Jump to content

Kvalitets havseiler mellom 30-40fot?

EirikSolvang

Recommended Posts

Hei! 

Takk for dei som tar seg tid til å svare!

Eg ser etter en trygg havseiler mellom 30-40 fot, vil ha en bred båt med dyp kjøl og gjerne litt underrigget for å være mest mulig stabil og tåle bra med sjø, ratt og teak er også viktig.

Eg ser for meg å bruke mellom 200-300 tusen.

God plass inni, kvalitets merke og bra utstyr. 

En stor takk til dei som kan hjelpe meg i rett retning på hvilke merke og modeller som oppfyller desse kravene! :D

Mvh Eirik

Vindø 40 er mitt tips. Den tikker alle boksene dine.

Sjøsterk, masse teak, rattstyring, ikke overrigget men seiler godt, 31 fot og plasserer seg omtrent midt i budsjettet ditt.

bilde

En del av kriteriene dine kan være litt vanskelig å kombinere. En velseilende og sjøsterk båt er f.eks ikke superlett å gjøre romslig. Hva som fungerer bra på skrå blir ofte oppfattet som "trangt" når man er i havn. Båten jeg omtaler her er god å være ombord i underveis, men vil nok oppfattes som trang sammenlignet med en moderne campingseiler.

Fine båter, men hvorfor har du mye teak på listen over hva du ønsker?  Pent å se på, og behagelig å gå på, men teakdeket kan også skape mye problemer og utgifter når det begynner å bli gammelt. Det ligger en Vindø 40 på finn.no http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=67716612&searchclickthrough=true.  Pen båt ser det ut til, og helt sikkert en god båt, men 315 cm. bredde på en båt i størrelsen du ønsker kan vel ikke kalles en bred båt, vil jeg si.

Eg har sett litt på Alo 33, som sies å være en bra havseiler, men denne er bare 311cm brei, korleis påvirker bredden seilegenskapene?
Eg har forstått de sånn at en bred båt vil ikkje krenge så mykje som en smal båt, men en bred båt vil også kunne krenge mindre før roret løfter seg ut av vatnet? stemmer dette?

Er det ellers andre ting å tenke på ang bredde iforhold til seilegenskapet?

Mvh Eirik

Eg har sett litt på Alo 33, som sies å være en bra havseiler, men denne er bare 311cm brei, korleis påvirker bredden seilegenskapene?

Eg har forstått de sånn at en bred båt vil ikkje krenge så mykje som en smal båt, men en bred båt vil også kunne krenge mindre før roret løfter seg ut av vatnet? stemmer dette?

Er det ellers andre ting å tenke på ang bredde iforhold til seilegenskapet?

Mvh Eirik

Nei, du kan ikke trekke disse slutningene, desverre.

Ikke se deg blind på målene om det er seilegenskaper du er ute etter. Å utelukkende basere seg på ytre mål for å finne en egnet båt er å starte i feil ende. En katamaran krenger ikke i det hele tatt men kan slamre løs gebisset i sjøgang.

En eldre langkjølet båt kan være svært smal, men likevel oppleves stabil og trygg i vær som får moderne, brede, eggeskall til å søke havn. Det er altså designet og ikke bredde/lengde/høyde/dybde som avgjør alene.

Men før petimeterene kommer løpende til: større bredde gir mer formstabilitet. Formstabilitet er helt knall helt til den er brukt opp.

Edit: For å utdype litt

En smal båt vil kunne oppleves "rank" ved brygga. Altså at den tilsynelatende krenger lett. Men det som er viktig å huske på er at smale båter benytter kjølvekt for å oppnå nødvendig stabilitet. Dette betyr at stabiliteten øker sammen med krengingen (En demonstrasjon av prinsippet kan være å løfte en bøtte vann fra loddrett til vannrett posisjon med strak arm. Motstanden øker dramatisk med vinkelen) I en veldesignet smal båt vil vindpresset krenge båten til den oppnår likevekt med det rettende momentet fra skrog og kjøl og deretter stanse videre krenging. Etter at denne likevekten er oppnådd vil båten oppleves som stabil selv om det er mye sjøgang. Personlig seiler jeg heller en IF framfor et moderne eggeskall i dårlig vær. Men jeg skal gladelig inrømme at en båt på 40 fot raskt vil oppleves som mer sjøsterk enn en båt som er 10 fot mindre. Det er derfor båtprodusenter slipper unna med middelmådighet i disse dager ved å pushe stadig større båter(<--- påstand)

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)

Litt usikker på om en båt med dyp kjøl er det beste å sikte seg inn på; fine på kryss, men dyp kjøl betyr som oftest kort kjøl, som ikke akkurat er oppskriften for maksimal retningsstabilitet.

Mange båter som kan være aktuelle. Ville basert mye på hvilke områder du har planer om å farte rundt i, og hvor mange det skal være ombord.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...