Jump to content

Sveise støpegods, aluminium

offpist

Recommended Posts

Eg er overbevist at dette kan sveisast, men holder det over lengre bruk?

Dynamoen er ein ting som blir utsatt for vibrasjoner når motoren går, og normalt så er kilereima på dynamoen også for vannpumpe og diverse.

Konsekvensen om sveisen ryker er at du både mister lading og kjølingen på motoren.

Uten kjøling på motoren kan det fort bli dyrt og ubehaglig ombord om vær og vind ikkje er på di side.

Eg er overbevist at dette kan sveisast, men holder det over lengre bruk?

Med den støpekvaliteten der, neppe. Ser jo mest ut som en Stratos sjokolade, full av luft, lunkere og urenheter. Tredjeklasses kinakvalitet spør du meg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ikke så lett å se sikkert fra bildet, men for meg ser den ut som en stratos innendig.

..........iblandet slagg, foreign elements og legeringselementer. :-(

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Det har vel ingen hensikt i og for seg å gå inn på det støpetekniske. Men for meg ser det ut til at støpegodset har fått for langsom avkjøling, slik at kornveksten har fått utvikle seg. Derfor må man anta at partier i dynamohuset som har mer gods har flere slike uheldige strukturer. Styrken sitter som kjent i korngrensene. Større korn = svakere materiale.

En av de sakene vi eksperimenterte med på materillab'en på Høgskolen i Vestfold var nettopp å gro store korn i aluminium. Dette var tilbake på tidlig 1990-tallet. Husker ikke så mye av det. Men jeg vil nok dømme selve dynamohuset nord og ned rent styrkemessig. Trist når produktet er så kostbart.

Noe man for så vidt kan gi en vurdering ved eventuell sveising. I HAZ vil kornene gro enda mer. Og materialet vil bli enda svakere. Kanskje liming vil være et bedre alternativ enn sveisng/lodding  som gir enda en oppvarmingssyklus.

Redigert av Hulda (see edit history)

Som vel Hulda foreslo ville jeg heller prøvd å lime med epoxy. Lasker du med ei stålskinne eller to bør dette bli vel så sterkt som en sveis.

ad. planlegging:

Olje og frostvæske er nok ikke noe problem i forhold til liming. Tror allikevel jeg ville holde en knapp på å få sveist den. Få vekk maling, fuge skikkelig, og sveis med full gjennombrenning. Det går jo også an å forsterke området med lask når du sveiser også.

MAX HTE A/B is a two-part epoxy based system especially formulated to provide structural strength at temperatures of up to 200oC or 390oF under pressure or load.

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...