boatowner Startet 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 6.Desember.2015 Hei Har kommer over en snekke/plattgatter fra 1982 some det sitter en sliten aq170 med strak aksel i og vurder og bytte ut denne med en diesel motor. Lurer da på hvilken type diesel motorer som kunne passet så jeg vet hva jeg skal lete etter? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 Det er umulig å anbefale en motor til en båt vi ikke vet noe om. Hvis du forteller litt mer om båten som lengde, vekt, effektbehov ved cruise-hastighet, hva slags motorer er vanlig i båttypen osv. Sitér dette innlegget Link to post
boatowner Svart 7.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 (redigert) Er litt grønn på dette men vi ihvertfall så er det trebåt med lukket cabin og flat bak på 28 fot og 220 bredde og vekt er jeg usikker på. Effektbehov ved cruise hastighet er jeg usikker på. Det sitter en sliten volvo penta aq170 på rundt 150hk i den nå som er bensin og er innenbords med strak aksel. Grunnen til jeg vill bytte er jeg har lest at den bruker en del bensin så da tenkte jeg og finne ut av om det er mulig og bytte ut denne som ikke vill koste all verdens. Fart er ikke viktig her men greit og kunne holde seg på en 10 knopp i marsjfart tenker jeg. Dette er også ett oppussing objekt og en første gangs båt for meg. Redigert 7.Desember.2015 av boatowner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Vanskelig og si noe bastant når man ikke har sett båten/ motoropplegg men: Motorbytte er generelt tidkrevende og man får alltid noen uforudsette utgifter. Et verksted tar gjerne 30 000 for en slik jobb + deler. Setter du inn noe gammelt og billig så er det ikke sikkert at båten øker noe særlig i verdi. Man risikerer og bruke veldig mye tid og penger for og spare litt på drivstoff. viktig og regne litt på dette mht kostnader og antall år man ser for seg og ha båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Jeg har en plattgatter (28 fot, 2,7m bredde, 3,5tonn) fra 1965 med en AQ145 i, en noe mindre motor enn du har. Marsjer på 10-12 knop ved 28-3200rpm, forbruket ligger da ved ca 20liter pr time eller 1,7liter pr nautisk mil. Motoren er justert, jevn kompresjon/ventiler/forgassere/tenning, synes ikke det er et forbruk til bekymring... Kostnad med å bytte til diesel er relativt høy, motor/gear/propell, tror at hvis det er forbruket som er hovedårsak til bytte ville jeg tenkt meg om. Men er det usikkerhet ang. driftstabilitet o.l. og det å ha innenbords bensinmotor i båt blir saken en annen... Før jeg begynte med planlegging bytte ville jeg fått en ordentlig tilstand på dagens motor. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Dinamo Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 B 30 - så vidt eg husker, kom denne motoren i volvo 164 (1969 - 1975), og ingen annen bilmodell. Utgangspunktet for denne motoren var ein og ein halv B20-motor, tilsammen 6 sylindre. Så vidt eg husker fekk denne motoren eit seigliva rykte om "der er ikkje forgasser på den greia, berre ein spyleslange", noko som indikerer at folk syns bensinforbruket var enormt. Å skifta ut ein motor, som er konstruert for 45+ år siden, trur eg ikkje er noka stort vågestykke. Edit: Mens eg skriv dette kjen her eit innlegg om AQ 145. Dette ser ut til å vera ein B23-motor, som er adskillig nyare. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Ja, min AQ145 er fra midt på 80-tallet. Det jeg ville fram til var at kostnad med å bytte til diesel fort kan dra med seg utgifter. Selve motorbyttet, gear og evt beregning/kjøp av ny propell. Så det kan være verdt å se over hva man har, tilstand og vurdere dette opp mot det å leve med høyt forbruk kontra en større investering i et motorbytte. Alt kommer jo til hvor mye tid og penger man ønske å bruke, enten i form av bytte eller plunder og heft med å beholde det gamle... I min båt ble det oppgradering fra eldre B18/B20 til en litt mer moderne B23 for 14 år siden, uten at det er et fasitsvar! Hvis jeg i dag skulle oppgradert til ny motor ville jeg vurdert en nyere diesel, og når jeg ser turtallsområdet jeg operer i ville jeg nok redusert antall hk til 60-80hk (moderne diesel). Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
