Heimegut Startet 12.Desember.2015 Del på Facebook Startet 12.Desember.2015 Hei. Skal nå til å oppgradere EL anlegget i våres sjark. Strømkabelen ifra batteriet og inn til cabin er vel egentli det eneste som fortsatt er brukbart, so tenkte at eg ville skifte alt etter denne kabelen. ser at biltema har noen brytere med sikring inkludert: http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Strombryter/Bryterpanel-med-automatsikringer-2000021273/ er desse brukendes? og hva type ledning er fin til og bruke å trekke opp til lanternene, dekkslys (led lys), vindusvisker motor, osv. blir nok flere spørsmål etterhvert som jeg setter i gang. men på førehånd takk :) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 12.Desember.2015 Del på Facebook Svart 12.Desember.2015 (redigert) Det har vel en svakhet ved at skinnen som skal kobles til + kabelen fra batteri er noe spinkel. Strømskinnen er heller ikke isolert, så det kan være greit å ta hensyn til. Men med litt forsiktighet under montering av kabelsko (flatstift) går det greit. Tross alt blir det jo ikke noen mekanisk belastning når det er ferdig montert. Det er heller ikke ment til utvendig bruk, må stå tørt. Bruk flatstift med 90 graders vinkel, som også selges hos BT, ved montering av batterikabelen. Bruker du en vanlig flatstift klarer du ikke å trekke panelet opp uten å ta av kabelen på baksiden først. Med en 90 graders flatstift på kabelen kan alt kobles på plass før du senker panelet ned på plass. Kablene til bryterne bruker du bare vanlige flatstifter. Panelet med 8 brytere har to + skinner. En skinne for de 4 øverste, og en skinne for de 4 nederste bryterne. Skal du gi strøm til alle 8 med bare en kabel fra batteri, kobler du enkelt de to skinnene sammen med en kabelbit og flatstifter. Sikringene kan skrues ut og byttes plass på slik at du kan tilpasse styrken på sikringen til kursen, da det er ulike styrker på dem. Sikringene er automatiske, og kan også kjøpes løst hos BT hvis du ønsker reserve. Tilkoblingen til batteri minus er bare ment for å få lys i bryterne. Det er ikke ment at forbrukerne skal ta minus fra panelet. Til det bruker du en egen koblingsskinne utenom. BT har også fortinnet to-leder kabel (rød og svart) i flere tykkelser mener jeg. Grei å bruke den. Velkommen til baatplassen. Ser det er ditt første innlegg. Til den prisen tror jeg du blir godt fornøyd og det er jo veldig mye enklere å koble opp når sikring og brytere er samlet. Mindre skjøting og mindre kabelsalat. Redigert 12.Desember.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Heimegut Svart 13.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 takk for svar. blir spennende å sette igang me dette prosjektet. har en ok plan inni hodet på hvordan det skal gjøres, så får håpe eg klare å utføre den like greit praktisk :) blir nå i første omgang å få fiksa det elektriske, deretter blir det å male båten i en litt freshere farge, nå er den "senneps-gul"... skal også prøve å overhale motoren, men tror det blir vanskelig å få tak i deler. leyland ca 38HK ifra midten på 80 tallet. om det blir å vanskeli som jeg tror, blir d satt i en ny motor... må ha litt å styre me om vinteren :) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 Når det gjeld kabel, vil eg sei at unngå kablar med eintråda ledere, dei brekker altfor lett. Unngå ogso PVC - isolert kabel med ufortinna ledere, PVC og kopar reagerer i dette miljøet, so koparen vert nermest oppspist. Eg ville ogso gjort mitt beste for å unngå PVC i det heile tatt. Magne Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 Bare en liten oppklarning. Med to-leder kabel fra BT mente jeg en rød kabel for + og en sort kabel for minus som henger sammen. Hver enkelt leder er mangetrådet og myk og fin og arbeide med. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 13.Desember.2015 Del på Facebook Svart 13.Desember.2015 Jeg ville brukt RK til bruk i båt. Det er den slags ledning som blir brukt på offshore anlegger osv. Og bruk niter som ''ende avsluttning'' . vis du bruker riktig niter vil den plastikk kappen bak selve niten nette mellom selve kobberet og isolasjonen. Vanligst fargekode. Hvit = 0.75 mm2 Rød = 1.5 mm2 Blå = 2.5 mm Prøv å merk hvor ting går hen så gått som mulig. Det er mye lettere å feilsøke på anlegget i senere tid vis det skjer noe :) http://elby.no/index.php/Kabel/RKK-Kabel http://elby.no/index.php/Kabel/RK-Kabel Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.