Jump to content

Slange stuss, hvor kjøpe?

gregor

Recommended Posts

Hmm.. Det er stussen der kjølevannet går ut i eksosen.. Men stussen der det har gått fra motoren har en annen dimensjon.. Det har vært koblet med en ekstra slynge med et uttak, men jeg vil koble det direkte igjen.. Jeg har i hvert fall sett på noen bilder at det er koblet direkte, men det er jo litt rart at det er forskjellige dimensjoner? Er stussene byttet tror du eller er det en slags overgang i slange biten som sitter der originalt?

Håper forklaringen gir mening.. Jeg er ingen mekaniker :p

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

Ja, det må du ha med motoren under vannlinjen. Det kostet meg motoroverhaling på 60 tusen da jeg ikke hadde det, og sylindrene ble fulle av vann!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du behøver egentlig ikke å ha en antihevertventil. Det holder at du legger en svanehals (slange) en meter eller så over vannlinjen og lar utløpet gå ut på utsiden av båten over vannlinjen. For eksempel en dia. 8 mm slange. Grunnen er at motoren ikke skal kunne suge til seg sjøvann når den går fra varm til kald. Slik som Lars H. opplevde. Og det er veldig mange som har gått i den fella der.

Phew! Godt jeg fant ut av det da.. kunne blitt dyrt :p

Hulda: Så man kan legge utløpet rett ut i steden for via eksosen og bare blokere den stussen som går til eksosen? Det hadde egentlig vært like greit her.. antihevert ventilen blir litt teit å få plasert her.. måtte eventuelt bygd en liten ekstra boks til den her.. utløpet blir jo uansett over vannlinja.. men må slangen da gå først høyere enn utløpet eller kan det gå rett til utløpet?

Jeg kan spandere et bilde fra hvordan det er på Hulda:

luft_inn_motor.jpg

Jeg har to motorer, fremdriftsmotoren og aggregatet. På bildet ser du to slanger som peker ned i en trakt. Hitterst er fra fremdriftsmotoren. Systemet er på båtens høyeste punkt innvendig. Slangene tømmer seg i trakten. Og slangen fra trakten går til felles drenering med blant annet septiktank etc. Men du kan gjerne bore en ekstra gjennomføring. Og når man har det på denne 'åpne' måten, kan gjerne dreneringen gå ut under vannlinjen (som jeg har gjort). Det store røret bortest i bildet er luftingen til dieseltanken. Skal man følge spec. for yrkesbåt, skal denne luftingen ut over dekk. Det nekter jeg, redd for vann i dieselen. I dag ligger alle disse inne i et skap, som samtidig er luftekanalen til motorrommet.

sam_0942.jpg

Ja, vannet skal ut for å kjøle ned eksosanlegget. På bildet under ser en hvordan jeg har gjort det. Hos meg går den tynne slangen ut skutesiden godt over vannlinjen. Når jeg drar godt på, kommer det litt vann ut der, en liten "pissestråle", men ikke så mye at det begrenser kjølingen av eksosanlegget. Jeg kunne også brukt en enveisventil på det tynne utløpet, men jeg er redd den ventilen ville fusket og hengt seg etter noe tid.

bilde

Her en link til en meget god artikkel fra Unipower om problematikken ved eksosanlegg.

http://sagaforumet.com/teknisk/avgassanlegg.pdf

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Så.. hvorfor i allverden setter de stussene så nærme hverandre hvis det i mange tilfeller er meninga at man skal ha en antihevert ventil.. det var vanskelig å få av de slangene som sto der.. enda vanskeligere å få de på! Hadde jo vært greit å tenkt seg om når de lager no...

Sånn.. måtte bare lufte litt frustrasjon før jeg prøver igjen!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...