Jump to content

Får ikke av reimhjulet på veivakslingen...


index

Recommended Posts

Føler verden (eller i alle fall båtmotoren) går meg litt imot for tiden... Holder på å skifte kamrem på motoren, en Ford Sabb 54hk. Jeg har omsider kommet så langt at alle remmer, deksler etc er vekke, og hadde et lønnlig håp om at kamremmen skulle kunne la seg snike forbi reimhjulet på veivakslingen. Men den gang ei :sad: .

 

Denne motoren har to alternative reimskiver. Den ene, for to remmer, skrues lett av ved å skru vekk seks små skruer som holder den fast til bosset. Den andre, som jeg er så heldig å inneha, har tre spor, demper og en diger senterbolt som holder det hele på plass.

 

Så spørsmålet er. Hvordan i huleste får jeg av dette reimhjulet? Har gjort dette noen ganger i bil, og der har man jo den fordelen at den kan settes i gear og låse akslingen rimelig greit på denne måten. I båt derimot, er det ingenting til å holde igjen, og bolten sitter svært godt (stor som den er). Har forsøkt med velvoksen pipe, forlenger og "T" skaft, samt en 2kg slegge, men den viser ikke tegn til å løsne overhodet. Må jeg til med luftverktøy for å få dette løs, eller er det noen som har noen gode råd på lager?

 

Så, om jeg omsider skulle klare å få løs bolten, så må jeg nok til med en rimelig kraftig ters for å få dratt hjulet av. Og trangt og fælt er det.... For øyeblikket føler jeg meg egentlig mest fristet til å la remmen være som den er, selv om den er et sted mellom 10 og 25 år gammel. Den ser egentlig forbausende fin ut, ingen antydning til slitasje så langt jeg kan se. Produsenten oppgir at den skal skiftes etter 3000 timer, og denne har gått knapt 1700. Men det var jo dette med alder da..

 

Noen som har noen gode råd å komme med? Er ikke så glad i den gamle blå akkurat nå :smash::smash: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Huff, slike drev kan være et hel**te å få av, egen erfaring :headbang:

 

Jeg tror du må låse veiva fast ved å skru ut startmotoren og låse tannkransen i hullet til starteren.

Det er iallefall en vanlig brukt metode på biler. Meisel/stor skrutrekker kan kanskje passe ?

Vanlig metode å løsne bolter på er å gi de et par kakk i lengderetning med en stor hammer, men tror ikke det bør gjøres her siden den sitter i veiva.

 

prøv tannkrans-metoden først og se hvordan det går.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Et triks kan være å ta ut startmotoren og få en kompis til å ta tak i tannkransen i svinghjulet med et kubein eller lignende mens du går på med dødsforakt og skralle med LANG arm........ Jeg sleit fælt med det samme på en VW-diesel for en del år siden. Bolten var vel 7-8 cm lang og bortimot tommeltykkelse i tillegg til at den var satt inn med mengder av Locktite. Måtte gi seg til slutt mn det kostet en smule svette.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Så, om jeg omsider skulle klare å få løs bolten, så må jeg nok til med en rimelig kraftig ters for å få dratt hjulet av.

Hvis det er vibrasjonsdemper det er snakk om så må du ikke forsøke med vanlig avtrekker, da ødelegger du demperen.

Man må dra den av med spesial-avtrekker.

Normalt en plate som skues fast med 3 bolter til senter-delen av demperen og en bolt i midten som skues mot enden av veiva.

Link to post
Share on other sites

Har også en Ford, men litt større 2704. Tror bolten er lik og sitter godt fast.

På min reimskive var det mulig å stikke inn en "spake" og dreie motoren til den ble låst mot fundamentet. Det måtte noe tilpassninger til.

 

Brukte en forlenger og tredde et rør inn på den slik at jeg fikk en lang forlengelse, da løsnet den.

 

Det gikk greit å terse av reimskiva.

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke er noen annen grunn enn alder som gjør at du vil bytte denne, da tror jeg at jeg hadde tenkt meg om 2 ganger og spurt ...... hvorfor???  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er i alle fall enkelt å svare på. Reima har en viss levetid begrenset av alder og driftstimer avhengig av hva som kommer først. HVIS eller NÅR reima ryker eller hopper over en tann eller to er motoren moden for resirkulering sammen med tomme fiskebollebokser og denslags......

 

Men..... Har en eldre Ford registerreim da?????

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke er noen annen grunn enn alder som gjør at du vil bytte denne, da tror jeg at jeg hadde tenkt meg om 2 ganger og spurt ...... hvorfor???  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er forsåvidt det spørsmålet som svirrer rundt i hodet mitt for øyeblikket ja...

 

Det er jo dette med driftssikkerheten da, samt det faktum at når først kamremmen ryker så er egentlig ikke resten av motoren noe som helst å samle på lenger (brukne ventiler, hull i stempler og andre morsomme ting). Men på den annen side, når dette ikke har skjedd til nå så skjer det kanskje heller ikke de neste årene? Instruksjonsboken oppgir bare at remmen skal sjekkes hver 1200 timer, og skiftes ut hvis den har synlige skader eller stor slitasje. Og denne ser nesten ut som ny, selv om jeg vet at den har stått der lenge... Forhandleren sier at den skal skiftes på 3000 timer, men at alder også spiller en rolle. Så da vet jeg egentlig ikke helt hva jeg skal gjøre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Selv hadde eg samme problemet.. V8 diesel.. Har 20 cm plass foran reimhjulet. Da det er svært trangt ved starter og bortimot umulig å få holdt igjen veiva var gode råd dyre..

 

Satte på rett pipe på bolten. 27mm tror eg det var. Satte på en skralle og et rør. La dette ned på et fundament i båten med litt slakk.. Så til det store forsøket .. Var og tøtsjet på nøkkelen så starteren slo inn , og vips var bolten løs.. Et lite smell ikke noe kraftigt.. Legg en 2x4 under røret for å ikke skade plasten.

 

Har gjort dette 3 til 4 ganger og funker hver gang..

 

FEkk laget meg en ters som passet. Brukte boltene til reimskiva (2 stk) skrudde til.. I senter har eg ein stoooor bolt til å skru av demperen med..

 

Har bildet av den om det er interisant.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det er muligt at der er brukt locktite ved monteringen. I så fall hjelper det å varme opp bolten litt. Det er ikke så mye der skal til, locktite mister sin effekt ved 80 gr. En sånn blåsevarmer som rørleggeren bruker klarer jobben fint.

Er du sikker på at du skruer rett vei? Noen motorer har lenks gjenger på bolten.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Eg har ein sinkanode i blokka på ein vp 2001 som eg ikkje fekk ut. Eg gjekk innom Tore Vagle i Sandnes og vart «lurt» til å kjøpa denne:

 

locktite.jpg

 

Produktet er rustløysar som i følge reklamen kjøler ned delene til -43 grader. Då vil delene krympa frå kvarandre og rustløysaren trenga inn.

 

Det skal seiast at eg ikkje har prøvd produktet enno, men i morgon kveld, eller ein annan gong skal eg testa. Eg skal gje tilbakemelding om resultatet.

Link to post
Share on other sites

Har sansen for metoden til Wellcraft, pass på at Ford'en ikke starter. Med den metoden trenger du heller ikke å bekymre deg om hvorvidt du skrur den riktige veien.

 

Bare en ting: Ikke slå aksielt på bolten, det sitter noen hvitmetall trustlagere innover som vil ta skade.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...