Jump to content

Eksosblandebend til Yanmar 4-lh fra EBay. Erfaringer?

Hantoen

Recommended Posts

Jeg skiftet bendet på min 4LH-HTE for 4 år siden. Hvor lenge dette hadde sittet på vet jeg ikke, men motortimene var 1100, motor 2001 modell. Jeg  var ganske forskrekket over hvor mye av innerrøret som var tæret bort. Skal bli spennende å se hvordan bendet ser ut nu etter 4 sesngers bruk.

Etter min oppfatning er det jo innerrøret som får julingen. Er det noen av "sveiseguruene" der ute som vet om det går å sveise syrefast mot støpejern? Tenkte om man kunne slipe rent på innerrøret og så evnt sveise på en solid syrefast rørstubb på innerrøret så ville en jo ha bend i mange år.

Er vel ikke helt heldig å blande materialer som eksponeres for temperert sjøvann på denne måten.

Da har jeg mer tro på å sveise et komplett bend av syrefaste rørdeler, som nevnt tidligere i tråden. Deler i dimensjoner som er aktuelle her finnes på lager hos rørgrosistene, i AISI316L. Tilsvarende deler i duplex kvalitet er også tilgjengelig, og er faktisk innenfor en fornuftig prisramme i denne sammenhengen.

Er vel ikke helt heldig å blande materialer som eksponeres for temperert sjøvann på denne måten.

Da har jeg mer tro på å sveise et komplett bend av syrefaste rørdeler, som nevnt tidligere i tråden. Deler i dimensjoner som er aktuelle her finnes på lager hos rørgrosistene, i AISI316L. Tilsvarende deler i duplex kvalitet er også tilgjengelig, og er faktisk innenfor en fornuftig prisramme i denne sammenhengen.

Jo sveise syrefast kan jeg få til og rørdeler har jeg hos min lokale rørgrosist men, det er vel verre å få til den anslutningen mot turboen. Den er litt spesiell. Se bilder tidligere i denne tråden.

Jo sveise syrefast kan jeg få til og rørdeler har jeg hos min lokale rørgrosist men, det er vel verre å få til den anslutningen mot turboen. Den er litt spesiell. Se bilder tidligere i denne tråden.

Hvis materialet på anslutningsringen på det gamle bendet er sveisbart, og av riktig type, så kan du bruke vinkelkutteren og kappe den av for gjenbruk på det nye innerrøret ?

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Eller om du kjenner noen med dreiebenk? Bruke det gamle bendet som mal og få dreid en tilsvarende krage. Du er jo langt på vei om du kapper og sveiser selv.

Fornyet svanehalsen på min båt nå nettop og handlet 3 1/2" bend i AISI316L hos BD. Mener å huske at prisen var under 200,-/stk., uten særlig gode rabatter.

Men klart, kan sikkert diskuteres hvor hensiktsmessig dette er, kontra å kjøpe fiks ferdig. Selv sliter jeg litt med dårlig vurderingsevne på dette området. Går fort litt sport i det å "lage selv", men det er jo moro!

Eller om du kjenner noen med dreiebenk? Bruke det gamle bendet som mal og få dreid en tilsvarende krage. Du er jo langt på vei om du kapper og sveiser selv.

Fornyet svanehalsen på min båt nå nettop og handlet 3 1/2" bend i AISI316L hos BD. Mener å huske at prisen var under 200,-/stk., uten særlig gode rabatter.

Men klart, kan sikkert diskuteres hvor hensiktsmessig dette er, kontra å kjøpe fiks ferdig. Selv sliter jeg litt med dårlig vurderingsevne på dette området. Går fort litt sport i det å "lage selv", men det er jo moro!

Vi har dreiebenk på jobb. Skal jammen utfordre en kollega litt tror jeg. Jeg kan nemlig ikke noe om dreiing.

:blush:  Kjente meg en smule igjen der du... Men for mange av oss er det vel en del av hobbyen med å ha båt. Skapergleden av å ha laget noe selv som virker skal man ikke undervurdere :yesnod:

Fikk forresten litt kalde føtter etter å ha lest denne tråden. Vår 4LHA runder 12 år til sommeren :sweat:

Hvis materialet på anslutningsringen på det gamle bendet er sveisbart, og av riktig type, så kan du bruke vinkelkutteren og kappe den av for gjenbruk på det nye innerrøret ?

Bjørn

Hva er dimensjonen på anslutningsringen ?

Hvis du har flaks så kan kanskje en av settene fra Biltema brukes? De finnes i 2.5" og 3" og er komplette V-bånd skjøter inkludert 2 stk sveisbare ringer:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Tuning/Eksosror/V-band-sett-2000033515/?artId=79736

Det forutsetter selvfølgelig at en av dimensjonene passer mot turboen !!

Lykke til !

Bjørn

• 2 uker senere...

Skal vel normalt ikke være noen pakning på slike forbindelser? Gå over matingsflatene med ei flatfil slik at du får fjernet slagg og urenheter

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

................ Men flensen på turboen ser litt grapsete ut. Tror det er pakningen som har rustet fast litt, den ser også litt redusert ut. Hvordan fikser jeg dette?

bilde

bilde

Skrap rent med en kniv og stålbørste.

Smør tentningsflatene med monteringspasta, monter V-ringen og teit opp!

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Eksosanlegg/Eksosanlegg-Universal/Monteringspasta-2000017097/

Bjørn

• 2 uker senere...
1452422788.jpg Jeg har nå gått over med flatfil , men syntes ennå det ser litt kleint ut. Vurderer å demontere turboen og sende den til reparasjon. Ser for meg glassblåsing,legge på litt sveisestål og frese opp flensen. Til slutt ny lakk. Er det noen her som har tips til verksted her i Sør som kan utføre dette? Redigert av Hantoen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...