thomas73 Startet 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Desember.2015 Hei? Kan disse brukes til sveising av lettere/små jobber av syrefaste rør? http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/sveiseapparater-uten-gass/mig-sveiseapparat-210083/ http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/mig-mag-sveiseapparater/mig-mag-sveiseapparat-210055/ Mvh Thomas?⚓️ Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Et TIG apparat er veien å gå Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 1.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Altså TIG , ikke MIG? Men, disse "små" kan brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 TIG er nok det som egner seg best til syrefast. Om det skal bli pene sveiser. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 1.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 OK? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Dette avhenge mye av hva du skal sveise, spesielt hvor tykt gods. Jeg har blitt fortalt: TIG for det tynneste, MIG for tynt og litt tykkere, dekket elektrode for det tykkeste. I høst kjøpte jeg meg et veldig bra apparat for vanlig dekket elektrode. Dette kan lett utvides til TIG ved å kjøpe slangepakke og gassflaske med tilbehør. Jeg øver mest på 3mm plate. Det går kjempelett og rustfritt går faktisk lettest. Jeg ville også våget meg på tykkelse ned til 2mm. TIG og MIG er upraktisk ved at en trenger gassflaske med tilbehør som koster og er tungvint dersom en skal dra det med seg, for eksempel til båthavna. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Janoho Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 julegave til deg selv https://verktoy4u.no/kemppi-minarc-evo-180-tig denne er så bra og enkel å sveise med at det er gøy! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Det er en sånn Kempi jeg også har kjøpt, men foreløpig uten TIG-slangepakke. Jeg synes det er riktig å lære seg vanlig elektrodesveising først. Kjempelett å bruke. Anbefales! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mons Olav Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Et rimelig pinneapparat er praktisk og greit.Å sveise rustfritt med pinner er både enkelt og gøy. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
tb55 Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Kempi er jo kongen, men vi kjøpte et rimeligere MMA (pinneapp) på Biltema for fire år siden ;art.17430. Dette har vert i jevlig bruk til reparasjonsarbeid i anleggsbransjen, og fungerer helt utmerket. Det er ca 7000 kroner billigere en Kempi, og har ikke HF tenning, men skrapetenning. Men det har innebygget gassventil som stenger gassen når sveising opphører, og åpner ved tenning. Sef. ikke godt nok for certifiserte sveisere for "nordsjøkvalitet", men helt greit for hobbysveis. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Jeg er også i tvil om hva jeg skal gjøre. Har et MIG-apparat og et pinneapparat i garagen. MIG'en har jeg ikke brukt på flere år da jeg gikk lei av å betale en formue i flaskeleie. ER sikker på at jeg har betalt tilsvarende det dobbelte av hva en slik flaske koster å kjøpe. Nå står jeg og sveiser tynne rør med pinner, mens MIG-apparatet står ved siden av, i praksis helt ubrukelig uten gass. Har kjøpt engangsflasker noen å ganger (det blir ikke gjentatt, dyrt og holder utrolig kort), så kanskje jeg skal investere i en flaske. DA er jo neste spørsmålet om det trengs egen gass ifm sveising av syrefast eller kan jeg bruke samme som til svart stål. Tror den jeg brukte før het Mison 18 eller noe slikt, men det er mange år siden. Min erfaring med Tig er begrenset, brukte det litt før, men mange år siden nå. Mener å huske at det er en teknikk som er mye vanskeligere å lære, men utvilsomt bra når en først får det til. Kanskje ikke ideelt å starte med TIG-sveis hvis man ikke har noen erfaring fra før? Regner ikke med at trådstarter har så mye erfaring hvis han ikke har noe apparat? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Om det ikke er svært tynne ting du skal sveise går det fint med vanlige pinner for rustfritt. Å sveise med TIG er jo omentrent som å sveise med vanlig gassveis bare mye enklere da den er lettere å kontrollere. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 (redigert) Tig og mig bruker rein argon uansett. Å sveise med tråd på svart stål kalles MAG, ikkje mig, og man bruker blandgass, feks secur18. Mig, då har man rein gass, som feks ved rustfritt. Eg bruker ofte elektroder på rustfritt. Enkelt og mykje rimeligare en tig pga gassen. Eg har også mig/mag, men har aldri brukt det til anna en svart. Kjøpeflaske 10liter er dyrt. Eg har 3-4stk. Så eg kan sveise mag og tig rustfritt som eg vil, og skjærebrennersett. Følg med på finn etter flasker. Trur ikkje eg hadde klart å velge om eg bare kunne ha eit sveiseaparat. Kanskje en inverter til elektroder pga pris. Redigert 1.Desember.2015 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
