Bisse Startet 9.Desember.2015 Del på Facebook Startet 9.Desember.2015 Skal ha båten på slipp til våren for å polere, vaske etc. Båten er ikke noe pen i skroget, så jeg lurte på å gjøre noe med det. Kom over en folie som heter Mactac. Skroget vaskes og folien strykes på, og båten ser ny ut. Noen som har vært borti dette? Hvor lenge holder det? Er dette noe å satse på? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
TimJ Svart 10.Desember.2015 Del på Facebook Svart 10.Desember.2015 Hmmm, dette var interessant.... Vil man feks kunne foliere dekket og med denne? Eller blir det for glatt? Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 10.Desember.2015 Del på Facebook Svart 10.Desember.2015 Link ? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Desember.2015 Del på Facebook Svart 10.Desember.2015 (redigert) folie krever perfekt underlag for å få pent resultat, og det slites lett. Ville heller lakkert. Redigert 10.Desember.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Windy37GM Svart 10.Desember.2015 Del på Facebook Svart 10.Desember.2015 (redigert) Link http://www.mactac.eu/solutions-list-boat-wrapping-1-162.htm Det var noen for en del år siden som snakket om et firma på østfoldsiden som kunne "brushe" opp feks en blå skuteside. Noen som husker hvem/hva/hvor? Redigert 10.Desember.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bisse Svart 10.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2015 Link til film: Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Windy37GM Svart 10.Desember.2015 Del på Facebook Svart 10.Desember.2015 Hvem på østlandet kan gjøre dette med Mactac? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Popeye70 Svart 10.Desember.2015 Del på Facebook Svart 10.Desember.2015 Jeg tipper en velutstyrt bildekor-sjappe kan gjøre dette. De er vant til å foliere biler, og der er det ganske mange vriene kroker og vinkler. Flere enn på et skrog, skulle jeg tro. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lazyjack Svart 10.Desember.2015 Del på Facebook Svart 10.Desember.2015 Vil tro det slites fort hull på dette i området der det fendres. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Desember.2015 Del på Facebook Svart 10.Desember.2015 En nabo i havna sjekket opp dette med foliering av katamaranen sin. Han ble fortalt at (den aktuelle) folien tåler en del, men om det skulle gå hull var det enkelt å skjære til og legge oppå et overlappende nytt lag med folie selv. Folien er såpass tynn at selv med et overlappende lag vil ikke skjøtene synes på en drøy meters avstand. Virker som han vurderer dette seriøst som et alternativ til å legge ny gelcoat på spesielt det ene skroget som er svært slitent etter en tidligere skade. De forklarte ham at en sliten skrogside må sparkles, slipes og poleres før folie, for alt viser gjennom, spesielt for mørke farger. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Desember.2015 Del på Facebook Svart 11.Desember.2015 Det er det samme som jeg har hørt Hakkanen. Men ettet å ha sett en foliert båt på nært hold må jeg si at jeg er svært skeptisk... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hakkannen Svart 11.Desember.2015 Del på Facebook Svart 11.Desember.2015 Har aldri sett en foliert båt på nært hold selv, så kan kun referere til hva jeg har blitt fortalt. Men kan se for meg at forhandler av produktet skryter litt mer enn hva som egentlig er realtiteten Det så ikke bra ut altså? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Desember.2015 Del på Facebook Svart 11.Desember.2015 Nei, det så ikke bra ut. For det første var det mange sår og riper som var ganske synlige. Dette skyldtes mye at det er mørk folie på hvit båt. I tillegg er folien matt og stygg på nært hold. Slitasjemerker fra f.eks fendre blir ganske synlige, og kan ikke rubbes blanke igjen. Mulig at dette er en annen type folie, men uansett ville jeg sett litt på båter med noen år gammel folie før jeg tok kostnaden selv med å legge på dette. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sørlandet2 Svart 11.Desember.2015 Del på Facebook Svart 11.Desember.2015 Har ingen erfaring med foliering. Men 3M dekortape på min båt tåler veldig lite. Blitt mye slitasje fra fendere. Men mulig denne folien er mer holdbar. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 11.Desember.2015 Del på Facebook Svart 11.Desember.2015 MACtac er et foliemerke på lik linje med 3M, Oracal, Avery, m.fl. det er liten forskjell mellom foliemerkene. Uansett merke vises dårlig grunnarbeide gjennom folien, sår, riper m.m. Uansett merke slites de forholdsvis lett grunnet mekanisk påkjenning, som nærkontakt med brygger, andre båter m.m.,de tåler ikke i nærheten av hva gelcoat tåler. Ja man kan lappe, men det vil synes forholdsvis godt innen et par meter. Helfoliering av båt som aldri fendres eller har kontakt med skarpe gjenstander kan fungere, men i lengden vil det ikke være spesielt gunstig. Folien er kun 0,05 til 0,1 mm tykk og tåler mye av hva en bil normalt utsettes for, derfor forekommer helfoliering av biler ganske ofte, men de fendres sjelden. Folie er absolutt ingen vidundermedisin på en båt. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Bisse Svart 12.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2015 Skal sjekke dette mere ut. Ingen som har lagt på folie her inne da? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Kjetil1 Svart 12.Desember.2015 Del på Facebook Svart 12.Desember.2015 Tror jeg ville foretrukket å lakkert skroget før jeg hadde foliert det. Får man en skrape i lakken, kan man legge ny lakk i skrapa og polere. Men med folie blir skrapa et stort sår der folien er dradd bortover før den ryker i store revner. Bare tenk på hvordan et klistermerke ser ut etter hardkontakt med noe kvasst. Folie er nok best til båtbruk når det brukes i interiørdetaljer som ikke utsettes for de helt store belastningene. Og jeg vet at jeg hadde klikket bare ved tanken av å ha en folieskjøt langs baugen, som var synlig. Når jeg vet om feil, irriterer det kraftig, selv om ingen andre ser det... