Jump to content

Eksosblandebend til Yanmar 4-lh fra EBay. Erfaringer?

Hantoen

Recommended Posts

Kan se ut som du har litt tæring i nedkant, foran wastegateventilen? Hvis så kan dette tyde på at du har tilbakeslag av saltvann, enten fra ei lekk kappe i eksosbendet eller fra feildesinet eksossystem?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Kan se ut som du har litt tæring i nedkant, foran wastegateventilen? Hvis så kan dette tyde på at du har tilbakeslag av saltvann, enten fra ei lekk kappe i eksosbendet eller fra feildesinet eksossystem?

Eksosblandebendet er aldri byttet siden det var nytt i 2002. Kan ikke se noe tæring på det, men det kan jo allikevel være et hull som er usynlig for øyet? Eksossystemet videre ut består kun av slange som går ut av motor, ned til båtbunn, opp til dørkhøyde og så ned og ut i gjennomføring under vannlinje. Gjennomføringen har sl-stuss utv der slange går opp under badeplattform og til slutt ned i dykker på motsatt side. Tilbakeslag fra vann som ligger i slangen kan kanskje komme inn under sterk sjø ved stilleligge,men tviler litt på det. Dette opplegget er montert originalt på fabrikk.

Er litt vanskelig å se på bildet ditt, men jeg synes det ser ut som du nesten har ett brudd i tetteflaten nede? Stemmer dette? Jeg sier nede fordi dette ligger rett utenfor wastegate, og jeg regner da med at vg-ventilen ligger nederst, under turbo?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Er litt vanskelig å se på bildet ditt, men jeg synes det ser ut som du nesten har ett brudd i tetteflaten nede? Stemmer dette? Jeg sier nede fordi dette ligger rett utenfor wastegate, og jeg regner da med at vg-ventilen ligger nederst, under turbo?

Jeg kan ikke se noen sprekk, men det er litt vrient å komme til. Jeg satser på at dette godset kan utbedres på turboverksted. Får ta en tlf i morgen.

For meg ser det ut som om det kun er korrosjon i tetningsflaten. I tilfelle bør det holde å maskinere flatene på nytt. Det burde ikke være nødvendig å legge på noe sveis da. Dessuten er det vel støpejern i godset? Da er det jo ikke helt rett fram å sveise på heller. Stor risiko for spenninger og sprekkdannelser.

Ikke sprekk. Med brudd mener jeg at tæringen nesten har brutt gjennom tetteflaten. Da bør flaten gjennopprettes ved at du maskinerer ned til plan og ubrutt flate. Så må du finne årsaken til korrosjonen. Saumfar eksoskappa i bendet og gå inn på Boatdiesel.com og les artiklene til Tony Athen om eksossystemer og om kritiske mål. Slå deg ikke til ro med at eksossystemet er designet og bygget av en båtprodusent. Her er det mye slurv og uvitenhet ute å går.

ad. planlegging:

Ikke sprekk. Med brudd mener jeg at tæringen nesten har brutt gjennom tetteflaten. Da bør flaten gjennopprettes ved at du maskinerer ned til plan og ubrutt flate. Så må du finne årsaken til korrosjonen. Saumfar eksoskappa i bendet og gå inn på Boatdiesel.com og les artiklene til Tony Athen om eksossystemer og om kritiske mål. Slå deg ikke til ro med at eksossystemet er designet og bygget av en båtprodusent. Her er det mye slurv og uvitenhet ute å går.

Da er jeg enig med deg. Ser litt på den nettsiden.

Har sett litt på eksosanlegget. På bildene under kan man se en svanhals som går opp ca 30 cm over vannlinjen. Slangen faller etter svanhals mot skroggjennomføring. Mot motor faller den også helt ned til båtbunnen før den igjen stiger opp i eksosblandebendet. Topp svanhals er høyere enn eksosblandebendet og turbo, ca 10cm. I teorien vil vannrester i slangens laveste punkt kunne skvalpe opp i turbo? Men er dette en sannsynlig årsak til korrosjon? Eksostrykket sørger vel for at ikke særlig mye vann ligger igjen i slangens laveste punkt? Maks fylling er vel full slange på slangens laveste punkt? I bilde nr 2 ser man litt hvordan eksosslangen ligger opp under badeplattform før den dykker ned under vannlinjen. bilde

Redigert av Hantoen (see edit history)

Kanskje du kan få plass til en vannlås/eksospotte ? Det ser absolutt ut som det har vert litt sjøvann og arbeidd med turboflens. Alternativt bør du kanskje få deg sånn svanehals i stål som hever utløpet på turbo. Sitt med treg mobilnett, men eg har sett slik på ebay.

Turboflens slik den ser ut er ok, sikkert bare å smøre med varmebestandig pakningsstoff mellom flensene.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

bilde

Da har jeg sendt over bilde og info til Turboverksted.

Jeg fikk tilbakemeldt at de ikke ønsket å ta inn turboen for reparasjon. De syntes det var synd å bruke masse penger på en turbo som var i orden.

Ble anbefalt å fjerne rust og slipe over pakningsflaten selv. De anbefalte også å bruke Wurth eksospasta, den kan monteres nå og vente til våren med oppstart.

Jeg er nå ferdig med sliping og til slutt flekkmaling av turboen. Nå gjenstår å avgjøre om eksosblandebendet skal skiftes og se om jeg kan få plass til en vannlås mellom motor og svanehalsen på eksosslangen.

Hei jeg vil gjerne lufte en teori jeg har rundt dette med rust i blandebend/ytterst i turbo.   Jeg tror mye av korrosjonen kan komme av for lav temperatur i blandebendet.  Dette mener jeg fordi  jeg gjennom mange år har sett utviklingen av eksosmanifoldene til mercruiser,der har det vert mange små endringer som i følge Mercury er gjort for å hindre kondens innvendig.     Volvo har på D6 med hekkaggregat valgt å ta ut størstedelen av kjølevannet ved blandebendet.  Dette tror jeg har to hensikter:lavere eksos mottrykk,men også å heve temp i blandebendet for å unngå kondensering innvendig.  Jeg ser rust ved turboutløp på mange av motorene jeg jobber med,og de har som regel hekkaggregat,og har originalt eksosopplegg.  Turboens høyde er som regel ok med tanke på høyde over vannlinje,men alikevel altså ofte en del korrosjon.  Noen flere som har tanker om dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...