Jump to content

Uvanlig lang levetid på batterier ?


Ballard

Recommended Posts

4Jan 2004 kjøpte jeg 3 stk vanlige blybatterier, et til start og to som er parallell-kobla til forbruk. Alle 110 ah. Fremdeles måler jeg 12,8 v i hvilespenning etter 4 uker uten lading. Etter nesten 12 år, synes jeg dette er veldig bra, må vel ha med kvalitet å gjøre. Men det må nevnes at batteriene aldri har vert sterkt utlada, og alltid påfyllt dest. vann ved behov. Kjøper nok samme type igjen når disse må skiftes.

Link to post

4Jan 2004 kjøpte jeg 3 stk vanlige blybatterier, et til start og to som er parallell-kobla til forbruk. Alle 110 ah. Fremdeles måler jeg 12,8 v i hvilespenning etter 4 uker uten lading. Etter nesten 12 år, synes jeg dette er veldig bra, må vel ha med kvalitet å gjøre. Men det må nevnes at batteriene aldri har vert sterkt utlada, og alltid påfyllt dest. vann ved behov. Kjøper nok samme type igjen når disse må skiftes.

 Og hva er merke og type batteri da? Er vel litt vesentlig i historien din?

Link to post

Det er Sønnak  vanlige opne blybatterier,  type exid  (usikker på skrivemåten) sikkert et nummer også. Men i hvert fall 110 ah

:thumbsup:  Har vanlige Sønnak Dual Exide i båten min også, fra 2014 0g 2015, kan jo håpe de lever til 2025! :clap:   115Ah og 142Ah..

I den forrige båten hadde jeg tilsammen 690Ah med samme batterier, fra 2011 tror jeg de var, virket like sterke da båten ble solgt i høst.

Link to post

Det med baterier virker veldig tilfeldig, har vært nøye med lading / utlading i alle år, noen batterier har vart 10 år mens andre 1,5 år. Finner ikke noen sammenheng med at noen merker er  betydelig bedre enn andre. Holder dog en liten knapp på Fiamm & Banner.  Virker som disse stort sett holder en stund. Sønnak har vært både og for min del, men startbatteriene jeg har nå er Sønnak i fra 2005. De er sikkert ikke bra, men gjør fortsatt jobben.

Link to post

"Gode gammeldagse" åpne bly/syrebatterier er det beste som finnes. Koster litt arbeid i vedlikehold men om de ikke behandles stygt varer de garantert lengst av alle batteriteknologier.

 

Jeg har hatt min tur innom diverse AGM batterier men de har ALLE dødd innenfor 3 år. De siste var 2 stk Exide AGM Marinebatterier som jeg bare skulle bruke til nødstrøm, altså ha stående fulladet til jeg fikk bruk for de. Det ene varte 3-4 måneder og døde, fikk nytt på garantien. Det ene er nå HELT dødt (11.5V og tar ikke lading) og det andre klarer så vidt å starte en 2.5 liters dieselmotor. Garantien uløpt så de er bare skrap. Disse batteriene er jo nesten bokstavlig talt ikke brukt da de har vært fulladet med en AGM lader og frakoblet og det skulle jo være skoleeksempelet på udødelig bruk.

 

Har også et par ganger kjøpt bil/båt med Optima AGM batteri som jeg ikke vet alderen på men disse har ALLTID vært helt ubrukelige.

 

Sølvbatteriene til Biltema har heldigvis 4 års garanti og ingen av de jeg har hatt har vart mer enn 3 år men da stiller Biltema opp med nye på garantien, jeg må bare slite de med meg gjennom bushen til/fra hytta...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Siden vi diskuterer batterier:

Jeg kjøpte nytt Waeco kjøleskap for to år siden, dette kobles jo på permanent 12 volt. Kan kjøpe en tilleggstrafo for å svitsje automatisk mellom 12 eller 220 Volt. Denne skal jeg investere i nå i år.

Da jeg alltid ligger med kjøleskapet på i havn, kan det jo egentlig ikke være særlig bra for batteriene at kjøleskapet på den ene siden ligger og trekker en god del strøm av de hele tiden, mens laderen på den andre siden ligger og dytter på strøm til batteriene hele tiden. Er en refleksjon jeg bare har gjort meg, noen som kan si noe kvalifisert om dette?

Link to post

Strømmen til kjøleskapet går ikke GJENNOM batteriet, laderen forsyner kjøleskapet og batteriet tar til seg den strømmen det vil ha.

 

En ting som er viktig å finne ut av er om laderen hopper ut av float (ca 13.5V) når kjøleskapet starter og kjører i bulk/absorption (ca 14.4V) for en periode, det har ikke batteriene godt av. Mange ladere gjør det, spesielt om de er litt i minste laget

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Laderen vet jo ikke hvor mye strøm som går til batteri, lys, kjøleskap. Strøm til kjøleskap går jo ikke innom og siles utigjen av batteriet mens lader er på, så ser ingen problemer om bare laderen klarer paralell last.

'veksletrafoen' for 230v kan være en ide om laderen er så liten at kjøleskap eller annet trekker ned spenningen og utløser forsøk på en ny ladesyklus.

Link to post

For en del år tilbake kjøpte vi en Waeco kjøl-/fryseboks. Når vi plugger inn 220 V, velger den det. Når vi plugger ut, går den over på 12 V. Laderen til Stirling (50 A) lar seg ikke affisere av at kjøleboksen starter/stopper og ligger steady på 13,4 volt. Stirling lar seg heller ikke affisere av toalettpumpen, som trekker vesentlig mer enn Waeco. Batteribanken er på 440 Ah. Det skulle ikke være noe problem.

Link to post

Jeg har en  Mascot 3 step 10 amp lader type 9740. den fungerer utmerket til mitt bruk.    Av og til når forbruket øker, går spenningen opp fra13,6v til 14,4v  for en stund, og så ned igjen til 13.6v.  Svein Ha. du sier at dette har ikke batteriene godt av.  Hvorfor ikke ?  Slik har jeg hatt det i flere år, og det ser ikke ut for at batteriene har tatt skade.

Link to post

Det betyr bare at batteriene lades mer enn nødvendig og øker også vannforbruket uten at du klarer å lagre mer strøm.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Jeg har mine batterier i seilbåten fra 2002. De har aldri vært ute av båten. Vedlikeholdsfrie batterier på 62AH 2 stk. Enkel 20A lader med 2 utganger. Ingen skilledioder men kun vendebryter 1,2 og 1+2. Lader kun batterier til de er toppladet og tar av lading etter noen dager. Motor er original dynamo på. Jeg bruker batteriene til start og forbruk.

 

Opplegget krever at man følger litt med men enkelt opplegg betyr færre ting som kan gå galt.

Link to post

Hei,

Det er det effektive blyarealet som er viktig for å få ett batteri til å levere mye strøm. For å øke blyarealet blir det gjerne stanset et rutemønster inn i platene. For å få dette til bør det være litt tykkere bly. Derfor er det ofte en sammenheng mellom tunge og strømstyrke batterier.

 

Så en kommentar på at det var skadelig at laderen cyclet mellom 13.6 og 14,4 volt. Dette er jeg ikke enig i. De fleste moderne elektroniske ladere har denne funksjonen. Som regel ligger spenningen lenge på 13,6 (float) for så kortvarig over i boost, for å løfte spenningen til 14,4. Om man hadde valgt en konstant ladespenning uten variasjon mener jeg at sulfateringsprosessen hadde gått raskere. Tidligere var dette faktisk et problem på anlegg hvor det var lineære ladere uten denne variasjonen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...