offpist Startet 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 6.Desember.2015 Er dette mulig å sveise tror dere? Er inn-festningen på en Balmar dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 For mye sug i batteribanken nå ja De fleste aluminium legeringer går å sveise, bare en måte å finne ut av "prøve". Vekselstrøms tig eller ett skikkelig trådmate apparat. God reingjøring / sliping og en god sveiser er alltid en fordel. Må jo demonteres selvfølgelig......... Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 6.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 La oss bare si den knakk pga feilmontering ;) Om noen i Oslo området kjenner kallet, og har lyst til å gjøre et forsøk? Jeg kan demontere de forskjellige delene i dynamoen først. Sitér dette innlegget Link to post
ronjahund Svart 6.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2015 Litt usikker på om det der lar seg sveise,men jeg kan gjøre et forsøk,migatronicen står i båten,kom innom Windbris på kongen så prøver vi. Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Eg er overbevist at dette kan sveisast, men holder det over lengre bruk? Dynamoen er ein ting som blir utsatt for vibrasjoner når motoren går, og normalt så er kilereima på dynamoen også for vannpumpe og diverse. Konsekvensen om sveisen ryker er at du både mister lading og kjølingen på motoren. Uten kjøling på motoren kan det fort bli dyrt og ubehaglig ombord om vær og vind ikkje er på di side. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 7.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Dette er det "bakre festet" så ingenting slutter å virke om den ryker. Fortsatte faktisk å bruke den i flere uker etter at festet røk, fungerte like fint. Blir uansett en reservedynamo, kjekt å ha liggende i stedet for å bare skrote den. Takk, Ronjahund. Sender deg en PM så tar vi det derfra. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Eg er overbevist at dette kan sveisast, men holder det over lengre bruk? Med den støpekvaliteten der, neppe. Ser jo mest ut som en Stratos sjokolade, full av luft, lunkere og urenheter. Tredjeklasses kinakvalitet spør du meg. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bårdp Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Har sveist en del slike ting og det går helt fint holder som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 inga problem att svetsa det. har svetsat betydligt sämre grejer i alu men pass på med värmen för den kommer bli jäkligt varm. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 Kan du legge ut et bedre bilde av bruddflaten? Kan se ut som om bruddet skyldes støpefeil. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
offpist Svart 8.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2015 Det som er helt sikkert er at den knakk utrolig lett. Er tross alt en dynamo til nesten 10 000 kr veil pris vi snakker om her. Skal prøve å knipse et bedre bilde en kveld, men det vil nok ta noen dager før jeg skal innom båten igjen. Enn så lenge, et litt bedre bilde av bruddet: Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 8.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2015 Såg jo ikke helt bra ut nei. Kanskje sende ett bilde til balmar visst den ikke er så gammel? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2015 Det var en bemerkelsesverdig dårlig støp. Kun en fraksjon av styrken som burde vært der. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2015 Ikke så lett å se sikkert fra bildet, men for meg ser den ut som en stratos innendig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
REM Svart 8.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2015 Ikke så lett å se sikkert fra bildet, men for meg ser den ut som en stratos innendig...........iblandet slagg, foreign elements og legeringselementer. :-( Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 (redigert) Det har vel ingen hensikt i og for seg å gå inn på det støpetekniske. Men for meg ser det ut til at støpegodset har fått for langsom avkjøling, slik at kornveksten har fått utvikle seg. Derfor må man anta at partier i dynamohuset som har mer gods har flere slike uheldige strukturer. Styrken sitter som kjent i korngrensene. Større korn = svakere materiale. En av de sakene vi eksperimenterte med på materillab'en på Høgskolen i Vestfold var nettopp å gro store korn i aluminium. Dette var tilbake på tidlig 1990-tallet. Husker ikke så mye av det. Men jeg vil nok dømme selve dynamohuset nord og ned rent styrkemessig. Trist når produktet er så kostbart. Noe man for så vidt kan gi en vurdering ved eventuell sveising. I HAZ vil kornene gro enda mer. Og materialet vil bli enda svakere. Kanskje liming vil være et bedre alternativ enn sveisng/lodding som gir enda en oppvarmingssyklus. Redigert 9.Desember.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Det har vel ingen hensikt i og for seg å gå inn på det støpetekniske. Ikke annet enn at det kan ha betydning for om det er en reklamasjonssak eller ikke. En uttalelse fra BP burde være nok å slå i bordet med overfor forhandler Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bårdp Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Om en har feil montert en dynamo slik at festet knekker er det vel ingen reklamasjonssak. Bare sveis det i sammen holder sikkert i massevis når den blir riktig montert. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Ja det var det da. Dersom festet har knekt pga. feilmontering er jeg enig med deg, men om det har knekt pga. støpefeil i godset er jeg ikke enig. Det var derfor jeg ba trådstarter om å legge ut et bedre nærbilde av godset Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bårdp Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Ja det er nå det trådstarter sier så da får en vel tro han på det. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 10.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Sendte bildet til Balmar, men de ser ikke ut til å erkjenne at støpen er dårlig. Dessuten har jeg kjøpt den brukt fra eBay, så jeg kan nok glemme garanti. Vi prøver å sveise, så ser vi om det holder. Dynamoen er nesten som ny å regne så ellers, så det er verdt å gjøre et forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Som vel Hulda foreslo ville jeg heller prøvd å lime med epoxy. Lasker du med ei stålskinne eller to bør dette bli vel så sterkt som en sveis. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
offpist Svart 10.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Skeptisk til Epoxy. Dynamoen blir gjerne 110 grader over lengre tid.. med vibrasjoner, olje/frostveske søl osv Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Olje og frostvæske er nok ikke noe problem i forhold til liming. Tror allikevel jeg ville holde en knapp på å få sveist den. Få vekk maling, fuge skikkelig, og sveis med full gjennombrenning. Det går jo også an å forsterke området med lask når du sveiser også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
REM Svart 10.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 MAX HTE A/B is a two-part epoxy based system especially formulated to provide structural strength at temperatures of up to 200oC or 390oF under pressure or load. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.