Ballard Startet 3.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2015 4Jan 2004 kjøpte jeg 3 stk vanlige blybatterier, et til start og to som er parallell-kobla til forbruk. Alle 110 ah. Fremdeles måler jeg 12,8 v i hvilespenning etter 4 uker uten lading. Etter nesten 12 år, synes jeg dette er veldig bra, må vel ha med kvalitet å gjøre. Men det må nevnes at batteriene aldri har vert sterkt utlada, og alltid påfyllt dest. vann ved behov. Kjøper nok samme type igjen når disse må skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2015 Det er godt kjent at produsenter av forbruksvarer gjør grep for at de ikke skal vare for lenge...... Her er det en som ikke har lagt så mye vekt på det. Broren min overtok en tjue år gammel Honda civic fra bestefar, der satt det originalt batteri. Det fungerte perfekt.... Helt til broren min monterte stereoanlegg og ekstralys...... Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 3.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2015 4Jan 2004 kjøpte jeg 3 stk vanlige blybatterier, et til start og to som er parallell-kobla til forbruk. Alle 110 ah. Fremdeles måler jeg 12,8 v i hvilespenning etter 4 uker uten lading. Etter nesten 12 år, synes jeg dette er veldig bra, må vel ha med kvalitet å gjøre. Men det må nevnes at batteriene aldri har vert sterkt utlada, og alltid påfyllt dest. vann ved behov. Kjøper nok samme type igjen når disse må skiftes. Og hva er merke og type batteri da? Er vel litt vesentlig i historien din? Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 3.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2015 Det er Sønnak vanlige opne blybatterier, type exid (usikker på skrivemåten) sikkert et nummer også. Men i hvert fall 110 ah Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Kan det skyldes at de har hatt et godt liv rett og slett, og blitt behandlet som de skal?Ser mange mener at batterier ikke (skal?) varer mer enn fem/seks år, men har da hatt batterier i biler vesentlig lenger enn det, i min Honda fra 2007 står originalbatteriet i fortsatt, men funker som bare det. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Førstefender Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Det er Sønnak vanlige opne blybatterier, type exid (usikker på skrivemåten) sikkert et nummer også. Men i hvert fall 110 ah Har vanlige Sønnak Dual Exide i båten min også, fra 2014 0g 2015, kan jo håpe de lever til 2025! 115Ah og 142Ah.. I den forrige båten hadde jeg tilsammen 690Ah med samme batterier, fra 2011 tror jeg de var, virket like sterke da båten ble solgt i høst. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Det med baterier virker veldig tilfeldig, har vært nøye med lading / utlading i alle år, noen batterier har vart 10 år mens andre 1,5 år. Finner ikke noen sammenheng med at noen merker er betydelig bedre enn andre. Holder dog en liten knapp på Fiamm & Banner. Virker som disse stort sett holder en stund. Sønnak har vært både og for min del, men startbatteriene jeg har nå er Sønnak i fra 2005. De er sikkert ikke bra, men gjør fortsatt jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 4.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 hanto 1. Hvilken type batteri er Flamm & Banner, som du nevner i innlegget ditt ? Tror ikke jeg har hørt navnet før. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Det er ikke noe merkelig at batterier blir 10 år eller mer. Mitt Biltema startbatteri er 10 år og like bra. Mine Sønnak forbruksbatterier ble 8 år, men det var min feil. Jeg glemte å slå av kretsen til Navtex, gassalarm osv. og dro på ferie. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 hanto 1. Hvilken type batteri er Flamm & Banner, som du nevner i innlegget ditt ? Tror ikke jeg har hørt navnet før. Fiamm er vel italiensk og banner er et tysk merke. Begge er relativt store og anerkjente. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Og sist jeg kjøpte "accumulator" hos vår lokale batteripusher til en anleggsmaskin, kom han med et lyst batteri uten navn på. Da jeg spurte om ikke sønnac var et bedre valg, dro han frem en bunke med forskjellige klistremerker. Du kan få hvilket navn du vil, svarte han med et godt glis.... Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 tb55 , jeg kjøpte også slike batterier her i Bergen, et hvitt til start og et svart til forbruk. de har stått i båten nå i 7år uten å vise tegn til noe ugreie. ble spurt om hvilket navn det skulle stå på og trodde det var mitt navn hhan mente :-). Firmaet er borte nå forresten Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 "Gode gammeldagse" åpne bly/syrebatterier er det beste som finnes. Koster litt arbeid i vedlikehold men om de ikke behandles stygt varer de garantert lengst av alle batteriteknologier. Jeg har hatt min tur innom diverse AGM batterier men de har ALLE dødd innenfor 3 år. De siste var 2 stk Exide AGM Marinebatterier som jeg bare skulle bruke til nødstrøm, altså ha stående fulladet til jeg fikk bruk for de. Det ene varte 3-4 måneder og døde, fikk nytt på garantien. Det ene er nå HELT dødt (11.5V og tar ikke lading) og det andre klarer så vidt å starte en 2.5 liters dieselmotor. Garantien uløpt så de er bare skrap. Disse batteriene er jo nesten bokstavlig talt ikke brukt da de har vært fulladet med en AGM lader og frakoblet og det skulle jo være skoleeksempelet på udødelig bruk. Har også et par ganger kjøpt bil/båt med Optima AGM batteri som jeg ikke vet alderen på men disse har ALLTID vært helt ubrukelige. Sølvbatteriene til Biltema har heldigvis 4 års garanti og ingen av de jeg har hatt har vart mer enn 3 år men da stiller Biltema opp med nye på garantien, jeg må bare slite de med meg gjennom bushen til/fra hytta... