Jump to content

Ekstra motor på båten


poolshark

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med et forslag på hvordan jeg kan montere en liten dorgemotor som ikke bruker så jæv... mye bensin på min Skibsplast670  1985 mod med Volvo Penta 225 hk hekkaggregat.Lurer fælt på hvordan jeg skal få dette til med styrevaiere og gearvaier og ratt ikke minst. Er det mulig å få tak i utstyr som jeg kan bruke til begge motorene?

Har ikke kjøpt noen motor ennå ,så jeg er glad for forslag på motor størrelse og merke.

 

Vegard

Link to post
Share on other sites

Det finns en slags ror til påhenger / hekkagregat. Det monteres på undervannshuset og vipper opp i stor fart. Det er laget for å bedre styring i liten fart. Dersom du har en slik på hovedmotor så kan du kanskje bare låse hjelpemotor i rett frem posisjon og styre med hovedmotor selv om den ikke går.

 

Vet ikke om det virker. Hjelpemotoren vil jo stå på siden å trekke båten skjevt. Dersom det ikke er en god ide så kommer det nok noen og forteller det snart...... :yesnod:

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en gang en Mørebas 7200, hvor hovedmotoren var en 90 HK påhengs. Den forrige eieren hadde vært en iherdig fisker og han hadde hatt problem med å få påhengsen til å gå jevnt i dorgefart.

 

Derfor hadde han kjøpt en ekstra 10 HK Johnson som ble montert på en egen brakett på akterspeilet. Braketten var av den typen som man ser på seilbåter, de som svinges opp og ned avhengig av om motoren brukes.

 

Styringen var ordnet med separat styrewire til et eget lite ratt som stod ute  -  der hvor man oftest står når man fisker.

 

Jeg brukte ikke hjelpemotoren så veldig meget, men de gangen jeg prøvet så virket både motor og styring helt fint.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Artig nick du har valgt Poolshark.Selv operer jeg på et par andre forum under nicket Mudshark og FishDog. :blush:

Men spørsmålet ditt,der har jeg ikke peil. :yesnod:

Bakgrunnen til nicknamet er at jeg har et 9 fots biljardbord i gutterommet.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Tar opp denne tråden igjen for å se om noen har noen gode erfaringer og løsninger angående ekstramotor. Er selv inne på tanken å montere en liten påhenger for dorging og ev. som ekstramotor ved stopp på hovedmotor.

 

Lurer litt på følgende:

- kan hovedmotor benyttes som ror og hvordan (ev. bilde av løsning)?

- bør ekstramotoren monteres på Styrbord eller Babord side (kommer kanskje på det samme)?

- har fundert litt på en patent med en lang styrearm påmontert gasskontroll (spake). Har noen en slik løsning i bruk? Gasskontroll kan ev. monteres på annet egnet sted.

 

Regner med at noen har en enkel og god løsning på dette, som ikke krever ekstra ratt og kontrollboks... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Forslaget til Gerhard høres ut som det er verdt å prøve.

 

Jeg har erfaring fra hjelpemotor (2hk Yamaha) på en 16 fots båt med hovedmotor 50 hk.

Jeg hadde ikke noe egen styring, men baserte meg på å sitte bak i båten med en stang/forlenget rorkult. Dette kan kort oppsumeres som en fiasko.

 

For det første er en 2hk altfor lite, selv på en 16fots båt. Dette kunne sikkert noen på forumet ha fortalt meg hvis jeg hadde spurt. Kombinasjonen 16fot, 2hk og antydning til vind/strøm er dømt til å mislykkes.

 

En annen tabbe var at hjelpemotoren var montert for langt fra midten av båten (helt ute på styrbordside). Det ble vanskelig å svinge, og i praksis ble dette opplegget ubrukelig.

Link to post
Share on other sites

Hadde tidligere Skibsplast 655 med påhengsmotor.  På badeplattformen hadde jeg en festebrakett for påhengsmotor Fåes i båtutstyrbutikker fremdeles. Denne var ikke av seilbåtstypen som kan senkes ned til ønsket dybde. Brakketen var til for å oppbavare/feste en 4 hk. under fart. (4 hk'n til gummijolla).  4 hk. hadde kort stamme og propellen og kjølevannsinntaket rakk såvidt ned i vannet når det var litt tyngde fra personer akter i båten. Ved lite bølger gikk det bra - var det litt større bølger var propellen litt for mye over vann enn nedi.  Vil derfor anbefale braketen av seilbåtstypen - som desverre er mye dyrere. Alternativt går det kanskje med en dorgemotor med lang stamme.

Jeg prøvde også å styre med hovedmotor og det gikk brukbart til å holde kursen og gjøre mindre kursendringer med, men større kursendring var ikke mulig uten å vri på dorgemotoren.

Link to post
Share on other sites

Samme erfaring som atletico. Prøvde med en 3 Hk dorgemotor montert på siden med bevegelig brakket, og det fungerte på et vis i vindstille, med hovedmotor (90Hk) som ror. Men det minste vindblaff fikk båten til å dreie av slik at jeg måtte styre ganske aktivt med rorkulten på den lille! (båt: Finnsport 650AC). Så laget jeg egen styreanordning v.h.a. bremsewirer for stor motorsykkel (Harley Davidson) og byttet hjelpemotor til 15Hk 4t Honda. DET fungerte utmerket kun en sessong, men tross iherdig bruk av smøring, rustet det hele fast, og havnet i søppla.

I år skal jeg bytte ut teleflex-styringen med passiv hydraulisk styring, og vil prøve å legge ekstra styresylinder på hjelpemotoren (med ventilstyring). Håper DET funker.... Kommer tilbake med erfaringer og bilder etter at jobben er gjordt.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hadde en Øyen 17ht med 40hk pluss justerbar påhengsbrakett med 4hk.Jeg brukte deretter et stag fra hver motor rett akterover en endeleddskule (tror jeg det heter fra bil)en 10mm stang imellom stagene dette fungerte utmerket, så ikke så jalla ut som det låter, gasspådrag på toppen av motor (skyvegass ) sørget for å justere hastigheten .Etter min mening fungerer ikke hovedmotor som ror mens den lille går.Har mer info hvis interesant :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...