Jump to content

MacTac folie isteden for å lakkere skroget. Noen som har prøvd?

Bisse

Recommended Posts

Link

http://www.mactac.eu/solutions-list-boat-wrapping-1-162.htm

Det var noen for en del år siden som snakket om et firma på østfoldsiden som kunne "brushe" opp feks en blå skuteside. Noen som husker hvem/hva/hvor?

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

En nabo i havna sjekket opp dette med foliering av katamaranen sin. Han ble fortalt at (den aktuelle) folien tåler en del, men om det skulle gå hull var det enkelt å skjære til og legge oppå et overlappende nytt lag med folie selv. Folien er såpass tynn at selv med et overlappende lag vil ikke skjøtene synes på en drøy meters avstand. Virker som han vurderer dette seriøst som et alternativ til å legge ny gelcoat på spesielt det ene skroget som er svært slitent etter en tidligere skade. De forklarte ham at en sliten skrogside må sparkles, slipes og poleres før folie, for alt viser gjennom, spesielt for mørke farger.

Nei, det så ikke bra ut. For det første var det mange sår og riper som var ganske synlige. Dette skyldtes mye at det er mørk folie på hvit båt. I tillegg er folien matt og stygg på nært hold. Slitasjemerker fra f.eks fendre blir ganske synlige, og kan ikke rubbes blanke igjen. Mulig at dette er en annen type folie, men uansett ville jeg sett litt på båter med noen år gammel folie før jeg tok kostnaden selv med å legge på dette. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

MACtac er et foliemerke på lik linje med 3M, Oracal, Avery, m.fl. det er liten forskjell mellom foliemerkene. Uansett merke vises dårlig grunnarbeide gjennom folien,  sår, riper  m.m. Uansett merke slites de forholdsvis lett  grunnet mekanisk påkjenning, som nærkontakt med brygger, andre båter m.m.,de tåler ikke i nærheten av hva gelcoat tåler. Ja man kan lappe, men det vil synes forholdsvis godt innen et par meter.

Helfoliering av båt som aldri fendres eller har kontakt med skarpe gjenstander kan fungere, men i lengden vil det ikke være spesielt  gunstig. Folien er kun 0,05 til 0,1 mm tykk og tåler mye av hva en bil normalt utsettes for, derfor forekommer helfoliering av biler ganske ofte, men de fendres sjelden. Folie er absolutt ingen vidundermedisin på en båt.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Tror jeg ville foretrukket å lakkert skroget før jeg hadde foliert det. Får man en skrape i lakken, kan man legge ny lakk i skrapa og polere. Men med folie blir skrapa et stort sår der folien er dradd bortover før den ryker i store revner. Bare tenk på hvordan et klistermerke ser ut etter hardkontakt med noe kvasst. 

Folie er nok best til båtbruk når det brukes i interiørdetaljer som ikke utsettes for de helt store belastningene.

Og jeg vet at jeg hadde klikket bare ved tanken av å ha en folieskjøt langs baugen, som var synlig. Når jeg vet om feil, irriterer det kraftig, selv om ingen andre ser det...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Hei.

Jeg la 3m folie på min båt i våres.

Var i utgangspunktet litt skeptisk men så på dette som en rask løsning da båten var irriterende matt og sliten.

Selv etter timer med polering ble den ikke bra...

Foliering ble egentlig brå bestemt under båt pussen i våres.

Jeg ble meget fornøyd med resultatet.

Etter en sesong har jeg ingen synlige skader på folien,ser ut som den ble lagt på i går...

Da folien er tynn er du avhengig av at skroget er uten for mye skader, alt synes igjennom.

Å lakkere opp båten er selvsagt en bedre og mer permanent løsning.

Regner med at folien holder ca 5-6 sesonger og det er egentlig helt greit.

Hei.

Jeg la 3m folie på min båt i våres.

Var i utgangspunktet litt skeptisk men så på dette som en rask løsning da båten var irriterende matt og sliten.

