Jump to content

Sjømann 22 prosjekt tråd

akorsvik

Recommended Posts

Flott arbeid, ser du kan dette!

Angående benkene, hva med å ha litt vinkel slik at avstanden til ryggputen blir lik hele veien.

Det kan jo være praktisk hvis man vil sitte med ryggen mot akterenden på båten og beina oppå benken.

Slik som det er nå blir det vel litt smalt helt bakerst og bredere sittepute nærmere vanntanken.

Hei Janoho! Tusen takk for det :-)

Ang benker:

Helt ærlig så har jeg tenkt mye på det, men den eneste grunnen til å vinkle sånn jeg har sett det er større gulvplass, samt et "trekantet" bord. Hadde ikke tenkt tanken på benk bredde i det hele tatt. Så det innspillet var helt topp! Fikk meg virkelig å tenke. Har nå sett på noen bilder av benkene som var der før jeg rev. De har litt vinkel (men minimalt), så ville nok ikke vært plass der heller til å sitte med ryggen i akterenden å slappe av. Etter et par timers kløing i hode, så har jeg kommet frem til å beholde de som de er nå, men å bygge det som en U sofa, slik at åpningen i akterenden blir tett. Dermed vil både jeg og kona kunne sitte på måten du beskriver. Hva tenker du om det? Noen ulemper? :-) Takk igjen for innspill! :)

Dette blir bra... må si jeg er imponert !!

Tusen takk for det Levi! Hyggelig å høre :-)

• 2 uker senere...

Har blitt en del jobbing i båten de siste dagene. Begynner endelig å se at det skjer noe.

Først var jeg på søppelfyllingen å kastet all gammel innredning. Ble en hel del, bare se her:

bilde

bilde

Bestemte meg for å lage benkene bak skrå allikavel som Janoho over her anbefalte. Blir greiere ift soveplass akter i båten også da jeg kan ha et bord i samme formen som kan senkes ned å lage en "dobbelseng" bak også:

bilde

bilde

bilde

bilde

Så har jeg startet, og lagd ferdig benkene fremme i båten. Her også skrått i helt forann, og rett vinkel siste biten der hvor døra ut kommer:

bilde

bilde

bilde

Det ferdige resultatet fremme og bak:

bilde

bilde

bilde

Neste som som skal gjøres er å lage nye luker i dørken da disse ble litt skjeve, og enda mer skjeve etter jeg måtte justere hele dørken bak da den hvilte mot skroget. Det skal bli enten teppe på gulv, eller meranti med nater.. Synes uansett at lukene som er under (den hvite dørken på bildene) bør være skikkelig og rett.. Gir en bedre følelse :-)

Skal også snart sette igang med vegg i bauen, vegg i akterenden, vegg mellom kahytt og begynne å kle benkene. Etter dette ser jeg for meg å begynne på det elektriske :-)

God helg!

Hei, flott jobb du gjør, ikke minst er jeg imponert av hvor systematisk du jobber.

Når det gjelder benkene foran: Du har luke i taket fremme, og stige ned? Hvis du har det bør du lage benkene fremme slik at du fr et greitt trinn å trø på, og å sette stigen på. Du har ikke særlig nytte av ei sprekke som er for smal for foten uansett, har du?

Ellers er jeg enig i at det var lurt å lage benkene bak med bøy. Synd at platene dine ble skjeive, men bruker du teppe gjør det ikke noe i praksis. Da jeg lagde nye benker i min båt, skal jeg ut luker også i den bunnen som er inne i benkene. Jeg bruker det ikke så ofte, men jeg har f.eks lager av tau der, og ballast i et par rommene, siden du kommer langt ut og lavt ned. 

Stå på!

Imponert! Grunnet du bare dørkplatene og ikke noe mer? Har du link til denne kryssfineren?

Takk for det!

Grunnet/malte dørkplatene med Biltema´s epoxy grunning. 5 strøk. I etterkant (kun for å teste) så må måtte jeg pusse ganske lenge, og med mye kraft med 120 sandpapir for å komme gjennom og inn til treet.

Har desverre ikke link. Det er ikke konstruksjonsfiner, det er den typen som koster en del med (flere lag og bedre finish). 15 mm furu og limt med vannfast lim. Kjøpt på carlsen og fritzøe. Angrer litt på at jeg ikke brukte 18 eller 22 mm. De smaleste lukene i dørken gir bittelitt etter når man kun går på dem. Hadde vært greit at alt var helt stivt. Ellers er jeg fornøyd!

