Jump to content

Tips Angående Nytt EL anlegg. myra 23 sjark


Heimegut

Recommended Posts

Hei.

Skal nå til å oppgradere EL anlegget i våres sjark.

Strømkabelen ifra batteriet og inn til cabin er vel egentli det eneste som fortsatt er brukbart, so tenkte at eg ville skifte alt etter denne kabelen.

 

ser at biltema har noen brytere med sikring inkludert:

http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Strombryter/Bryterpanel-med-automatsikringer-2000021273/

 

er desse brukendes?

 

og hva type ledning er fin til og bruke å trekke opp til lanternene, dekkslys (led lys), vindusvisker motor, osv.

 

blir nok flere spørsmål etterhvert som jeg setter i gang. 

men på førehånd takk :)

 

 

Link to post
Share on other sites

Det har vel en svakhet ved at skinnen som skal kobles til + kabelen fra batteri er noe spinkel. Strømskinnen er heller ikke isolert, så det kan være greit å ta hensyn til.  Men med litt forsiktighet under montering av kabelsko (flatstift) går det greit. Tross alt blir det jo ikke noen mekanisk belastning når det er ferdig montert. Det er heller ikke ment til utvendig bruk, må stå tørt.

Bruk flatstift med 90 graders vinkel, som også selges hos BT, ved montering av batterikabelen. Bruker du en vanlig flatstift klarer du ikke å trekke panelet opp uten å ta av kabelen på baksiden først. Med en 90 graders flatstift på kabelen kan alt kobles på plass før du senker panelet ned på plass. Kablene til bryterne bruker du bare vanlige flatstifter.

 

Panelet med 8 brytere har to + skinner. En skinne for de 4 øverste, og en skinne for de 4 nederste bryterne. Skal du gi strøm til alle 8 med bare en kabel fra batteri, kobler du enkelt de to skinnene sammen med en kabelbit og flatstifter.

 

Sikringene kan skrues ut og byttes plass på slik at du kan tilpasse styrken på sikringen til kursen, da det er ulike styrker på dem. Sikringene er automatiske, og kan også kjøpes løst hos BT hvis du ønsker reserve.

 

Tilkoblingen til batteri minus er bare ment for å få lys i bryterne. Det er ikke ment at forbrukerne skal ta minus fra panelet. Til det bruker du en egen koblingsskinne utenom.

 

BT har også fortinnet to-leder kabel (rød og svart) i flere tykkelser mener jeg. Grei å bruke den.

 

Velkommen til baatplassen. Ser det er ditt første innlegg. :smiley:

 

Til den prisen tror jeg du blir godt fornøyd og det er jo veldig mye enklere å koble opp når sikring og brytere er samlet. Mindre skjøting og mindre kabelsalat.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

takk for svar.

blir spennende å sette igang me dette prosjektet. har en ok plan inni hodet på hvordan det skal gjøres, så får håpe eg klare å utføre den like greit praktisk :)

 

blir nå i første omgang å få fiksa det elektriske, deretter blir det å male båten i en litt freshere farge, nå er den "senneps-gul"...

 

skal også prøve å overhale motoren, men tror det blir vanskelig å få tak i deler. leyland ca 38HK ifra midten på 80 tallet.

om det blir å vanskeli som jeg tror, blir d satt i en ny motor...

 

må ha litt å styre me om vinteren :)

Link to post
Share on other sites

Når det gjeld kabel, vil eg sei at unngå kablar med eintråda ledere, dei brekker altfor lett. Unngå ogso PVC - isolert kabel med ufortinna ledere, PVC og kopar reagerer i dette miljøet, so koparen vert nermest oppspist. Eg ville ogso gjort mitt beste for å unngå PVC i det heile tatt.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Jeg ville brukt RK  til bruk i båt. Det er den slags ledning som blir brukt på offshore anlegger osv.  Og bruk niter som ''ende avsluttning'' . vis du bruker riktig niter vil den plastikk kappen bak selve niten nette mellom selve kobberet og isolasjonen.  Vanligst fargekode. Hvit = 0.75 mm2  Rød = 1.5 mm2  Blå = 2.5 mm 

 

Prøv å merk hvor ting går hen så gått som mulig. Det er mye lettere å feilsøke på anlegget i senere tid vis det skjer noe :)

 

 

http://elby.no/index.php/Kabel/RKK-Kabel

http://elby.no/index.php/Kabel/RK-Kabel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...