Selv etter timer med polering ble den ikke bra...

Foliering ble egentlig brå bestemt under båt pussen i våres.

Jeg ble meget fornøyd med resultatet.

Etter en sesong har jeg ingen synlige skader på folien,ser ut som den ble lagt på i går...

Da folien er tynn er du avhengig av at skroget er uten for mye skader, alt synes igjennom.

Å lakkere opp båten er selvsagt en bedre og mer permanent løsning.

Regner med at folien holder ca 5-6 sesonger og det er egentlig helt greit.

selv en gammel og matt båt blir utrolig blank etter en proff rengjøring/rubbing/polish... Det krever kunnskap og rette verktøy..  så lenge det er gelcoat igjen vil en proff få igjen glansen... men det nytter ikke med bensinstasjonprodukter..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Er desverre ikke helt enig der,gjelder desverre ikke alle båter. .

En sliten gelcoat av dårlig kvalitet får du blank men den blir fort matt igjen.

Har brukt forskjellige kvalitets produkter og tips her på forumet. Med min båt har resultatet ofte vært bra første halv del av sesongen. ..

Etter hva jeg har funnet ut er det forskjellig kvalitet på gelcoat, mulig min ikke har vært den beste.

Folie er greit men ingen permanent løsning. Du er veldig avhengig av at dette blir gjort av en som kan dette godt!

Polering og bruk av div stoffer og utstyr er en lang diskusjon, ref tidligere diskusjoner i dette forumet ☺

Folie på bil og båt kan vare i årevis uten nevneverdig reduksjon i utseende. Det man skal være klar over er at det er et syltynt produkt som har begrensninger i holdbarhet overfor mekanisk påkjenning og lar seg påvirke av varme/kulde og UV stråler. UV strålene gir seg størst utslag på horisontale flater og er ikke det største problemet på våre breddegrader, men noen farger og spesielt metallic folie kan være utsatt.

Kulde gjør folien sprø som flatbrød og da skal det mindre til av mekanisk slitasje før skade skjer. En båt kan fint gå i issørpe uten at gelcoaten tar skade, mens folie vil flasse av i vannlinjen umiddelbart. Likeledes kan en soloppvarmet båtside være utsatt, da folien er ekstremt sårbar for mekanisk påvirkning. Varme vil mykgjøre limstoffet (det er med varme folien lar seg fjerne, varmluftpistol eller damp) og folien vil lett la seg strekkes/ødelegges om den blir utsatt for kraftig gnissing f.eks av fendere eller en annen båt/brygge o.l. Folie i temperaturområde +10 - +25 grader vil kunne tåle ganske store påkjenninger, da limet er herdet og folien nærmest er en integrert del av båtsiden, men det er allikevel et tynt plastprodukt som er limt på en annen flate, så alt er relativt.

Folie på bil tåler børstevaskemaskin, men kan forholdsvis lett få lettere riper, noe som synes bedre på mørke flater enn lyse, men kan poleres med egnet poleringsmiddel og kan også rubbes lett for å få bort riper og tildels fornye glans. Polering vil som på lakk, beskytte mot riper og lettere mekanisk påvirkning. 

En båt som ligger beskyttet mot gnissing og som ikke kommer nær skarpe kanter, vil kunne ha en fin folie i mange år, mens andre like gjerne kan få en skade som krever utbedring allerede første sesong. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Vet ikke hvordan det er med de to eksemplene. Men Jysla Løye i Stavanger er i all fall foliert for andre gang etter bytte av sponsor våren 2015. .

http://www.siddisracing.no/index.php?published-min=2014-05-01T00:00:00-00:00&published-max=2014-06-01T00:00:00-00:00

http://www.siddisracing.no/index.php?id=3641425344294441211

Redigert av Bergen (see edit history)

XO båtene er vel dekket med film, noen som vet hvordan disseb klarer seg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...