Hei, flott jobb du gjør, ikke minst er jeg imponert av hvor systematisk du jobber.

Når det gjelder benkene foran: Du har luke i taket fremme, og stige ned? Hvis du har det bør du lage benkene fremme slik at du fr et greitt trinn å trø på, og å sette stigen på. Du har ikke særlig nytte av ei sprekke som er for smal for foten uansett, har du?

Ellers er jeg enig i at det var lurt å lage benkene bak med bøy. Synd at platene dine ble skjeive, men bruker du teppe gjør det ikke noe i praksis. Da jeg lagde nye benker i min båt, skal jeg ut luker også i den bunnen som er inne i benkene. Jeg bruker det ikke så ofte, men jeg har f.eks lager av tau der, og ballast i et par rommene, siden du kommer langt ut og lavt ned. 

Stå på!

Tusen takk!

Ja har takluke, men pga at taket er relativt "skjørt" og gir litt etter når man legger vekt på det kommer jeg ikke til å bruke takluken til inn/utgang, kun lufting. Så stige kommer jeg ikke til å ha. Uansett så mangler det en liten lekte som sperrer igjen den siste meteren før veggen i bauen. Så planen er som du sier å sperre igjen mellom benkene litt før det blir for smalt på gulvet. Tenker å ha en 20 cm bred vegg der.

Ang hull i dørk i benkene: Det er ikke noen vegger/bord under dørken som går langs benksidene. Så om jeg lager en åpning der og legger ned noe, går det rett ned i kjølesvinet. Eneste "rommene" langs skrogsiden under dørk som er avseglet fra kjølen er 3 stk små rom på hver siden av motoren. Har en del tunge lodd som jeg skal legge i kjølen, samt ved siden av tankene (slik det var når jeg kjøpte båten). Den skal ha vært ganske stødig da for å være en skjømann ;-)

Ok, tenker også at grunningen er sterk. Men vil du ikke få en overflate som er vanskelig å rengjøre? Eller har du planer for ett topplag?

Det epoxy grunnede dekket er ikke en ferdig finish. Skal enten ha teppe i maritim kvalitet, eller 6mm tykk merantifiner med nater. Eneste grunnen til at jeg er litt i tvil på teppe er jo nettopp rengjøringen som du nevner.. Men det kan jo byttes ut med et par års mellomrom da. Kan helt sikkert tas ut å høytrykkspyles også.

Der er jeg enig med Torsen 67: Midt i et prosjekt blir en gjerne opptatt av detlajer som en etterpå ser at en ikke trengte å ha brydd seg med. At noen skjeive kanter plager deg nå kan du bare ta som tegn på hvor dypt konsentrert du nå er om prosjektet. Når du er utpå og nyter sommeren tror jeg ikke de betyr så mye. 

Der du skal være nøye er i forhold til funksjon og konstruksjon, utseende spiller mindre rolle  - synes jeg 

Ok, men kjøp ikke teppe med gummibelegg under. Dette råtnet på mine og det ble sorte gummipartikler rundt i hele båten. Selv kommer jeg bare til å male dørkplatene mine. Er ikke så jålete på det:-)

Takker for tipset :-) Mener du slike gummiknotter som er under grønne kunstgress tepper for terrasse?

Der er jeg enig med Torsen 67: Midt i et prosjekt blir en gjerne opptatt av detlajer som en etterpå ser at en ikke trengte å ha brydd seg med. At noen skjeive kanter plager deg nå kan du bare ta som tegn på hvor dypt konsentrert du nå er om prosjektet. Når du er utpå og nyter sommeren tror jeg ikke de betyr så mye. 

Der du skal være nøye er i forhold til funksjon og konstruksjon, utseende spiller mindre rolle  - synes jeg 

Sant nok, men når jeg legger såpass mye penger og tid i et prosjekt har jeg lyst til at alt er helt hundre når jeg er ferdig :-)

Sitter litt i tenkeboksen ift å installere toalett i båten (var ikke det i den når jeg dro ut innredningen). Hva trenger jeg? Toalett, septiktank og noen rør? Hvor stor tank er anbefalt for 3 stk som kommer å ha noen få 1-2 dager overnattinger ila sommeren, og resten dagsturer? Vil det lukte i kabinen? Hvor bør tanken plasseres? Takker for tips, er helt grønn på vvs/toalett/septik i båt. :-)

Lite dilemma her:

Alternativ 1:

Jabsco manuellt twist´n lock toalett uten septik (avfallsslange rett ut i sjøen).

