joninjo Startet 3.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2015 (redigert) Hei, har en Yama F100 01-mod som nylig er kjøpt brukt. Ved vinterkonservering nå, oppdager jeg ved drenering av oljen i undervannshuset at det kun er en liten slant igjen, samt at den er lysebrun. Hva må gjøres for å utbedre dette mest sannsynlig? Må under-vannshuset ha total overhaling ? Har lastet ned rep.manual og selve demontering og montering ser overkommelig ut.. Har skrudd en del på motor generelt , men har liten erfaring med undervannshus. Så hadde da vært fint om noen kunne dele sine erfaringer før jeg setter igang...:) Takker for svar! Mvh Johnny Redigert 3.Desember.2015 av joninjo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pandi Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 (redigert) Hei, Jeg går ut fra at du har tatt ut øvre og nedre skrue når du har tappet ut gammel gearolje? Hvis du får vann i gearoljen lukter den forferdelig vondt, og fargen på oljen blir ofte grå/lys grå. Har du hatt av propellen og sjekket at det ikke er noe fiskesnøre el. rundt akslingen? Redigert 4.Desember.2015 av pandi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joninjo Svart 4.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Hei Pandi, Har tatt ut begge skruene ja..Ikke hatt av propellen enda.. skal sjekke det! Oljen som er igjen minner veldig om Bailys på farge, tviler på den smaker like godt Kun et par dl olje igjen også, så får krysse fingrene for at det ikke har tatt skade.. Startet opp motoren før jeg tappet olja og satt den i FWD og REV , syntes det var litt ulyd da jeg satte den i reverse på tomgang vel og merkes.. økte litt på turtallet og "ulyden forsvant".. Sitér dette innlegget Link to post
pandi Svart 4.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Ja, Hvis oljen likner på Baylis er det nok helt sikkert kommet olje i den. Bra du sjekket dette nå. Hadde den stått med vann over vinteren kunne du fått frostsprengning. Sjekk om du har fiskesnøre el.l rundt akslingen som kan ha ødelagt simringen. Bortsett fra det ville jeg ha fylt på ny olje og fulgt med på om den lekker. Det er normalt ikke bra at girhuset går uten olje, men du kan jo ha vært heldig med at oljen nylig har lekket ut og at du ikke har kjørt slik i lange tider. Sitér dette innlegget Link to post
joninjo Svart 4.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2015 Hei igjen, Fikk tatt av propell nå, ingen fiskesnøre el. lign på aksling.. Tror jeg prøver å fylle på ny olje , samt nye pakninger i påfylling/dreneringsskrue i første omg. Så får jeg sjekke jevnlig neste sessong!:) Takk for hjelpen pandi! Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 Om du har ein slik slange med adapter for og fylle på gearolje kan du montere inn på slangen ein luftventil for bilhjul. Med dette utstyret kan du trykkprøve undervannshuset. Berre og sette forsiktigt lufttrykk på undervannshuset. Du vil høyre om det er lekasjer i huset. Pakningene er slik at dei slipper ut trykket om det blir for høgt så det er ikkje noko fare for at du sprenger noko. Om ej huska rett i farten så skal pakningene holde ca 1.1bar før dei begynner og fise. Om du laster ned sørvis manualen du finner i registeret her på forumet for F100 så står det meir her. Klarer ikkje du og halde på trykket så har du lekkasje i pakningene. Du vil og sjå og høyre kor lekasjen er. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.