Blautmyrstorpedo Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Skiftet mitt bend etter 16 år og 1000 motortimer, men da var det på overtid. Ytterrøret var fortsatt hel ved men innerrøret var begynt å smuldre opp. Heldigvis ikke gått for langt og ingen følgeskader. Litt flaks skal man ha! Tenker at det nye sjekkes etter en 5 års tid, om det fortsatt skulle være i mine hender. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Jeg skiftet bendet på min 4LH-HTE for 4 år siden. Hvor lenge dette hadde sittet på vet jeg ikke, men motortimene var 1100, motor 2001 modell. Jeg var ganske forskrekket over hvor mye av innerrøret som var tæret bort. Skal bli spennende å se hvordan bendet ser ut nu etter 4 sesngers bruk. Etter min oppfatning er det jo innerrøret som får julingen. Er det noen av "sveiseguruene" der ute som vet om det går å sveise syrefast mot støpejern? Tenkte om man kunne slipe rent på innerrøret og så evnt sveise på en solid syrefast rørstubb på innerrøret så ville en jo ha bend i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 He, he, da her det nok ikke sveiseguruene du må spørre, men korrosjonsguruene. Og svaret er: Glem det. Sitér dette innlegget Link to post
Blautmyrstorpedo Svart 18.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2015 Er vel ikke helt heldig å blande materialer som eksponeres for temperert sjøvann på denne måten. Da har jeg mer tro på å sveise et komplett bend av syrefaste rørdeler, som nevnt tidligere i tråden. Deler i dimensjoner som er aktuelle her finnes på lager hos rørgrosistene, i AISI316L. Tilsvarende deler i duplex kvalitet er også tilgjengelig, og er faktisk innenfor en fornuftig prisramme i denne sammenhengen. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 19.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2015 Er vel ikke helt heldig å blande materialer som eksponeres for temperert sjøvann på denne måten. Da har jeg mer tro på å sveise et komplett bend av syrefaste rørdeler, som nevnt tidligere i tråden. Deler i dimensjoner som er aktuelle her finnes på lager hos rørgrosistene, i AISI316L. Tilsvarende deler i duplex kvalitet er også tilgjengelig, og er faktisk innenfor en fornuftig prisramme i denne sammenhengen. Jo sveise syrefast kan jeg få til og rørdeler har jeg hos min lokale rørgrosist men, det er vel verre å få til den anslutningen mot turboen. Den er litt spesiell. Se bilder tidligere i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 19.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2015 Jo sveise syrefast kan jeg få til og rørdeler har jeg hos min lokale rørgrosist men, det er vel verre å få til den anslutningen mot turboen. Den er litt spesiell. Se bilder tidligere i denne tråden. Hvis materialet på anslutningsringen på det gamle bendet er sveisbart, og av riktig type, så kan du bruke vinkelkutteren og kappe den av for gjenbruk på det nye innerrøret ? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Blautmyrstorpedo Svart 19.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2015 Eller om du kjenner noen med dreiebenk? Bruke det gamle bendet som mal og få dreid en tilsvarende krage. Du er jo langt på vei om du kapper og sveiser selv. Fornyet svanehalsen på min båt nå nettop og handlet 3 1/2" bend i AISI316L hos BD. Mener å huske at prisen var under 200,-/stk., uten særlig gode rabatter. Men klart, kan sikkert diskuteres hvor hensiktsmessig dette er, kontra å kjøpe fiks ferdig. Selv sliter jeg litt med dårlig vurderingsevne på dette området. Går fort litt sport i det å "lage selv", men det er jo moro! Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 19.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2015 Er det noen som har erfaring med blandebend herfra? http://exhaustelbow.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2015 Fikk dreid meg 316-flens lokalt med den gamle som mal slik at eg kunne sveise videre på den. Utfordringen var å finne rør og bend med 127mm utvendig. Med litt tolmodighet og to bend som passer inni kvarandre så er det ingen sak å lage seg blandebend. Men det blir ikkje like pent som bildene på forhandlersider :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Rubben Svart 19.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2015 Blautmyrstorpedo, har du fortsatt adresse til USA-firma som du kjøpte originalt eksaustbend fra? Min 4lha-stp runder 11 år i disse dager, og det er vel på tide med et skifte av bend . . . . Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 19.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2015 He, he, da her det nok ikke sveiseguruene du må spørre, men korrosjonsguruene. Og svaret er: Glem det. Hei, Var nokn forberedt på dette svaret, men jeg har læret at man aldri skal si aldri, men et sted går jo grensen. Får vel bare finne meg i å skifte med orginalbend.Hadde jo flaks denne gangen med et bend til 100 dollar+frakt Sitér dette innlegget Link to post