+ Veldig enkelt system

+ En av verdens mest solgte toaletter som skal være ganske driftssikkert uten mye "dritt jobb"

+ Rimelig løsning som er enkel og installere

+ Liten sjans for lukt i båten

- Kan bare bruke toalettet mens man kjører (hvor man er et stykke fra land, og andre båter/mennesker

- Får ikke samme "utstyrsfølelsen" som ved septik og el. toalett

Alternativ 2:

TMC elektrisk toalett med 40 liters septiktank. Koblet opp med Y ledd, så jeg kan velge om avfall skal i tank, eller direkte i sjøen. El. pumpe/kvern ut fra septiktank til sjøen.

+ Kan bruke toalettet når man vil, uavhengig av naboer/badenymfer

+ En komplett løsning

- Over dobbelt så dyrt totaltsett

- Hørt litt negativt om TMC toalettene

- Flere ting som kan gå galt

- Bruker en del strøm (planlegger å ha ca 140 ah forbruksbank)

- Når man har toalett og septiktank så blir det jo til at toalettet brukes mer enn dersom det kun er til "nød" som ved alternativ 1.

- STØRSTE MINUS: Veldig dårlig plass til septiktank. Går på bekostning av et ryddig batterirom, og ser ikke for meg noen praktisk- og pen løsning på slange mellom toalett og tank som skal over en svanehals.

Min tanke: Båten kommer hovedsakelig å benyttes på dagsturer i skjærgården, førtøyd til holme eller gjestebrygge i by. Dersom man vet man skal på holmetur og trenger en alvorlig dotur, gjøres dette på veien dit. Dersom det oppstår en trang når man er der, er det nesten alltid en utedass på holmene, alternativt en avsides busk om man bare skal slenge den ut:-) Om man ligger ved gjestebrygge er det ikke noe problem ift. toalett, da dette utelukkende er tilstede.

Så, skal man gjøre installasjon mer komplisert, mindre pent, og få dårligere plass for å ha muligheten til å gjøre fra seg når man ligger fortøyd til holme/gjestebrygge? Og er det verdt de ekstra kronene? Tipper det blir under 5 helge overnattinger ila sommeren, og da er det nok bare jeg å kona på halvparten av turene, og alle tre (kona og guttungen) på de andre turene. Kona er friluftsmenneske, så tror ikke det er krise der ift. løsning nr 1.

Setter stor pris på synspunkter, og tanker som jeg sikkert ikke har tenkt på enda :-)

Redigert av akorsvik (see edit history)

Da har jeg kjøpt et Jabsco manuelt toalett med twist´n lock. Kommer til å bygge uten septik i år, så får jeg se til neste år om jeg revurderer.

Har også droppet å bruke Meranti finer, da den eneste som klarte å oppdrive dette på sørlandet skulle ha myyye for dette (såpass mye at jeg kunne begynne å vurdere teak).

Går derfor for furufiner. Kjøpt 12mm av fineste kvalitet uten kvister. Kommer å beise denne med Herdins lakkbeis i kirsebær eller teak farge, og deretter 3-5 lag med 3 stjerner oljebasert lakkbeis. Håper resultatet blir bra :-)

Kommer snart noen bilder!

• 1 måned senere...

Da har jeg mannet meg opp for kjempejobben med å komme i kapp med oppdatering av tråden. Har skjedd passe mye siden sist jeg postet bilder her inne (beklager). Men hadde jo en ambisjon om at dette skulle bli den beste og mest innholdsrike oppussingstråden av Sjømann 22, så here it goes!

