Draco2400Styling Startet 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Desember.2015 (redigert) Hei! Kjøpe i høst en Joda 24 med en Yanmar 3QM som er saltvannskjølt. Fikk brukt båten en del får vinteren slo inn, er så langt kjempefornøyd med motoren. Men er det noe jeg bør være på utkikk etter av feil eller svakheter på disse? Har lest at de motorene som er saltvanns-kjølte kan ha problemer med toppen, stemmer dette?Noe av det første jeg gjorde når jeg fikk båten i mitt eie var å montere ett T stykke på hovedvannsinntaket slik at jeg kan kjøre ferskvann igjennom motoren når den skal ligge i opplag en stund. Kan det være lurt å montere en temperaturmåler utenom? Slik at jeg har stål kontroll på temperaturen?? Nå vil bare en lampe lyse i dashbordet om motoren blir for varm, og da er det vell for sent?Er det noe annet jeg bør ta hensyn til?Del gjerne dine erfaringer med disse motorene, jeg er hyppig på å lære! Redigert 9.Desember.2015 av Båtentusiasten99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Hei.Lurt å montere på t-stykke.Det er nå engang salt+alder som gjør att toppen ryker pga korrosjon.Sabb motorene har samme problem.Om du passer motoren med ferskvann og tilsatt frostveske om vinteren om du har båten på land kan den vare leeeeeeeeenge.Det er ikke sikkert att din topp er så verst,kommer an på tidligere stell og konservering. Så vidt jeg vet har denne motortypen ingen andre svakheter og er regnet for å vere en serdeles god motor.Temp måler kan vere en god ide også.Kan vere lurt å sjekke/bytte impeller også. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
TMe Svart 9.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2015 Sjøvannskjølt motor er alltid et lotteri uansett spyling og konservering. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 10.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 (redigert) Er en slitesterk maskin, men begynner jo å dra på årene. Veldig viktig på en saltvannskjølt motor - og for så vidt på alle andre motorer - den må kjøres "ned" den trenger å gå noen små minutter når du kommer inn etter en tur. La den gjerne få 4/5 min på tomgang før du stopper den. Kan med fordel om det ikke er gjort før rense kjølevannet med Systemrens, eller ev sitronsyre, åpner trange/tette kjølekanaler. "blandebendet" - der eksos og vann måtes har en tendens til å ryke etter noen år, se etter tegn på at det begynner å bli sot, om du finner, bytt tvert, for når det blir hull, blir det mye klin. Eller sørg for vanlig vedlikehold. Redigert 10.Desember.2015 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Sharksjark Svart 10.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Jeg åg har en 3qm med saltvanns kjøling, fikk også høre om at toppen var et svakt punkt... Tror til og med at jeg leste at noen skulle vedde på at alle 3qm topper var sprukket. Etter noen års eie bestemt jeg meg for at motor skulle få ein liten overhaling og trykktestet toppen samt eg rengjorde alle kjøle kanaler, toppen var ikke sprukket og med tanke på tæring i kanalen etter sjøvann så såg det som den var helt ny. Ville kjørt i sitron syre igjennom kjøle systemet så du er sikkert den får nok kjøling så håper eg du har denne i maaaange år...:-) Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 14.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2016 Hei igjen! Takker for gode svar! På min gamle snekke blandet jeg varmt vann og plumbo og kjørte igjennom kjølesystemet, dette fungerte utmerket med det er kanskje litt hardt for motoren?I sine tidligere år har båten gått i brakkvann, en blanding av salt og ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.