne blitt dyrt :p Hulda: Så man kan legge utløpet rett ut i steden for via eksosen og bare blokere den stussen som går til eksosen? Det hadde egentlig vært like greit her.. antihevert ventilen blir litt teit å få plasert her.. måtte eventuelt bygd en liten ekstra boks til den her.. utløpet blir jo uansett over vannlinja.. men må slangen da gå først høyere enn utløpet eller kan det gå rett til utløpet? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Jeg kan spandere et bilde fra hvordan det er på Hulda: Jeg har to motorer, fremdriftsmotoren og aggregatet. På bildet ser du to slanger som peker ned i en trakt. Hitterst er fra fremdriftsmotoren. Systemet er på båtens høyeste punkt innvendig. Slangene tømmer seg i trakten. Og slangen fra trakten går til felles drenering med blant annet septiktank etc. Men du kan gjerne bore en ekstra gjennomføring. Og når man har det på denne 'åpne' måten, kan gjerne dreneringen gå ut under vannlinjen (som jeg har gjort). Det store røret bortest i bildet er luftingen til dieseltanken. Skal man følge spec. for yrkesbåt, skal denne luftingen ut over dekk. Det nekter jeg, redd for vann i dieselen. I dag ligger alle disse inne i et skap, som samtidig er luftekanalen til motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 1.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Ja riktig.. Her er et bilde av stussene.. Stussen jeg la ut tidligere skal stå på venstre side der.. Jeg kan kanskje blokkere begge de og bare bruke en slange på den lille tappen som går ned der? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
boble65 Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Skal ikke den slangen sende vann ut eksos for og kjøle ned eksos? Den lille tappen under er vel bare for og drenere systemet ved opplag etc.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Ja, vannet skal ut for å kjøle ned eksosanlegget. På bildet under ser en hvordan jeg har gjort det. Hos meg går den tynne slangen ut skutesiden godt over vannlinjen. Når jeg drar godt på, kommer det litt vann ut der, en liten "pissestråle", men ikke så mye at det begrenser kjølingen av eksosanlegget. Jeg kunne også brukt en enveisventil på det tynne utløpet, men jeg er redd den ventilen ville fusket og hengt seg etter noe tid. Her en link til en meget god artikkel fra Unipower om problematikken ved eksosanlegg. http://sagaforumet.com/teknisk/avgassanlegg.pdf Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Er det inn eksos i blandebend man er redd maskin skal suge vann ved nedkjøling ? Eksosslange skal ligge rimelig feilmontert flatt uten fall og med stående vann for å få det til. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Undertrykket suger der det kan komme til. Og det trykket kan teoretisk bli 1 bar. Da er det best at det kommer inn luft. Problemet gjelder i fleste tilfeller der eksosanlegget ligger under havnivå. Står motor og eksosanlegg over havnivå er det ikke noe vann som skal løftes ut av systemet. Det renner ut av seg selv. Og etterlater luft. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Vannet renner pga. hevertvirkningen rett inn i sylidrene via åpne eksosventiler. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Hva som er hevert eller ikke, la oss ikke krangle om det. Men jeg har testet, og kan love at vannet fosser inn. Ikke bare lett surkling. Det er et absolutt undertrykk. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 2.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Så.. hvorfor i allverden setter de stussene så nærme hverandre hvis det i mange tilfeller er meninga at man skal ha en antihevert ventil.. det var vanskelig å få av de slangene som sto der.. enda vanskeligere å få de på! Hadde jo vært greit å tenkt seg om når de lager no... Sånn.. måtte bare lufte litt frustrasjon før jeg prøver igjen! Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.