Startet maling av det ferdig vaskede skroget i kabin. Bruker Hempel Emaljelakk blank i fargen cream white. Måtte faktisk ha 4 strøk før det dekte bra nok :-o

bilde

Ferdig malt første strøk i kabin:

bilde

Ferdig i kabin:

bilde

Ferdig malt i akterenden av båten:

bilde

bilde

bilde

Startet å kutte til vegg ute/kabin, vegg i baug og vegg i akterenden. Ikke helt ferdig tilpasset på bildene:

bilde

bilde

bilde

bilde

Første lag med Hedins lakkbeis i fargen Mahogeney brun. La den på med svamp:

bilde

Etter første lag med Trestjerner oljebeis:

bilde

Klart for montering etter 3 lag trestjerner (pusset mellom hvert lag). er utrolig fornøyd med finish og resultatet generelt. Furu fikk ett nytt bruksområde for meg:

bilde

Her monteres det:

bilde

bilde

Skikkelig fornøyd! Blir selvsagt skapdør etter hvert. Tenker å bruke hvit akryl mellom skrog og plater helt til sist for å få en sømløs overgang.

bilde

bilde

bilde

Benkplater kuttes: (legg merke til vinkelen ved "trapp" opp til motor. Ønsket at trappen ikke hadde skrå sider, derfor skrår vegg på benk først etter der trappen kommer).

bilde

Lager luker i benkplatene (her gjelder det å ha tungen rett i munnen). Planen var å bruke reisverket til benkene som støtte under lukene, slik at ikke trengte å skru opp støtter.

bilde

bilde

Dette ble (heldigvis) akkurat som jeg hadde sett for meg :-) 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Dreit meg litt ut her. Burde selvsagt ha furu mønsteret i samme retning på disse to platene. Ikke så farlig iom at mesteparten av den lille forsvinner bak trapp og ikke er synlig :-)

bilde

Startet på kassene til stoler

bilde

bilde

En liten oversikt:

bilde

Motorrommet har tykkere finerplater med flere lag. I tillegg skal det selvsagt isoleres. Håper på minst mulig lyd.

bilde

bilde

bilde

Andre benken ferdig (bortsett fra list på endeved)

bilde

Begynner å bli båt:

bilde

bilde

Ikke bare jeg som gleder meg til dette endelig skal bli ferdig!

bilde

Trappen og gulv på motor og ved stol på barbord og styrbord side:

bilde

bilde

bilde

bilde

Ny 62 l dieseltank er snart ferdig montert. Påfylling, diesel ut og retur er koblet til (selvsagt alt nytt). Mangler bare lufting og montering av tankmåler.

bilde

bilde

Ble et Jabsco manuelt toalett. Skal ikke ha septik (rett ut i sjøen). Og til de som blir provosert av dette: Jeg tenker kun å benytte toalettet i nød situasjoner mens man kjører. Så dette vil ikke påvirke andre båteiere eller badenymfer :-)

bilde

I kabin på styrbord side

bilde

Vegg til toalett er snart ferdig tilpasset skroget (fremdeles noe pirk igjen):

bilde

Startet på benk i kabin på barbord side (samme her som ute i båten; Litt rett før det vinkler innover.)

bilde

En vispebolle fra biltema (149 kr) + en sluk fra Maritim (139kr)

bilde

= VASK:

bilde

bilde

Denne blir montert i en vinklet plate bak førerstol. Ønsker ikke å ha kjøkken under stolene da jeg vil ha tilgang til vann og dieseltank, samt tenker å bruke disse rommene til teknisk rom og verktøy lagring. 

bilde

For de som har lest hele tråden: Så var det de forbaskede hullene i taket på kabin etter hengsler og lanternemast, og det skjeve taket som hellet inn på flens på takluke:

bilde

bilde

Kuttet ut gammel glassfiber i hullene, lagd masse stygge merker/hakk og gjort gelcoaten grov for å få best mulig heft. Hull er tapet igjen inni kabinen så polyesteren ikke renner gjennom:

bilde

bilde

bilde

Mangle lag glassfiber. Først små lapper i hulla, deretter større og større matter til det er helt dekt:

bilde

Her er det laget forhøying slik at vannet ikke lenger skal ta veien mot flens og bli der:

bilde

Alt klart for å blande polyester og herder (har selvsagt støvsugd og vasket med aceton før jeg startet å støpe:

bilde

10 min etter støping:

bilde

Dagen etterpå.