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Jori Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Siden vi diskuterer batterier: Jeg kjøpte nytt Waeco kjøleskap for to år siden, dette kobles jo på permanent 12 volt. Kan kjøpe en tilleggstrafo for å svitsje automatisk mellom 12 eller 220 Volt. Denne skal jeg investere i nå i år. Da jeg alltid ligger med kjøleskapet på i havn, kan det jo egentlig ikke være særlig bra for batteriene at kjøleskapet på den ene siden ligger og trekker en god del strøm av de hele tiden, mens laderen på den andre siden ligger og dytter på strøm til batteriene hele tiden. Er en refleksjon jeg bare har gjort meg, noen som kan si noe kvalifisert om dette? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Strømmen til kjøleskapet går ikke GJENNOM batteriet, laderen forsyner kjøleskapet og batteriet tar til seg den strømmen det vil ha. En ting som er viktig å finne ut av er om laderen hopper ut av float (ca 13.5V) når kjøleskapet starter og kjører i bulk/absorption (ca 14.4V) for en periode, det har ikke batteriene godt av. Mange ladere gjør det, spesielt om de er litt i minste laget Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Kaffelars Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Laderen vet jo ikke hvor mye strøm som går til batteri, lys, kjøleskap. Strøm til kjøleskap går jo ikke innom og siles utigjen av batteriet mens lader er på, så ser ingen problemer om bare laderen klarer paralell last. 'veksletrafoen' for 230v kan være en ide om laderen er så liten at kjøleskap eller annet trekker ned spenningen og utløser forsøk på en ny ladesyklus. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 For en del år tilbake kjøpte vi en Waeco kjøl-/fryseboks. Når vi plugger inn 220 V, velger den det. Når vi plugger ut, går den over på 12 V. Laderen til Stirling (50 A) lar seg ikke affisere av at kjøleboksen starter/stopper og ligger steady på 13,4 volt. Stirling lar seg heller ikke affisere av toalettpumpen, som trekker vesentlig mer enn Waeco. Batteribanken er på 440 Ah. Det skulle ikke være noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 5.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Jeg har en Mascot 3 step 10 amp lader type 9740. den fungerer utmerket til mitt bruk. Av og til når forbruket øker, går spenningen opp fra13,6v til 14,4v for en stund, og så ned igjen til 13.6v. Svein Ha. du sier at dette har ikke batteriene godt av. Hvorfor ikke ? Slik har jeg hatt det i flere år, og det ser ikke ut for at batteriene har tatt skade. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Det betyr bare at batteriene lades mer enn nødvendig og øker også vannforbruket uten at du klarer å lagre mer strøm. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
ravddo Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Jeg har mine batterier i seilbåten fra 2002. De har aldri vært ute av båten. Vedlikeholdsfrie batterier på 62AH 2 stk. Enkel 20A lader med 2 utganger. Ingen skilledioder men kun vendebryter 1,2 og 1+2. Lader kun batterier til de er toppladet og tar av lading etter noen dager. Motor er original dynamo på. Jeg bruker batteriene til start og forbruk. Opplegget krever at man følger litt med men enkelt opplegg betyr færre ting som kan gå galt. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Komodo Svart 5.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Ballard, tror ikke det betyr noe for batteriet, det er snakk om så kort tid. En annen sak er at den laderen går litt høyt opp i spenning dersom den brukes på lukkede batterier. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ballard Svart 5.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2015 Takk for opplysningene folkens, blir stadig litt visere. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Sagt det før: Ta med badevekta når du skal kjøpe batterier, og kjøp de som veier mest... (Gjelder åpne blybatterier) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mouche Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Trodde også at det man egentlig betalte for var vekten på blyet, jo større vekt jo mere bly og jo bedre batteri? Eller er det også forskjell på kvaliteten, renheten, på blyet? Hva er ellers forskjellen/e på blybatterier? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
JRK Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Hei, Det er det effektive blyarealet som er viktig for å få ett batteri til å levere mye strøm. For å øke blyarealet blir det gjerne stanset et rutemønster inn i platene. For å få dette til bør det være litt tykkere bly. Derfor er det ofte en sammenheng mellom tunge og strømstyrke batterier. Så en kommentar på at det var skadelig at laderen cyclet mellom 13.6 og 14,4 volt. Dette er jeg ikke enig i. De fleste moderne elektroniske ladere har denne funksjonen. Som regel ligger spenningen lenge på 13,6 (float) for så kortvarig over i boost, for å løfte spenningen til 14,4. Om man hadde valgt en konstant ladespenning uten variasjon mener jeg at sulfateringsprosessen hadde gått raskere. Tidligere var dette faktisk et problem på anlegg hvor det var lineære ladere uten denne variasjonen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.