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Gozzi Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 Hei. Jeg la 3m folie på min båt i våres. Var i utgangspunktet litt skeptisk men så på dette som en rask løsning da båten var irriterende matt og sliten. Selv etter timer med polering ble den ikke bra... Foliering ble egentlig brå bestemt under båt pussen i våres. Jeg ble meget fornøyd med resultatet. Etter en sesong har jeg ingen synlige skader på folien,ser ut som den ble lagt på i går... Da folien er tynn er du avhengig av at skroget er uten for mye skader, alt synes igjennom. Å lakkere opp båten er selvsagt en bedre og mer permanent løsning. Regner med at folien holder ca 5-6 sesonger og det er egentlig helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 (redigert) Hvor lang båt og type? Kan jeg spørre hva det kostet? Mvh Windy37GM Redigert 13.Desember.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
-morten- Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 Hei. Jeg la 3m folie på min båt i våres. Var i utgangspunktet litt skeptisk men så på dette som en rask løsning da båten var irriterende matt og sliten. Selv etter timer med polering ble den ikke bra... Foliering ble egentlig brå bestemt under båt pussen i våres. Jeg ble meget fornøyd med resultatet. Etter en sesong har jeg ingen synlige skader på folien,ser ut som den ble lagt på i går... Da folien er tynn er du avhengig av at skroget er uten for mye skader, alt synes igjennom. Å lakkere opp båten er selvsagt en bedre og mer permanent løsning. Regner med at folien holder ca 5-6 sesonger og det er egentlig helt greit. selv en gammel og matt båt blir utrolig blank etter en proff rengjøring/rubbing/polish... Det krever kunnskap og rette verktøy.. så lenge det er gelcoat igjen vil en proff få igjen glansen... men det nytter ikke med bensinstasjonprodukter.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gozzi Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 Er desverre ikke helt enig der,gjelder desverre ikke alle båter. . En sliten gelcoat av dårlig kvalitet får du blank men den blir fort matt igjen. Har brukt forskjellige kvalitets produkter og tips her på forumet. Med min båt har resultatet ofte vært bra første halv del av sesongen. .. Etter hva jeg har funnet ut er det forskjellig kvalitet på gelcoat, mulig min ikke har vært den beste. Folie er greit men ingen permanent løsning. Du er veldig avhengig av at dette blir gjort av en som kan dette godt! Polering og bruk av div stoffer og utstyr er en lang diskusjon, ref tidligere diskusjoner i dette forumet ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 Folie på bil og båt kan vare i årevis uten nevneverdig reduksjon i utseende. Det man skal være klar over er at det er et syltynt produkt som har begrensninger i holdbarhet overfor mekanisk påkjenning og lar seg påvirke av varme/kulde og UV stråler. UV strålene gir seg størst utslag på horisontale flater og er ikke det største problemet på våre breddegrader, men noen farger og spesielt metallic folie kan være utsatt. Kulde gjør folien sprø som flatbrød og da skal det mindre til av mekanisk slitasje før skade skjer. En båt kan fint gå i issørpe uten at gelcoaten tar skade, mens folie vil flasse av i vannlinjen umiddelbart. Likeledes kan en soloppvarmet båtside være utsatt, da folien er ekstremt sårbar for mekanisk påvirkning. Varme vil mykgjøre limstoffet (det er med varme folien lar seg fjerne, varmluftpistol eller damp) og folien vil lett la seg strekkes/ødelegges om den blir utsatt for kraftig gnissing f.eks av fendere eller en annen båt/brygge o.l. Folie i temperaturområde +10 - +25 grader vil kunne tåle ganske store påkjenninger, da limet er herdet og folien nærmest er en integrert del av båtsiden, men det er allikevel et tynt plastprodukt som er limt på en annen flate, så alt er relativt. Folie på bil tåler børstevaskemaskin, men kan forholdsvis lett få lettere riper, noe som synes bedre på mørke flater enn lyse, men kan poleres med egnet poleringsmiddel og kan også rubbes lett for å få bort riper og tildels fornye glans. Polering vil som på lakk, beskytte mot riper og lettere mekanisk påvirkning. En båt som ligger beskyttet mot gnissing og som ikke kommer nær skarpe kanter, vil kunne ha en fin folie i mange år, mens andre like gjerne kan få en skade som krever utbedring allerede første sesong. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Popeye70 Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 Er det noen som vet om f.eks. Al Capone er helfoliert eller har løse dekaler? http://www.alcapone.no/?attachment_id=75 Tilsvarende med Camilla: http://www.kappseiling.no/2012/07/camilla-vinner-af-offshore-race-sammenlagt/ Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bergen Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 (redigert) Vet ikke hvordan det er med de to eksemplene. Men Jysla Løye i Stavanger er i all fall foliert for andre gang etter bytte av sponsor våren 2015. . http://www.siddisracing.no/index.php?published-min=2014-05-01T00:00:00-00:00&published-max=2014-06-01T00:00:00-00:00 http://www.siddisracing.no/index.php?id=3641425344294441211 Redigert 13.Desember.2015 av Bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 XO båtene er vel dekket med film, noen som vet hvordan disseb klarer seg Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.