Jump to content

Krigskip - gamle og nye!

Zitt

Recommended Posts

Helt fra jeg var liten dutt, har jeg vært fascinert av krigskip. Jeg fikk en gang for 100 år siden en bok med tekst og bilder av krigskip i den norske marinen. Den er forlengst forsvunnet, men bildene finnes sikkert. Finner du noe spesielt, vil jeg gjerne se.

Her er noe av det siste som er laget, og der mangler det nok ingenting av utstyr;

http://www.side3.no/vitenskap/uss-zumwalt-er-usas-usynlige-sjmonster/3423169257.html

bilde

Ivar. Bismark eller Tirpitz. Usikker hvem av de?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

jepp, fikk ikke kanontårn + baug til å stemme heller på at det skulle være Bismarck/Tirpitz

iflg bilder på google så har Deutchland bare 1 ankerklyss på hver side foran mens Graf Spee har 2

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Verdens første hangarskip, britiske HMS Argus 1918. Jeg er ikke sikker på om det var i tjeneste i WWI, men var i tjeneste i WWII da de britiske tapene begynte å merkes for alvor.

Skipet ble opprinnelig bygget som passasjerskip, men ble kjøpt av marinen før det var ferdigstillet, og så ombygget. Design var tydeligvis ikke viktig! :giggle:

bilde

Morsom Tråd :thumbsup:

Legger inn et par bidrag. Jeg har vel egentlig mest sans for fartøyene fra WW2. Den fasinerende historien, samt at jeg ved et par anledninger har vært og tittet på den gjør denne til min favoritt:

bilde

Omtrent slik ligger den i dag. Modellen er laget av en kar i Sarpsborg.

bilde

For de som er interessert i historien kan denne boka av Alf R. Jacobsen absolutt anbefales:

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4995449

Ellers synes jeg også de gamle slagskipene med vedderbaug er fasinerende. De gikk vel mer elle mindre av moten på begynnelsen av 1900 tallet da de fant ut at man kunne skyte motstanderen i senk istedenfor å renne dem i senk :giggle:

Her USS Georgia

bilde

Og HMS Dreadnougth (1906 - 1923)

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...