FKB67 Startet 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 7.Desember.2015 Hei :) Er med en kar og støper båter om dagene! Vi har problemer med krakkeleringer når vi legger på farve!! Ikke over hele båten, men på flere plasser, men aldri på faste plasser fra båt til båt!! Er det for dårlig rengjort, ei bruker vi feil vox?? M en da hadde vi vel fått krakkeleringer over hele båten, ikke bare enkete plasser??? Fint om noen kan gi meg noen forklaring på hva vi gjør feil!!! For det skaper så mye ekstra jobb og penger :( På forhånd, Takk :) Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Båt støping hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 7.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2015 (redigert) Hei ! Går ut i fra at dette blir oppdaget når dere av former produktet. Kjedelig...... Det kan egentlig være 2 ting som hender: 1. Første laget etter gelcoat bruker så lang tid på å herde at det delvis løser opp gelcoat laget. Løsning: Høyere temperatur! 2 Det legger seg styren gass på enkelte plasser i formen. Løsning: Bruk en styre vifte for å skape en sirkulasjon å bringe bort styren gassen. Dette er ofte et problem på former til dekk eller luker da det blir stående gass nedi forma. Styren er tyngre enn luft å blir derfor stående. Om dette ser ut som "krokodille skinn så er dette løsningen. Om det er store flak i forskjellig høyde så er det voksen, men det er lett å oppdage etter at coaten er herdet. Håper dette forklarer fenomenet. Kom på en tredje Om gelcoat laget er for tynt er det også ganske sikkert at det blir krymp. Normalt brukes min. 800 my . = 2 feite omganger med kost er 800-1000 My. 3-4 med rulle. eller en som har kontroll på sprøyta !! Redigert 7.Desember.2015 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Bernt Svart 8.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2015 For tykt lag der krakkeleringen er Sitér dette innlegget Link to post
FKB67 Svart 8.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2015 Takker for svarene jeg har fått, så da sattser jeg på at neste støp blir bra!! For da tenker jeg at jeg har fått svar på problemet!! :) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Støp først 1 lag la tørke, ikke bruk for mye herder, så støper du 2 lag av gangen Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.