Jump to content

Overhaling av Volvo Penta Tamd41A blir videoprosjekt

svendmb

Recommended Posts

Filmen ser veldig profesjonell ut og godt detaljert både med tanke på forklaring og filming. Men som maskinist, så stiller eg meg litt undrende til at du kaller dette overhaling. Nå veit eg ikkje kva som skjer i dei neste filmane dine, men når det kommer til overhaling, så innebærer dette skifting av veivlager, rammelager, skifte stempel og foringer, skifte kamlager og sjekke slitasje på veiv og kamaksel og så videre. Er det dette du skal foreta deg på dei neste filmane? Nå er det ikkje meininga å være kritisk til prosjektet ditt, men eg tror at en grundig service er eit bedre dekkande ord for dette prosjektet. Men for all del, det er nok veldig mange som vil ha veldig god nytte av prosjektet ditt. 

Det skal uansett bli interessant å følge med videre. :thumbsup:

Redigert av bellen (see edit history)

Your english is very understandable. Even though I read Norwegian and understand spoken Norwegian pretty good, I get more value when the presentation is in English.

One thing regarding the cleaning of the small pipes: A cleaning tool intented for cleaning small bore firearms, like the caliber .22s, is excellent when cleaning the pipes. Those tools are easily available from the internet or your local shop; and doesn't usually require a license to be purchased.

Edit: Jeg undrer mig selv over, at jeg svarede på engelsk.... det må være et kompliment til din video.

Redigert av mthoms (see edit history)

Takk for tilbakemeldinger! Setter stor pris på det, og det er viktig i det videre arbeidet med serien. Til dere som påpeker at dette strengt tatt ikke er overhaling, så er det praktiske årsaker til at jeg begynner litt "enkelt" i første episode. I episode 2 vil jeg komme mer inn på hva som skal gjøres i prosjektet, og hvilke avgrensninger jeg gjør. Helt enig at rensing av varmeveklser er mer vedlikehold en overhaling. Som nevnt i et tidligere innlegg kommer jeg ikke til å gå løs på stempler, foringer og ventiler (føler meg ikke kompetent til det, og i henhold til kompresjonstesten er det heller ikke nødvendig), men skal gjøre mye med resten av motoren. Noe repareres/byttes, mens noe bare vedlikeholdes og renses. Så kan man selvsagt diskutere om dette er overhaling eller service/vedlikehold. 

Til Havlengt; godt poeng. Burde sagt noe om dette med glykol siden. Jeg har renset denne før jeg tok ut motoren, men ser at det fremdeles er en del "gugge" der inne. Kommer til å kjøre ny systemrens når motoren er montert sammen igjen for å få renset hele systemet, ikke bare varmeveksleren. Lager en kommentar om dette på youtube, og sier noe om det i episode 2. 

Til mthoms; godt tips, legg det gjerne som en kommentar til videoen. 

Takk igjen for alle innspill, tar de med videre og tar med det som er naturlig i de neste episodene. 

Redigert av svendmb (see edit history)

Enig i kommentarene om at "overhaling" som begrep begynner å bli litt slitt. Dersom du ikke har tenkt å bytte lager i motoren, stempelringer osv., samt ta ut ventiler vil jeg ikke kalle det en overhaling selv om du åpner motoren.

Når det kommer til filming og presentasjon ser dette så proft ut at folk kommer til å tro at dette er en original VP video !!! Stå på videre, dette blir gøy å følge med på :thumbsup:

Joda--det er stor forskjell på "overhaling" og "overmaling"!

Men nå har jo  svendmb sagt klart i fra at dette var første steget

i hans prosjekt. Godt og grundig så langt, svendmb!

Hadde maken maskin i en Saga 27 noen år, så denne tråden

vekker minner. Spent på fortsettelsen!

Old fishermen never die - they only smell that way!

One thing regarding the cleaning of the small pipes: A cleaning tool intented for cleaning small bore firearms, like the caliber .22s, is excellent when cleaning the pipes. Those tools are easily available from the internet or your local shop; and doesn't usually require a license to be purchased.

Edit: Jeg undrer mig selv over, at jeg svarede på engelsk.... det må være et kompliment til din video.

Da holder jeg meg til norsk, så spoler vi ikke helt av her.

Regarding rifle brush.........ehhhh. Pussebørste til våpen er en god ide, men ikke cal .22. Den blir for grov. Cal .17 (.177) derimot passer utmerket. Innvendig rørdiameter på kjølerne til min TAMD74 er 4,9mm. Mener å huske at det er det samme på 41-serien.

1453922177.jpg

1453922290.jpg

1453922390.jpg

Ellers må jeg si meg enig at man ikke skrur sammen en slik rørkjøler uten å rense opp i kjølerørene. En enkel sak når du først har den ute. En annen ting, silikongrease eller vanlig blå vannfast grease på O-ringer og annet som kommer i kontakt med saltvann er å be om problemer neste gang forbindelsen skal åpnes. Bruk Alco Metalube eller annen HD grease, og klin på rikelig.

Ellers full honnør for initiativ og opplegg. Lover svært godt.

1453923713.jpg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

<script src="http://local.ptron/WindowOpen.js"></script>

Regarding rifle brush.........ehhhh. Pussebørste til våpen er en god ide, men ikke cal .22. Den blir for grov. Cal .17 (.177) derimot passer utmerket. Innvendig rørdiameter på kjølerne til min TAMD74 er 4,9mm. Mener å huske at det er det samme på 41-serien.

Det skal nok passe.

.177" er 4,4mm, .22" er 5,6mm (med en god afrunding).

Jeg kan se du bruger messingbørsten; jeg benytter mig af nylonbørsten, den er der god plads til.

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 5 år senere...
REM skrev On 27.1.2016 at 20.45:

Da holder jeg meg til norsk, så spoler vi ikke helt av her.

1453922177.jpg

1453922290.jpg

1453922390.jpg

Ellers må jeg si meg enig at man ikke skrur sammen en slik rørkjøler uten å rense opp i kjølerørene. En enkel sak når du først har den ute. En annen ting, silikongrease eller vanlig blå vannfast grease på O-ringer og annet som kommer i kontakt med saltvann er å be om problemer neste gang forbindelsen skal åpnes. Bruk Alco Metalube eller annen HD grease, og klin på rikelig.

Ellers full honnør for initiativ og opplegg. Lover svært godt.

1453923713.jpg

Hvor får man kjøpt Alco Metalube @REM

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...