Blautmyrstorpedo Svart 19.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2015 Blautmyrstorpedo, har du fortsatt adresse til USA-firma som du kjøpte originalt eksaustbend fra? Min 4lha-stp runder 11 år i disse dager, og det er vel på tide med et skifte av bend . . . . http://www.mcssl.com/store/j-wayenterprises/engine-parts/exhaust-parts Bruker ellers jetcarrier for å kunne handle som en amerikaner. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 19.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2015 Eller om du kjenner noen med dreiebenk? Bruke det gamle bendet som mal og få dreid en tilsvarende krage. Du er jo langt på vei om du kapper og sveiser selv. Fornyet svanehalsen på min båt nå nettop og handlet 3 1/2" bend i AISI316L hos BD. Mener å huske at prisen var under 200,-/stk., uten særlig gode rabatter. Men klart, kan sikkert diskuteres hvor hensiktsmessig dette er, kontra å kjøpe fiks ferdig. Selv sliter jeg litt med dårlig vurderingsevne på dette området. Går fort litt sport i det å "lage selv", men det er jo moro! Vi har dreiebenk på jobb. Skal jammen utfordre en kollega litt tror jeg. Jeg kan nemlig ikke noe om dreiing. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2015 Men klart, kan sikkert diskuteres hvor hensiktsmessig dette er, kontra å kjøpe fiks ferdig. Selv sliter jeg litt med dårlig vurderingsevne på dette området. Går fort litt sport i det å "lage selv", men det er jo moro! Kjente meg en smule igjen der du... Men for mange av oss er det vel en del av hobbyen med å ha båt. Skapergleden av å ha laget noe selv som virker skal man ikke undervurdere Fikk forresten litt kalde føtter etter å ha lest denne tråden. Vår 4LHA runder 12 år til sommeren Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Blautmyrstorpedo Svart 20.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2015 Kjente meg en smule igjen der du... Men for mange av oss er det vel en del av hobbyen med å ha båt. Skapergleden av å ha laget noe selv som virker skal man ikke undervurdere Fikk forresten litt kalde føtter etter å ha lest denne tråden. Vår 4LHA runder 12 år til sommeren Skaperglede = livskvalitet! Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 20.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2015 Jo sveise syrefast kan jeg få til og rørdeler har jeg hos min lokale rørgrosist men, det er vel verre å få til den anslutningen mot turboen. Den er litt spesiell. Se bilder tidligere i denne tråden. Hvis materialet på anslutningsringen på det gamle bendet er sveisbart, og av riktig type, så kan du bruke vinkelkutteren og kappe den av for gjenbruk på det nye innerrøret ? Bjørn Hva er dimensjonen på anslutningsringen ? Hvis du har flaks så kan kanskje en av settene fra Biltema brukes? De finnes i 2.5" og 3" og er komplette V-bånd skjøter inkludert 2 stk sveisbare ringer: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Tuning/Eksosror/V-band-sett-2000033515/?artId=79736 Det forutsetter selvfølgelig at en av dimensjonene passer mot turboen !! Lykke til ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Hantoen Svart 29.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Jeg har nå sjekket Eksosblandebendet, og det ser overraskende bra ut. Så det får gjøre jobben en stund til før jeg tar en ny sjekk. Men flensen på turboen ser litt grapsete ut. Tror det er pakningen som har rustet fast litt, den ser også litt redusert ut. Hvordan fikser jeg dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Hvilken type pakning sitter der ? Min 6LY var ingen pakning på Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hantoen Svart 29.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Hvilken type pakning sitter der ? Min 6LY var ingen pakning på Det er en slags stålpakning Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Skal vel normalt ikke være noen pakning på slike forbindelser? Gå over matingsflatene med ei flatfil slik at du får fjernet slagg og urenheter Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
mateco Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 ................ Men flensen på turboen ser litt grapsete ut. Tror det er pakningen som har rustet fast litt, den ser også litt redusert ut. Hvordan fikser jeg dette? Skrap rent med en kniv og stålbørste. Smør tentningsflatene med monteringspasta, monter V-ringen og teit opp! http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Eksosanlegg/Eksosanlegg-Universal/Monteringspasta-2000017097/ Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Hantoen Svart 29.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Skal vel normalt ikke være noen pakning på slike forbindelser? Gå over matingsflatene med ei flatfil slik at du får fjernet slagg og urenheter Får kjøpe ei god flatfil og sjekke pakning med Yanmarsjappa her. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 6LY serien har en pakning i stål mot bendet. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 29.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2015 Eksos pakninger: http://yanmardeler.no/butikk/yanmar-marine-deler/pakninger/eksos-pakninger Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 10.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2016 (redigert) Jeg har nå gått over med flatfil , men syntes ennå det ser litt kleint ut. Vurderer å demontere turboen og sende den til reparasjon. Ser for meg glassblåsing,legge på litt sveisestål og frese opp flensen. Til slutt ny lakk. Er det noen her som har tips til verksted her i Sør som kan utføre dette? Redigert 10.Januar.2016 av Hantoen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.