Jump to content

Sveiseapparat til syrefast stål.

thomas73

Recommended Posts

Dette avhenge mye av hva du skal sveise, spesielt hvor tykt gods. Jeg har blitt fortalt: TIG for det tynneste, MIG for tynt og litt tykkere, dekket elektrode for det tykkeste.

I høst kjøpte jeg meg et veldig bra apparat for vanlig dekket elektrode. Dette kan lett utvides til TIG ved å kjøpe slangepakke og gassflaske med tilbehør. Jeg øver mest på 3mm plate. Det går kjempelett og rustfritt går faktisk lettest. Jeg ville også våget meg på tykkelse ned til 2mm.

TIG og MIG er upraktisk ved at en trenger gassflaske med tilbehør som koster og er tungvint dersom en skal dra det med seg, for eksempel til båthavna.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Kempi er jo kongen, men vi kjøpte et rimeligere MMA (pinneapp) på Biltema for fire år siden ;art.17430. Dette har vert i jevlig bruk til reparasjonsarbeid i anleggsbransjen, og fungerer helt utmerket. Det er ca 7000 kroner billigere en Kempi, og har ikke HF tenning, men skrapetenning. Men det har innebygget gassventil som stenger gassen når sveising opphører, og åpner ved tenning. Sef. ikke godt nok for certifiserte sveisere for "nordsjøkvalitet", men helt greit for hobbysveis. :wink:

Jeg er også i tvil om hva jeg skal gjøre. Har et MIG-apparat og et pinneapparat i garagen. MIG'en har jeg ikke brukt på flere år da jeg gikk lei av å betale en formue i flaskeleie. ER sikker på at jeg har betalt tilsvarende det dobbelte av hva en slik flaske koster å kjøpe. Nå står jeg og sveiser tynne rør med pinner, mens MIG-apparatet står ved siden av, i praksis helt ubrukelig uten gass. Har kjøpt engangsflasker noen å ganger (det blir ikke gjentatt, dyrt og holder utrolig kort), så kanskje jeg skal investere i en flaske. DA er jo neste spørsmålet om det trengs egen gass ifm sveising av syrefast eller kan jeg bruke samme som til svart stål. Tror den jeg brukte før het Mison 18 eller noe slikt, men det er mange år siden.

Min erfaring med Tig er begrenset, brukte det litt før, men mange år siden nå. Mener å huske at det er en teknikk som er mye vanskeligere å lære, men utvilsomt bra når en først får det til. Kanskje ikke ideelt å starte med TIG-sveis hvis man ikke har noen erfaring fra før? Regner ikke med at trådstarter har så mye erfaring hvis han ikke har noe apparat?

Tig og mig bruker rein argon uansett. Å sveise med tråd på svart stål kalles MAG, ikkje mig, og man bruker blandgass, feks secur18. Mig, då har man rein gass, som feks ved rustfritt.

Eg bruker ofte elektroder på rustfritt. Enkelt og mykje rimeligare en tig pga gassen. Eg har også mig/mag, men har aldri brukt det til anna en svart.

Kjøpeflaske 10liter er dyrt. Eg har 3-4stk. Så eg kan sveise mag og tig rustfritt som eg vil, og skjærebrennersett. Følg med på finn etter flasker.

Trur ikkje eg hadde klart å velge om eg bare kunne ha eit sveiseaparat. Kanskje en inverter til elektroder pga pris.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg er også i tvil om hva jeg skal gjøre. Har et MIG-apparat og et pinneapparat i garagen. MIG'en har jeg ikke brukt på flere år da jeg gikk lei av å betale en formue i flaskeleie. ER sikker på at jeg har betalt tilsvarende det dobbelte av hva en slik flaske koster å kjøpe. Nå står jeg og sveiser tynne rør med pinner, mens MIG-apparatet står ved siden av, i praksis helt ubrukelig uten gass. Har kjøpt engangsflasker noen å ganger (det blir ikke gjentatt, dyrt og holder utrolig kort), så kanskje jeg skal investere i en flaske. DA er jo neste spørsmålet om det trengs egen gass ifm sveising av syrefast eller kan jeg bruke samme som til svart stål. Tror den jeg brukte før het Mison 18 eller noe slikt, men det er mange år siden.

Min erfaring med Tig er begrenset, brukte det litt før, men mange år siden nå. Mener å huske at det er en teknikk som er mye vanskeligere å lære, men utvilsomt bra når en først får det til. Kanskje ikke ideelt å starte med TIG-sveis hvis man ikke har noen erfaring fra før? Regner ikke med at trådstarter har så mye erfaring hvis han ikke har noe apparat?

Har aldri sveiset før, bare vært tilskuer.....

Fixer det helt sikkert med litt trening??

Ja med elektroder. Då beskyttes sveis og smeltebad av slagget. (slagget har også oftest legeringer som bidrar i smeltebadet , men det blir for teoretisk)

Så en billig hobby sveis fra Jula uten gass gjør jobben da mao... 

den her'

eller den her

Men kan også den her til 799 kroner brukes, uten gass til rustfritt ?

Takk for gode svar til alle her... hvert fall jeg lærer mye..

Hulda sveiser det som skal sveises med et apparat som heter Meek kjøpt hos Jula. Tynne rør og plater sveiser jeg med 1,6 mm elektroder av anerkjent fabrikat som kjøpes hos Tools. Og jeg kjøper kun hele, ubrutte pakker.

Sjekket hos Jula nå, de har ikke det apparatet jeg kjøpte for et par tusenlapper for et par år siden.

Nå tror jeg ikke du vet noe særlig om sveis. Se etter 'inverter' eller 'likestrøm'. MIG er gass, TIG er gass. Og når du har kjøpt, så kjøp deg en bok/instruksjon om sveising, og ha noen biter der du kan  prøve og feile.

Rota meg tilbake. Og det jeg kjøpte 28.01.2013 var 210053 TIG-/Invertersats kr. 2995,00. Det var en tusing mer enn jeg tippet over. Kabler, jordingsklype og elektrodeholder bare dritten. Disse har jeg skiftet ut.

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg investerte i en flott flaske mison18 gass i dag til apparatet mitt, total ca 5300 kr inkl. mva og gass for 11 liter. Kjørte hjem og koplet opp og konstanterer at trådmatingen på sveiseapparatet tilsynelatende ikke har hatt godt av å stå i ro noen år  :headbang:  Andre som har vært borti dette? Ser ut som hjulene ikke får ordentlig tak på tråden, men har flere ruller liggende, så forhåpentligvis er det bare feil tråd som står i nå. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...