Jump to content

treseiler, hvilken type og hvor er bildet tatt?


Framtia

Recommended Posts

Bilder er ihvertfall tatt fra kaia på sørsiden av Ålesund. Er vel den som kalles Storneskaia, ved rutebilstasjonen.

Stor hvit bygning i bakgrunnen heter Slinningsbua, og bildet er tatt i retning sør-sørøst. Aspevågen følger innover til høyre i bildet, vest, og fjorden innover til venstre heter Borgundfjorden. :)

 

Skipshandler Sverre Eidvik, som fortsatt eksisterer, hadde en slik. Han finner alltid frem et gammelt bilde av den når jeg er innom butikken hans.

Mener han fortalte at det var mange slike i Ålesund en gang. Du vet ikke når det er tatt?

 

Kanskje medlemmet Wallas service kan bidra. Han har en del maritim lokalhistorie å spille på, mener jeg.

Artig bilde.

Link to post
Share on other sites

Det er min far som har tatt bildet, tipper det er fra 70- eller tidlig 80-tallet. Da er stedet lokalisert, så blir det å nøste i om båten lar seg identifisere. 6 meter ja, er det mange slike rundt omkring?

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

- båtene var visstnok ikke "6meter" lang, men en eller annet utregning som gav den benevnelsen 6 meter. Tror jeg :)

 

Igjen, send en IM til wallas service, så han vet om tråden.

 

Har ikke sett sånne tre-seilere i havnene her, all den tid jeg har hatt interesse av å glane på seilbåter :) eldste større seileren jeg vet om her er en BB35 fra 1962.

Ellers er det et stort 12,5 m2 -miljø her i dag.

Sverre Eidsvik solgte sin 6meter til en svenske, synes jeg han sa.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bildet er fra Ålesund ja, ingen til om det. Er vokst opp på "Meierikaia" like utenfor venstre bildekant, før den nye innfartsveien kom.

 

Båten har jeg mindre greie på, men jeg snoket litt rundt på nettet. Og da fant jeg ut (nb: jeg tror) at dette kan være en Drake. Fant en liste over seilnr på nettet, og når jeg blar nedover finner jeg nr D N 63. Om jeg ikke er helt på villspor så er dette en Drake, bygd i 1937 av Holmen Yachtverksted (vet ikke hvor) for Ernst G. Mortensen i Oslo. Navnet på båten: Kringla 4.

 

Mer om Drake-båtene

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kan det være forlagsmannen Ernst G. Mortensen. Mannen som startet opp Norsk Ukeblad, Det Nye, Vi Menn osv? Og også gründeren av NKS.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Ernst_G._Mortensen

 

Fra 31 til 34 ga han ut en seksbinder, Kringla heimsins, kanskje båtnavnet var inspirert av bind nr 4 da ;-) Båten ble bygd i 37.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei :-)

 

Nå tror jeg  Wallas Service er litt på bærtur.... ;-)

 

Se på seilnummeret en gang til..... det står  6 N63  å ikke D N63.

 

6 tallet indikerer at dette er en såkalt  6 mtr.....å i følge KNS årbok fra 1947 så tilhørte da båten en Frithjof Wiese fra Fredrikstad......Bygd  ved Bjarne Aas båtbyggeri i Fredrikstad i 1937 og tilhører da IOD (International One Design) klassen.....Båten på bildet kan godt ha fått seilene fra en annen båt ,men att det er 6mtr er  ganske sikkert. Disse båtene ble brukt av "The upper Class" her til lands og mesteparten ble solgt til Amerika og San Fransisco området,hvor man særlig hadde ett stort IOD miljø.

Vitale mål: Lengde 11.40

                  Lengde vannlinje 7.17

                  Bredde 1.89

                  Fribord  0.73

 

Mvh Janniz.

Link to post
Share on other sites

Hei :-)

 

Nå tror jeg  Wallas Service er litt på bærtur.... ;-)

 

 

Har allerede innrømmet at jeg er på villspor, eller bærtur om man vil, så det har jeg ingen problemer med  :nonod:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Som Hulda sier er dette en 6m R konstruert etter den såkalte R-regelen, hvor båtens måltall ble gitt i seilmeter, derav betegnelsen 6-meter. Hensikten med R-regelen var at hver enkelt båt er en egen design, men kunne konkurrere likt mot hverandre. En av de mest kjente konstruktører internasjonalt etter R-regelen var nordmannen Johan Anker. Mange av hans båter seiler enda. En av de mest kjente seilerene var kong Olav, som seilte 6m og i mange år 5,5 mR. Han hadde også en 8mR, Sira, som ble helrestaurert for noen år siden, og seiles nå av kong Harald. Siden hver båt var en unik konstruksjon, ble båtene svært dyre å bygge, og Bjarne Aas fra Fredrikstad konstruerte derfor IOD-en (International One Design) hvor alle båtene er helt like, og bygget over lest. Båtene er i størrelse lik en 6m, og ble populære også internasjonalt. Det er fortsatt en aktiv regattaklasse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...