boatowner Svart 7.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Da er skjønner jeg litt mer her ja.... Nyere diesel motor er jo mest fristende men siden jeg ikke helt vet noen type enda er det noen som vet noen ca pris på en brukt en både gammel og ny eventuelt? Tenkte også og gjøre meste av jobben selv med noen kompiser. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Uten å ha veldig mye kunnskap om trebåter, så vibrerer eldre diesel mer en bensin, hvordan denne båten er bygd vites jo ikke, men ville vært forsiktig med å sette inn en eldre diesel i båten. Hvis b-30 motoren er frisk, ville jeg heller kostet på den en overhaling av gassere og elektronisk tenning fra 123 ignition Skal du ha en ny diesel inn i denne vil jeg tro at du må ut med 100-150 K for motor og gir rundt 100 hk + evt montering+ aksling+propell Brukt diesel fra 30 000 å oppover Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Komodo Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Vi hadde for mange år siden en 26` plattgatter i tre av ukjent fabrikat. Det satt en eldgammel Volvo i den, tror det var en B14 eller B16. Det var ikke mange hestene i den motoren, men båten var veldig lettdrevet og gjorde brukbar fart. I forhold til snekker var det en helt annen verden. Poenget var vel egentlig bare at du muligens ikke trenger all verdens krefter for å kunne marsje med 10 knop med den båten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
paxo Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 (redigert) Jeg byttet fra B30 til Steyr 236 på en Fjordplast Fjordcruiser 27. Dette er en halvplaner, så vekten har mye å si. Dessuten var den gamle motoren (og motorrommet) langt og smalt. Det mye lesing av motortegninger og måling før jeg kjøpte den nye motoren (brukt). B30 har, i god stand, 141hk på aksling med B&W girkasse. Steyr 236 med ZF kasse gir 212hk. Båten vår har blitt en helt annen da den trengte de ekstra kreftene. Praktisk marsjfart gikk opp fra 7-8 knop til 16-19. Toppfart opp fra 18knop til 23knop. Med ZF girkasse veier Steyren bare 25 kg mer enn den gamle B30. Motoren var litt bredere så jeg måtte tilpasse sideveggene, og pga. større høyde på den nye motoren, måtte jeg montere et CV300 ledd. Da unngikk jeg alt av vibrasjoner også. Den nye motoren/girkassen var mye kortere så jeg monterte oljefilteret foran motoren. Tross tilpassingsproblemene tror jeg Steyr er minste motoren i denne hk-klassen. Jeg hadde forbruksmåler på den gamle motoren. Vanlig forbruk i 7 knop (ca.2700 o/min) var 1,2-1,3 l/nautisk mil. Det steg til ca. 1,8liter ved 10knop og videre oppover med økende turtall. Ellers var jeg ganske fornøyd med B30. Den startet alltid greit. Fart/turtall og forbruk stemte godt med Fjordplast sine data fra da båten var ny, men så var også motoren totaltoverhalt i 2001. Et problem var eksosmanifolden. Jeg kjøpte båten i 2004 med uorginal manifold. Året etter byttet jeg til ny uorginal. Den varte til 2011 da jeg kjøpte en brukt original. Prisen på ny original var over 14000,- Det var satt på Martec ferskvannskjøler. Den var i minste laget så jeg hadde mye styr med å holde den i perfekt stand. Kona syns tilslutt det ble mye leting etter kjølefeil og veterandeler, så vi byttet i 2012. Det tok en vinter (+vår og mye av sommeren), men vi har aldri angret. Hovedgrunnen til at byttet tok lang tid, var at det ballet litt på seg. Vanninntaket var for lite, eksosen var for liten, vi måtte ha vinkelledd på akslingen, større luftinntak, flytte filtre vekk fra motor for tilkomst, montere nye motorfester og -labber osv. Ingenting var enkelt. F.eks. lage og bruke pinnebolter til feste av CV300 på ZFkasse da bolter ikke kunne tres på etterpå pga. lite plass. Kutte åpninger i sideskott og erstatte med luker for plass og tilkomst. Gjør du det selv, blir du ihvertfall kjent med motorrommet ditt Om det tar tid; Det er jo en hobby Redigert 9.Desember.2015 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 (redigert) Glemte: Det sies at B30 ikke tåler å presses. Mange har sagt at den får et kort liv hvis den går på høye turtall hele tiden. Jeg fikk en følelse av at den trivdes best under 3100 o/min. B30 og aq170 er samme motor. Redigert 9.Desember.2015 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.