thomas73 Svart 1.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Jeg er også i tvil om hva jeg skal gjøre. Har et MIG-apparat og et pinneapparat i garagen. MIG'en har jeg ikke brukt på flere år da jeg gikk lei av å betale en formue i flaskeleie. ER sikker på at jeg har betalt tilsvarende det dobbelte av hva en slik flaske koster å kjøpe. Nå står jeg og sveiser tynne rør med pinner, mens MIG-apparatet står ved siden av, i praksis helt ubrukelig uten gass. Har kjøpt engangsflasker noen å ganger (det blir ikke gjentatt, dyrt og holder utrolig kort), så kanskje jeg skal investere i en flaske. DA er jo neste spørsmålet om det trengs egen gass ifm sveising av syrefast eller kan jeg bruke samme som til svart stål. Tror den jeg brukte før het Mison 18 eller noe slikt, men det er mange år siden. Min erfaring med Tig er begrenset, brukte det litt før, men mange år siden nå. Mener å huske at det er en teknikk som er mye vanskeligere å lære, men utvilsomt bra når en først får det til. Kanskje ikke ideelt å starte med TIG-sveis hvis man ikke har noen erfaring fra før? Regner ikke med at trådstarter har så mye erfaring hvis han ikke har noe apparat? Har aldri sveiset før, bare vært tilskuer..... Fixer det helt sikkert med litt trening?? Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 1.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2015 Om det ikke er svært tynne ting du skal sveise går det fint med vanlige pinner for rustfritt. Å sveise med TIG er jo omentrent som å sveise med vanlig gassveis bare mye enklere da den er lettere å kontrollere.Blir nok mest rør. Runde/firekantet 25/30mm.Eks: støtte til badeplattform eller lage et baugspyd... Er det svært tynnt? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Nå er det jo ikke diameteren på røret som avgjør men godstykkelsen. Men skulle jeg lagd noe slik som du beskriver hadde jeg helt klart tatt fremm TIG apparatet. Det går ikke fort å sveise med TIG men det blir veldig fint. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Europris solgte for en tid siden inverter sveiseapparater for under en tusing. Greit fint lett apparat til hobbysveising. Kom i en fin plastkoffert. Komplett med sveisemaske og kabler. Tror at det gikk til 130A. Ut å leit, det kan jo hende at en er heldig å finner et. De hadde ikke mange der jeg kjøpte. Dvs broder kjøpte det andre. Sitér dette innlegget Link to post
LeviCorsair Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Går det å sveise syrefast/rustfritt uten gass ? - dvs med en hobby sveis fra Jula/BT/Europris etc. ? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Går det å sveise syrefast/rustfritt uten gass ?Ja med elektroder. Då beskyttes sveis og smeltebad av slagget. (slagget har også oftest legeringer som bidrar i smeltebadet , men det blir for teoretisk) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
LeviCorsair Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Ja med elektroder. Då beskyttes sveis og smeltebad av slagget. (slagget har også oftest legeringer som bidrar i smeltebadet , men det blir for teoretisk) Så en billig hobby sveis fra Jula uten gass gjør jobben da mao... den her' eller den her Men kan også den her til 799 kroner brukes, uten gass til rustfritt ? Takk for gode svar til alle her... hvert fall jeg lærer mye.. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/121361-prosjekt-levi-corsair-27-fra-1967/ http://www.leviboats.com/EN/ Link to post
Hulda Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 (redigert) Hulda sveiser det som skal sveises med et apparat som heter Meek kjøpt hos Jula. Tynne rør og plater sveiser jeg med 1,6 mm elektroder av anerkjent fabrikat som kjøpes hos Tools. Og jeg kjøper kun hele, ubrutte pakker. Sjekket hos Jula nå, de har ikke det apparatet jeg kjøpte for et par tusenlapper for et par år siden. Nå tror jeg ikke du vet noe særlig om sveis. Se etter 'inverter' eller 'likestrøm'. MIG er gass, TIG er gass. Og når du har kjøpt, så kjøp deg en bok/instruksjon om sveising, og ha noen biter der du kan prøve og feile. Rota meg tilbake. Og det jeg kjøpte 28.01.2013 var 210053 TIG-/Invertersats kr. 2995,00. Det var en tusing mer enn jeg tippet over. Kabler, jordingsklype og elektrodeholder bare dritten. Disse har jeg skiftet ut. Redigert 2.Desember.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Jeg investerte i en flott flaske mison18 gass i dag til apparatet mitt, total ca 5300 kr inkl. mva og gass for 11 liter. Kjørte hjem og koplet opp og konstanterer at trådmatingen på sveiseapparatet tilsynelatende ikke har hatt godt av å stå i ro noen år Andre som har vært borti dette? Ser ut som hjulene ikke får ordentlig tak på tråden, men har flere ruller liggende, så forhåpentligvis er det bare feil tråd som står i nå. Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 (redigert) Kaftein ØL: Forsøk å få ut så mye tråd at du kommer til tråd som har ligget på spolen. Har opplevd at det som står i slangen ruster og dermed er vanskelig å få fram. Redigert 2.Desember.2015 av sigmundh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Skal prøve på det, kjørte gjennom endel tidligere i dag, men rakk ikke å prøve så mye forskjellig. Lurer på å spraye litt olje inn i slangepakken også. Det kan vel umuliig gjøre skade, så lenge det ikke komme noe å matehjulene. Kanskje det er litt dritt i slangepakken som gjør at det går sakte? Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 2.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2015 Rust på tråd ieg slange byr ofte på problemer når ting for stått. Enig litt smøremiddel kan neppe skade. Kanskje forsøke å spraye tråden når du kjører den inn i slangen kan være et forsøk? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.