bilde

Etter gelcoat sparkel (som skulle ifg mine øyer (etter å ha sammenliknet båt med fargekart) ha samme farge som båten), noe den IKKE hadde:

bilde

Målet er å få båten helt tett ila de nærmeste dagene så burkaen kan tas av. Pussingen og fargeforskjellen på gelcoat sparkelet tas senere. Nå må luka tas. Regner med å ha båten ute av pressenning innen onsdag. (ja det er så langt som dette jeg har kommet nå, så derfor kommer siste bilde:

bilde

Til de som fikk litt sjokk nå... Jeg skal ikke ha takluke. Støper den igjen og monterer inn en solcelle ventilator i midten. Årsaken til dette:

-Hele taket heller litt innover, så vil ikke bli optimalt (ift regn og fare for lekkasje) uten en stor støpe jobb

-Taket er ganske mykt/svakt, så det vil ikke tåle at noen gjentatte ganger legger mye vekt rundt luke når man går ut gjennom den

-Tror det blir finere slik jeg lager det nå

-Regner med jeg uansett hadde brukt dollbord istede for luke når man skal i land.

Stemningsbilde:

bilde

Pussing av "luken" når den er tett vil ikke skje før jeg har tatt av presenning. Etter den lille pussingen av glassfiber jeg allerede har støpt i forkant av luke har jeg kommet frem til at dette skal jeg aldri gjøre igjen under en presenning. Det stikker og klør noe helt forferdelig, selv etter 45 minutter dusj og at arbeidsklæra er vaska 5 ganger. Når båten er ute i friluft skal jeg pusse, men da tape godt igjen rundt alle åpninger :-) Lærer så lenge man lever! Ble en lang natt for å si det sånn (lite søvn).

Vel, lenger er jeg ikke kommet. Har en del innredningsdeler hjemme som er på 2 strøket lakk. Når båten er tett og presenning er tatt av vil jeg fortsette på innredning (og da med fokus inni kabin). Videre skal jeg bygge konsollen rundt ratt instrumenter og begynne å koble. Lister tar jeg helt til sist. Er jo 1000 ting som ikke er gjort enda, så jeg tar litt her og litt der. Forsøker å gjøre noe hver dag. Håper båten er på vannet innen juni :-) God påske!!

Knaggrattet i Teak har sett sine bedre dager.. Har jo kjøpt omtrent alt i båten helt nytt, men dette så jeg muligheten for å redde.

bilde

Varmepistol, malingskrape og MYE tålmodighet (LES: 2-3 timer med skrape og varme) resulterte i dette:

bilde

Noen av delene var "ferdig knekt" når jeg skrudde det fra hverandre.. Fikk limt de helt greit. Skruer ble rengjort i ultralyd maskin.

Her etter 1 strøk Mahogeny lakkbeis (likt som resten av innredning på båten) + 2 lag trestjerner oljebasert klarlakk:

bilde

Og her er det i båten etter totalt 4 lag klarlakk:

bilde

Som dere ser er det ikke montert på styresnekka enda, så koppen i midten på rattet er ikke skrudd på. Synes resultatet ble bra. 1500kr spart :-) God helg!

• 3 uker senere...

Noen konkrete spørsmål jeg ønsker litt meninger om:

Har bygd toalettrom inne i kabinen, og tenker å benytte resten av kabin som fast seng (ikke bygge benker og nedfellbart bord). 

For minst mulig fukt i madrasser tenker jeg derfor å kjøpe ribbe/senge bunn på ikea som skrus fast på "reisverket" som var tiltenkt benkene. Da vil madrasser få godt med luft under. Må finne en løsning på "luke" ned noen steder så all plassen kan benyttes til lagring. Finner jeg nok ut av.

Noen tanker om å gjøre det på en slik måte?

Har støpt igjen takluke, men vil ha ventilasjon i kabinen. Skal ha en ventilasjons rist i døra inn til kabin, og da står alternativene for ventilasjon i taket igjen.

Står mellom:

http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Ventilasjon/Solcelleventilator-med-batteri-2000034013/ virker kjekk da den har batteri, og mest sannsynlig vil kunne virke hele tiden uten dra strøm fra batteribank (tenker særlig når båten ligger på båtplassen og ikke blir brukt).

eller:

http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Ventilasjon/Ventilator-2000020324/ denne er selvventilerende. Enklere og mindre som kan/går i stykker. Men vil dette gi nok ventilasjon når man sover i kabinen på sommeren? Ser for meg at det blir temmelig tett der inne..?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...